Wat nachtwerk met je lichaam en sociaal leven doet
Wanneer andere mensen naar bed gaan, vertrekken sommigen naar het werk. Ze krijgen daarvoor vaak een hoger loon, maar er kleven best wat nadelen aan.
Wie start aan de opleiding van luchtverkeersleider - een opleiding die de staat zo’n 50.000 euro kost! - krijgt meteen een startloon van bruto 1.800 euro/maand. Eens fulltime aan het werk stijgt dat salaris al gauw tot bruto 6.200 euro/maand (basisloon) en zelfs 12.000 euro/maand.
De vraag die iedereen zich meteen stelt, is natuurlijk: "Zijn luchtverkeersleiders ons staatsgeld wel waard?”. Wel … “Ja, absoluut”, reageert een luchtvaartingenieur. "Als luchtverkeersleider moet je een immense verantwoordelijkheid kunnen dragen. De mensen die in zo'n toren werken, hebben constant 2.000 à 4.000 mensenlevens in hun handen en moeten na anderhalf uur gewoon een uur pauze nemen om zich daarna weer anderhalf uur te kunnen concentreren.”
Net zoals de job zelf zijn ook de sollicitatierondes naar verluidt loodzwaar. Kandidaten moeten een hele reeks testrondes doorstaan met onder meer vaardigheidstests en medische en psychologische proeven, om te achterhalen hoe stressbestendig ze zijn en of ze snel de juiste beslissingen kunnen nemen.
Of dat hun hoge loon volledig rechtvaardigt? “De macht van luchtverkeersleiders is natuurlijk ook ontzettend groot”, luidt het. “Als ze willen, kunnen ze de Belgische luchthavens ineens volledig platleggen. En dat wil men liever niet, dus is het belangrijk om hen goed in de watten te leggen.”
(kv) - Foto: (mhb) - Bron: Het Nieuwsblad / De Tijd
5 november 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wanneer andere mensen naar bed gaan, vertrekken sommigen naar het werk. Ze krijgen daarvoor vaak een hoger loon, maar er kleven best wat nadelen aan.
Wie regelmatig voor zaken het vliegtuig neemt, of op vakantie gaat naar een verre bestemming, kent het gevoel. Maar wat is de meest ergerlijke gewoonte?
We vroegen aan Ine Demeyer (23) uit Mechelen,Load Controle Agent bij Brussels Airlines op de luchthaven van Zaventem, hoeveel zij maandelijks verdient ...
Op de Amerikaanse website Reddit deelden enkele gebruikers, die een job als piloot of steward(ess) uitoefenen, een aantal opmerkelijke 'vlieggeheimen' ...
Nieuwkomers verdienen soms bijna evenveel als, of zelfs meer dan ervaren werknemers. Hoe kan dat? En wat zijn de oplossingen?
Corona heeft bedrijven doen nadenken over hun kantoorgebouw. Die zijn vaak hipper of luxueuzer dan ooit tevoren.
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 13% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Heel wat Belgische bedrijven overwegen een loonsverhoging van bijna 5% in 2024. Hoe komt dat? En ben jij één van de gelukkigen?