Ziekte
Vorige

1 van 140

Volgende
Volgend artikel:

Werken tijdens of na kanker: Jobat steunt Rentree

Wat met collega’s die maandenlang thuis zitten?

“Voor mensen die afwezig zijn, is het soms moeilijk om na lange tijd terug te keren.” (Gisèle Cox, absenteïsmecoach FOD Financiën)
Om het absenteïsme bij de medewerkers tegen te gaan, schakelt de FOD Financiën sinds kort absenteïsmecoaches in. “In deze kwestie is het vertrouwen van de overste cruciaal.”
absenteïsme
“Voor mensen die afwezig zijn, is het soms moeilijk om na lange tijd terug te keren.” (Gisèle Cox, absenteïsmecoach FOD Financiën)

De redenen om als werknemer langdurig thuis te blijven zijn divers. Fysieke klachten bijvoorbeeld, zoals intense rugpijn. Of er is een psychische aanleiding, zoals stress. “In de praktijk kan iedereen langdurig thuis zitten. Al duikt het in onze organisatie het vaakst op bij zestigplussers”, vertelt Gisèle Cox, absenteïsmecoach bij de FOD Financiën.

De absenteïsmecoaches van deze overheidsorganisatie worden in alle provincies ingezet. Ze zijn er niet voor wie enkele dagen thuiszit, maar voor langdurige afwezigheden. In de praktijk is dat langer dan één maand. Cox voert in de Stafdienst P&O (Personeel en Organisatie) nog andere taken uit, maar absenteïsmecoaching is een van de belangrijkste. Het project is vrij nieuw. Niet dat de organisatie een groot probleem heeft met absenteïsme, maar voor de FOD is het belangrijk dat ook wie er langdurig uit is aan boord blijft.

Wat doet een absenteïsmecoach?

“Voor mensen die afwezig zijn, is het soms moeilijk om na lange tijd terug te keren”, weet Gisèle Cox. Coaching kan dan helpen om die terugkeer voor te bereiden. Die coaching gebeurt door Cox en haar collega’s overigens niet met de afwezige, maar met het diensthoofd. “Die kent zijn medewerker immers het best. Samen zoeken we uit hoe we de zogenaamde re-integratie zo vlot mogelijk kunnen laten verlopen, bijvoorbeeld door te verzekeren dat er bij terugkeer geen stapel werk wacht of door een tijdelijke deeltijdse terugkeer voor te stellen.”

Een standaardoplossing is er niet, maar volgens Cox is het alvast aangewezen dat de leidinggevende ook tijdens de afwezigheid contact blijft houden met de medewerker en vertelt over de gebeurtenissen op het werk. “Zo blijft de medewerker zich betrokken voelen. Vertrouwen is hierbij cruciaal.”

Naast langdurig absenteïsme focust de coaching ook op bepaalde korte afwezigheden. Ze moedigt de leidinggevenden onder meer aan om verzuimgesprekken te voeren met medewerkers die vaak kort afwezig zijn en begeleidt hen bij de voorbereiding en de evaluatie van deze gesprekken.

Met het coachingproject moet de absenteïsmegraad binnen de organisatie verder dalen. Het is vaak een gevoelige kwestie, omdat de baas de exacte redenen niet weet waarom iemand thuis blijft, en de werknemer hem of haar daar ook niet de details van hoeft te vertellen. “Een goede relatie met de manager en met de collega’s staat voorop. Daarom ook dat preventie zo belangrijk is.” Vrij vertaald: hoe beter de sfeer en relatie op het werk, hoe minder absenteïsme.

Wat met mensen die echt ziek zijn?

Absenteïsme is geen zwart-witprobleem, ook al wordt dat vaak zo aanzien. “Sommige mensen kunnen misschien niet 100 procent worden ingeschakeld, maar ze kunnen wel werken. Denk bijvoorbeeld aan iemand die zijn arm of been heeft gebroken. De omstandigheden zijn dan niet optimaal, maar die persoon kan tot op zekere hoogte wel nog aan de slag”, aldus Cox.

Wat tenslotte zeker niet de bedoeling is van het project bij FOD Financiën, benadrukt Cox, is dat zieken toch naar kantoor komen. “Mensen die zich echt ziek voelen of bijvoorbeeld koorts hebben, komen best niet naar het werk. Al is het maar om hun collega’s niet te besmetten. Wie ziek is, hoort thuis.”


(wv) - Bron: MARK Magazine 

29 februari 2016
Anderen bekeken ook