NMBS-Groep werft 1.500 nieuwe krachten aan
De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
Ik ben technisch ondersectorchef instructie-tractie bij de NMBS. Dat houdt in dat ik nieuwe treinbestuurders opleid en bijscholingen geef, bijvoorbeeld over nieuw materieel.
Ik doe mijn job ongelooflijk graag. Het klinkt allicht nogal clichématig, maar mijn werk is een kinderdroom die in vervulling is gegaan. Ik wou altijd treinbestuurder worden. Twaalf jaar heb ik dat met hart en ziel gedaan. En nu mag ik andere mensen de liefde voor het vak bijbrengen. Het sociale contact en de goeie samenwerking met de nieuwe bestuurders zijn mijn voornaamste drijfveren.
Mijn brutoloon ligt tussen de 4.600 en 4.800 euro. Netto hou ik zo'n 3.000 euro over.
Ik ben er meer dan tevreden mee. Ik heb een A2-diploma elektronica. Veel mensen met wie ik gestudeerd heb, moeten het met minder doen. Alleen de chemiesector zou misschien nog gunstiger betalen, maar ik zit hier goed. (lacht)
Voor elke gewerkte dag krijg ik een maaltijdcheque van 5,50 euro. Ik mag uiteraard gratis met de trein rijden, in binnen- en buitenland, net als mijn vrouw en kinderen.
Gemiddeld werk ik tussen zo'n 36 uren, maximaal 40 uren. Een keer om de drie maanden doe ik weekendwerk. Dan neem ik alle achterstallige begeleiding voor mijn rekening. Op zondag worden we dubbel betaald.
We proberen te sparen, maar we merken wel dat geld opzij zetten elk jaar moeilijker wordt. Van mijn ene loon moeten vijf mensen leven. Vaste kosten, water, elektriciteit en de obligatoire woonlening nemen de grootste hap uit het budget. Het lukt nog wel om iets opzij te zetten, maar al te gek moeten we niet doen.
Daar werk ik te graag voor! Ik hoop uiteraard wel dat ons sociaal stelsel blijft functioneren en dat ik effectief ooit met pensioen kan gaan. Maar je hoeft niet te wachten tot je pensioen om te genieten van het leven. Dat probeer ik elke dag te doen, ook op het werk.
Onze woning. We moeten nog tien jaar afbetalen en dan is ze volledig van ons. Een langetermijnperspectief waarmee we kunnen leven.
Aan dure merkkledij en verre reizen. Met drie kinderen beginnen zo'n uitspattingen al snel heel hard door te wegen. Vliegreizen zijn trouwens ook niet meer van deze tijd. Het milieu ziet zo al genoeg af.
Ik geef met plezier wat extra uit aan uitstapjes met het gezin. Samen naar de dierentuin of het pretpark, dat zijn altijd memorabele momenten. Voor lekker eten en een voetbalmatch van Beerschot-Wilrijk, samen met mijn zoon, geef ik ook graag wat extra uit.
Een moeilijke vraag, deze. (lacht) Ik zou sowieso blijven werken want daar haal ik te veel voldoening uit. Maar ik zou wel investeren in een mooie chalet in Zwitserland. En daar dan een paar keer per jaar gaan ontspannen. Lijkt me mooi!
(sp)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
2 september 2019De NMBS wil dit jaar maar liefst 1.500 nieuwe werknemers aanwerven, waarvan een 125-tal ingenieurs. Precies deze doelgroep blijkt een zorgenkindje te zijn.
We vroegen Catherina Lemmens (34) uit Buggenhout wat ze doet en hoeveel ze verdient...
Je job mag jou dan wel grenzeloos veel arbeidsvreugde en zelfontplooiing opleveren, toch is het belangrijk dat je op tijd en stond je grenzen aangeeft...
Tibo en Eve werken bij de FOD Financiën in een tweetalig team: “Het is hier leuk werken”
Rik vertelt over de jobdagen van FOD Financiën: “De perfecte manier om de diverse functies en de sfeer te ontdekken”
Een goed cv is van cruciaal belang wanneer je op zoek bent naar een nieuwe job. Volg deze checklist en verhoog je kansen om uitgenodigd te worden!
De manier waarop we werken is behoorlijk veranderd. Maar de meeste werknemers zijn zich ook anders gaan kleden.
Wie een duurzame carrière ambieert, kan maar beter green skills hebben. Wat zijn ze en in welke sectoren vind je ze terug?
Met welk internationaal paspoort of reispas kan je in de meeste landen op (zaken)reis? Dit zijn de beste (en slechtste) paspoorten...