Koffiebar vs. werkvloer: waar is je concentratie het hoogst?
Kantoorwerk doen in hippe koffiebars is trendy, maar kunnen we ons wel concentreren met al dat geroezemoes en die kletterende koffietassen? Een onderzoek.
Oxford Economics interviewde in 2018 zo’n 500 senior executives en medewerkers die geen managersfunctie hebben uit verschillende landen, sectoren en beroepsgroepen. Het onderzoek omvatte ook gedetailleerde interviews met leidinggevenden die stappen ondernemen om de uitdagingen qua samenwerken en productiviteit aan te pakken.
De meerderheid van de leidinggevenden en medewerkers geeft aan dat er bijna constant geluid op de werkvloer is, en dat een stilteruimte ontbreekt voor vergaderingen en het uitvoeren van geconcentreerd werk. In vergelijking met drie jaar geleden zijn de omstandigheden sterk verslechterd, en de managers ervaren de problemen anders:
Werknemers nemen zodoende het heft in eigen handen door hun omgeving te verlaten of door omgevingsgeluid uit de schakelen om te kunnen werken:
De resultaten suggereren dat lawaai en afleiding van invloed zijn op het welzijn, de productiviteit en zelfs de financiële prestatie van werknemers. Verder zijn de inspanningen van managers niet voldoende om het probleem aan te pakken:
De onderzoekers denken dat millennials, mensen van 22 tot 36 jaar, meer gewend zijn aan werken in een open kantoor dan oudere collega’s omdat ze hun carrière in zo’n omgeving zijn gestart. Desondanks zijn zij de eersten die de problemen erkennen die samengaan met deze omgevingen en hebben de neiging anders om te gaan met deze uitdagingen dan hun oudere collega’s.
Het onderzoek toont tenslotte een correlatie aan tussen de omzetgroei van bedrijven en hoe zij hun werkomgeving benaderen. Meer dan driekwart van de goed presterende bedrijven (omzetgroei van meer dan 10% en minder verloop) meldt dat kantoorontwerp en het verminderen van geluidsoverlast belangrijk zijn voor hun financiële prestaties. Diezelfde bedrijven reageren proactief op de geluidsepidemie op kantoor, en verder zeggen zij:
“De resultaten van dit jaar zijn veelzeggend: open kantoren bieden mogelijk algehele kostenbesparingen, maar ze eisen wel degelijk een negatieve invloed op onze productiviteit en welzijn,” zegt Jennifer Adams, director, Enterprise Solutions Marketing.
(mvo) - Bron: Plantronics
Oxford Economics interviewde in 2018 zo’n 500 senior executives en medewerkers die geen managersfunctie hebben uit verschillende landen, sectoren en beroepsgroepen. Het onderzoek omvatte ook gedetailleerde interviews met leidinggevenden die stappen ondernemen om de uitdagingen qua samenwerken en productiviteit aan te pakken.
De meerderheid van de leidinggevenden en medewerkers geeft aan dat er bijna constant geluid op de werkvloer is, en dat een stilteruimte ontbreekt voor vergaderingen en het uitvoeren van geconcentreerd werk. In vergelijking met drie jaar geleden zijn de omstandigheden sterk verslechterd, en de managers ervaren de problemen anders:
Werknemers nemen zodoende het heft in eigen handen door hun omgeving te verlaten of door omgevingsgeluid uit de schakelen om te kunnen werken:
De resultaten suggereren dat lawaai en afleiding van invloed zijn op het welzijn, de productiviteit en zelfs de financiële prestatie van werknemers. Verder zijn de inspanningen van managers niet voldoende om het probleem aan te pakken:
De onderzoekers denken dat millennials, mensen van 22 tot 36 jaar, meer gewend zijn aan werken in een open kantoor dan oudere collega’s omdat ze hun carrière in zo’n omgeving zijn gestart. Desondanks zijn zij de eersten die de problemen erkennen die samengaan met deze omgevingen en hebben de neiging anders om te gaan met deze uitdagingen dan hun oudere collega’s.
Het onderzoek toont tenslotte een correlatie aan tussen de omzetgroei van bedrijven en hoe zij hun werkomgeving benaderen. Meer dan driekwart van de goed presterende bedrijven (omzetgroei van meer dan 10% en minder verloop) meldt dat kantoorontwerp en het verminderen van geluidsoverlast belangrijk zijn voor hun financiële prestaties. Diezelfde bedrijven reageren proactief op de geluidsepidemie op kantoor, en verder zeggen zij:
“De resultaten van dit jaar zijn veelzeggend: open kantoren bieden mogelijk algehele kostenbesparingen, maar ze eisen wel degelijk een negatieve invloed op onze productiviteit en welzijn,” zegt Jennifer Adams, director, Enterprise Solutions Marketing.
(mvo) - Bron: Plantronics
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Kantoorwerk doen in hippe koffiebars is trendy, maar kunnen we ons wel concentreren met al dat geroezemoes en die kletterende koffietassen? Een onderzoek.
Het kan er op een open werkvloer soms behoorlijk lawaaierig aan toe gaan. En dat leidt bij werknemers vaak tot stress en een verminderde productiviteit.
Enkele tips voor werkgevers om het lawaaierige kantoor van hun werknemers toch nog zo aangenaam én rustgevend mogelijk te maken.
Lijkt jouw kantoor soms ook op een tuin van zoemende apparaten en roezemoezende collega’s? Schakel eens een zingende vogel in om het lawaai tegen te gaan.
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Volgens een schatting van De Nederlandsche Bank zijn migrainepatiënten jaarlijks zo'n 6,5 dagen afwezig op het werk omwille van hun aandoening.
Een gemiddelde kantoorwerker verliest dagelijks gemiddeld 86 minuten door afleiding. Hoe dat kan verminderd worden met 30 procent? Zo dus ...
AXA neemt heel wat initiatieven voor het welzijn van haar medewerkers. Een team van drie well-beingconsultants bewaakt dat evenwicht.
Vakantie! Kun jij meteen genieten of voel je je de eerste dagen niet lekker? Eigenlijk zou je minstens 2 weken voor je verlof moeten afbouwen op het werk ...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Enkele tips voor werkgevers om het lawaaierige kantoor van hun werknemers toch nog zo aangenaam én rustgevend mogelijk te maken.
Lijkt jouw kantoor soms ook op een tuin van zoemende apparaten en roezemoezende collega’s? Schakel eens een zingende vogel in om het lawaai tegen te gaan.
Een gemiddelde kantoorwerker verliest dagelijks gemiddeld 86 minuten door afleiding. Hoe dat kan verminderd worden met 30 procent? Zo dus ...
Kantoorwerk doen in hippe koffiebars is trendy, maar kunnen we ons wel concentreren met al dat geroezemoes en die kletterende koffietassen? Een onderzoek.
Volgens een schatting van De Nederlandsche Bank zijn migrainepatiënten jaarlijks zo'n 6,5 dagen afwezig op het werk omwille van hun aandoening.
Grote kantoorruimtes waar iedereen elkaar kan zien en horen zijn voor veel mensen een echte nachtmerrie. Waarom precies?
Het kan er op een open werkvloer soms behoorlijk lawaaierig aan toe gaan. En dat leidt bij werknemers vaak tot stress en een verminderde productiviteit.
Ik wil mijn geboorteverlof opnemen. Mijn baas weigert omdat er te weinig personeel is. Kan dat zomaar?
De coronacrisis zorgt bij heel wat werknemers en zelfstandigen voor professionele inzichten. Wie niet tevreden is overweegt steeds vaker een carrièreswitch...