Ultra-arrogante sollicitant krijgt job
Soms moet je gewoon durven, zal Ronald Dvorak gedacht hebben toen hij een ultra-arrogante sollicitatiebrief stuurde naar softwarebedrijf Aviary. Zijn cv ...
Toen Ancienne Belgique onlangs kandidaten zocht voor de functie van Assistant Promoter, gingen de harten van veel muziekliefhebbers een beetje sneller slaan. Zo ook dat van Max Gadeyne, die zich snel realiseerde dat hij er met een standaard cv niet ging komen.
“Voor een muziekliefhebber met een creatieve visie en een aanleg voor sociale media, leek deze job de perfecte match. Het probleem? Honderden andere kandidaten zouden hier exact hetzelfde over denken.” Hij besloot daarom om voor een iets originelere aanpak te gaan, die zeker de aandacht zou trekken.
“Met mijn sollicitatie moest ik niet alleen aantonen dat ik een match was met het profiel, maar moest ik genoeg de aandacht trekken om de andere kandidaten achter mij te laten. Ik wou niet zomaar een nummer in een stapel zijn.”
Samen met een vriend die grafisch designer is, bedacht hij een opvallende en strategische aanpak om in het vizier van de AB te komen. Het resultaat: een gewaagde en kleurrijke campagne.
Max lanceerde een nep festival, Levitate, in de AB met een spectaculaire line-up, inclusief een werkende website. Surfte je naar de site dan kreeg je eerst gedurende 3 seconden de line-up en de affiche te zien, waarna je werd omgeleid naar zijn sollicitatiebrief.
Allemaal mooi en wel, maar hoe zou hij opvallen bij AB? Door een mail te sturen zou een deel van de impact verloren gaan en liep hij het risico om weer een nummer in de mailbox te worden. Meer creativiteit werd daarom aangewend. Hij zette een guerrilla marketing campagne op poten, online en offline.
Max printte zijn festivalaffiches af en hing ze op in en rond Ancienne Belgique. Het duurde dan ook niet lang voor de affiches werden opgemerkt. Zijn affiche haalde zelfs de Snapchat account van AB.
De volgende stap was om zijn online netwerk in te schakelen en het festival digitale ruchtbaarheid te geven. Levitate werd gelanceerd via Facebook, Twitter en Instagram en begon een eigen leven te leiden. “Vrienden begonnen mij zelfs te vragen of ik die zotte festival line-up in AB al had gezien, niet wetende dat ik erachter zat.”
Na een tijdje werd het dan toch tijd om aan iedereen te onthullen dat het om een nepevenement ging en dat hij de mastermind erachter was.
Een ding is zeker, Max had de aandacht van AB gewonnen en gekregen. Meer zelfs. Hij kreeg een hoop positieve reacties en zijn site werd meer dan 1.000 keer bekeken op een week tijd. Hij wist zelfs 3 andere sollicitatiegesprekken uit de brand te slepen.
Jammer genoeg, werd hij niet uitgenodigd voor een gesprek bij AB, omdat hij toch niet helemaal het profiel was dat ze zochten, maar Max houdt er wel een positieve nasmaak aan over en noemt het hele project ‘inspirerend’ voor hem. “Het was al even geleden dat ik mij nog zo gepassioneerd heb gevoeld over een project. Het heeft mij alleen maar enthousiaster gemaakt om mij in een nieuw project te storten.”
Uiteindelijk wist hij wel andere organisaties warm te maken met zijn passionele en creatieve aanpak. Originaliteit loont en het laat je alvast opvallen, zeker in een competitieve industrie zoals deze. Een niet-alledaagse aanpak brengt je vaak sneller waar je moet zijn en prikkelt de potentiële werkgever meer dan een standaard motivatiebrief. Wees eerlijk, zou jij niet nieuwsgierig zijn naar de kandidaat achter deze instagram post van Pias Belgium?
Alvast enkele sterke staaltjes originaliteit van eigen bodem.
(sjv) – Bron: Medium + Sonic Motion
9 februari 2017Toen Ancienne Belgique onlangs kandidaten zocht voor de functie van Assistant Promoter, gingen de harten van veel muziekliefhebbers een beetje sneller slaan. Zo ook dat van Max Gadeyne, die zich snel realiseerde dat hij er met een standaard cv niet ging komen.
“Voor een muziekliefhebber met een creatieve visie en een aanleg voor sociale media, leek deze job de perfecte match. Het probleem? Honderden andere kandidaten zouden hier exact hetzelfde over denken.” Hij besloot daarom om voor een iets originelere aanpak te gaan, die zeker de aandacht zou trekken.
“Met mijn sollicitatie moest ik niet alleen aantonen dat ik een match was met het profiel, maar moest ik genoeg de aandacht trekken om de andere kandidaten achter mij te laten. Ik wou niet zomaar een nummer in een stapel zijn.”
Samen met een vriend die grafisch designer is, bedacht hij een opvallende en strategische aanpak om in het vizier van de AB te komen. Het resultaat: een gewaagde en kleurrijke campagne.
Max lanceerde een nep festival, Levitate, in de AB met een spectaculaire line-up, inclusief een werkende website. Surfte je naar de site dan kreeg je eerst gedurende 3 seconden de line-up en de affiche te zien, waarna je werd omgeleid naar zijn sollicitatiebrief.
Allemaal mooi en wel, maar hoe zou hij opvallen bij AB? Door een mail te sturen zou een deel van de impact verloren gaan en liep hij het risico om weer een nummer in de mailbox te worden. Meer creativiteit werd daarom aangewend. Hij zette een guerrilla marketing campagne op poten, online en offline.
Max printte zijn festivalaffiches af en hing ze op in en rond Ancienne Belgique. Het duurde dan ook niet lang voor de affiches werden opgemerkt. Zijn affiche haalde zelfs de Snapchat account van AB.
De volgende stap was om zijn online netwerk in te schakelen en het festival digitale ruchtbaarheid te geven. Levitate werd gelanceerd via Facebook, Twitter en Instagram en begon een eigen leven te leiden. “Vrienden begonnen mij zelfs te vragen of ik die zotte festival line-up in AB al had gezien, niet wetende dat ik erachter zat.”
Na een tijdje werd het dan toch tijd om aan iedereen te onthullen dat het om een nepevenement ging en dat hij de mastermind erachter was.
Een ding is zeker, Max had de aandacht van AB gewonnen en gekregen. Meer zelfs. Hij kreeg een hoop positieve reacties en zijn site werd meer dan 1.000 keer bekeken op een week tijd. Hij wist zelfs 3 andere sollicitatiegesprekken uit de brand te slepen.
Jammer genoeg, werd hij niet uitgenodigd voor een gesprek bij AB, omdat hij toch niet helemaal het profiel was dat ze zochten, maar Max houdt er wel een positieve nasmaak aan over en noemt het hele project ‘inspirerend’ voor hem. “Het was al even geleden dat ik mij nog zo gepassioneerd heb gevoeld over een project. Het heeft mij alleen maar enthousiaster gemaakt om mij in een nieuw project te storten.”
Uiteindelijk wist hij wel andere organisaties warm te maken met zijn passionele en creatieve aanpak. Originaliteit loont en het laat je alvast opvallen, zeker in een competitieve industrie zoals deze. Een niet-alledaagse aanpak brengt je vaak sneller waar je moet zijn en prikkelt de potentiële werkgever meer dan een standaard motivatiebrief. Wees eerlijk, zou jij niet nieuwsgierig zijn naar de kandidaat achter deze instagram post van Pias Belgium?
Alvast enkele sterke staaltjes originaliteit van eigen bodem.
(sjv) – Bron: Medium + Sonic Motion
9 februari 2017Soms moet je gewoon durven, zal Ronald Dvorak gedacht hebben toen hij een ultra-arrogante sollicitatiebrief stuurde naar softwarebedrijf Aviary. Zijn cv ...
Om vandaag te kunnen opvallen proberen veel kandidaten met een origineler cv hun droomjob te veroveren. Ook Leah testte deze nieuwe strategie uit …
' Opvallen' vanaf het opsturen van je cv lijkt het sleutelwoord. Maar hoe onderscheid je je en kan dat in je nadeel spelen?
Miguel Durão is goed met woorden. Toch had hij moeite met werk te vinden in Londen, waarna hij zijn vriendin inschakelde in zijn sollicitatievideo.
Met een interactief cv spring je er bij je werkgever sowieso uit. Deze designers dreven die interactiviteit wel heel ver...
Bang dat je sollicitatiebrief niet gelezen wordt? Zorg ervoor dat mensen niet kunnen weerstaan aan de verleiding om je omslag te openen...
Wat is de impact van tijdelijke werkloosheid op je eindejaarspremie? En hoe zit het met je vakantiegeld en aantal vakantiedagen volgend jaar?
We vroegen aan een Vlaamse copiloot in het Midden-Oosten hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Wie als student later een bovengemiddeld loon wil verdienen, kan maar beter een hoger diploma behalen. Een overzicht...
Miguel Durão is goed met woorden. Toch had hij moeite met werk te vinden in Londen, waarna hij zijn vriendin inschakelde in zijn sollicitatievideo.
Om vandaag te kunnen opvallen proberen veel kandidaten met een origineler cv hun droomjob te veroveren. Ook Leah testte deze nieuwe strategie uit …
Bang dat je sollicitatiebrief niet gelezen wordt? Zorg ervoor dat mensen niet kunnen weerstaan aan de verleiding om je omslag te openen...
Soms moet je gewoon durven, zal Ronald Dvorak gedacht hebben toen hij een ultra-arrogante sollicitatiebrief stuurde naar softwarebedrijf Aviary. Zijn cv ...
Met een interactief cv spring je er bij je werkgever sowieso uit. Deze designers dreven die interactiviteit wel heel ver...
' Opvallen' vanaf het opsturen van je cv lijkt het sleutelwoord. Maar hoe onderscheid je je en kan dat in je nadeel spelen?
Op 27 april 2022 organiseert Jobat in Zandhoven een fysieke jobbeurs. Enkele standhouders blikken vooruit...
Bij de federale overheid bouw je mee aan een mooiere toekomst voor alle burgers van dit land. Maar je werkt er ook aan je eigen werkgeluk.
Wil je je goed voelen in je job? Dan speelt je manager of chef daar een belangrijke rol in.