Het loon van...
Vorige

1 van 868

Volgende
Volgend artikel:

Het werk én loon van een Customer Service Representative

Het loon van een Clinical Support Manager: 3.500 euro bruto

Sarah De Wit
Verschillende sectoren hebben het zwaar te verduren tijdens de coronacrisis. We vroegen aan verpleegkundige Sarah De Wit (28) uit Leuven welke impact de crisis heeft op haar financiën en werksituatie.

Sarah De Wit (28) uit Leuven

  • Beroep: Clinical Support Manager
  • Studies: Bachelor en Master Verpleegkunde en SLO Gezondheidswetenschappen
  • Privé: alleenwonend
  • Bruto maandloon: 3.500 euro
  • Netto maandloon vóór corona: 2.200 euro
  • Netto maandloon tijdens corona: 2.450 euro
  • Extralegale voordelen: hospitalisatieverzekering en busabonnement

Wat doe je als job?

“Ik ben een Clinical Support Manager op de dienst neurologie, wat wil zeggen dat ik als verpleegkundige de artsen ondersteun. Mijn takenpakket is heel breed: ik bereid opnames en ontslagen voor, volg de medicatie van patiënten op en regel de planning voor de thuisverpleging. Ik ben ook het aanspreekpunt voor het multidisciplinair team van onze dienst.”

Hoe is je job veranderd sinds de coronacrisis?

“Eind maart vroeg mijn diensthoofd me om tijdelijk terug in de zorg te werken. Een deel van de verpleegkundigen werd ingezet op de covidafdelingen, dus er was nood aan versterking. In het begin van de crisis was de werkdruk heel hoog, maar daarna kwam er meer hulp en ging dat geleidelijk beter.”

“De werkomstandigheden op de covidafdeling zijn heel zwaar. Mensen liggen op sterven en kunnen geen afscheid nemen van hun familie. Als iemand sterft aan corona, mag je hem of haar niet meer wassen en opmaken. Ze gaan meteen naar het mortuarium. Vroeger konden we tenminste de hand van de patiënt vasthouden en steun bieden.”

Doe je je job graag?

“Ja, want je kunt zoveel betekenen voor mensen door kleine dingen te doen. Door een glas water te halen of hen naar het toilet te helpen bijvoorbeeld. Als je ziet dat iemand plots achteruitgaat, werk je samen met de dokter om de patiënt erdoor te trekken.”

“Ik wil het niet verbloemen: het is een zware verantwoordelijkheid en er zijn ook mindere kanten. Als je patiënt volhangt met uitwerpselen is dat op het moment zelf allesbehalve tof, maar achteraf kan je daar om lachen met de collega’s. Het is een privilege om zo dicht bij de mensen te staan. Daarom vind ik een job als verpleegkundige een van de mooiste beroepen die er bestaan.”

Op zoek naar een job als verpleegkundige? Bekijk het aanbod van actuele vacatures…

Hoe wist je dat verpleegkunde iets voor jou was?

“Ik ben er toevallig ingerold. Ik moest een kot zoeken, en ik wist dat je als student verpleegkundige soms voorrang kreeg. Dat was de aanleiding. En ik heb er nog geen moment spijt van gehad.”

Hoeveel uren werk je gewoonlijk per week?

“Als Clinical Support Manager werk ik 38 uur per week. Ik heb vaste uren: ik werk van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u20. Overuren of weekendwerk doe ik eigenlijk niet.”

“Als verpleegkundige is dat wel anders. Ik werk dan in shiften, ook tijdens het weekend en op feestdagen. Het is een volledig ander ritme. Sinds april doe ik late en vroege shiften door elkaar. Normaal gesproken is dat not done. Een late en vroege shift vlak na elkaar of 10 dagen werken zonder rustdag mag eigenlijk niet. Maar dat werd tijdens de crisis allemaal minder belangrijk.”

Wat vind je van je loon?

“Ik vind het zeker geen slecht loon. Ik bouw snel anciënniteit op, maar ik heb ook veel verantwoordelijkheden. Dat weegt vooral mentaal door. Ik moet altijd alert zijn, want er kan altijd iets gebeuren. Daarom vind ik dat de verloning best wat meer mag zijn. Tijdens de coronacrisis verdiende ik iets meer, omdat je compensatie krijgt als je werkt op late uren of zon- en feestdagen.”

Spaar je?

“Ja, maar dat hangt af van maand tot maand. Sommige maanden kan ik 200 of 300 euro sparen, soms helemaal niets. Ik ga binnenkort mijn eigen appartement kopen, dus ik weet al waar mijn spaargeld naartoe gaat.”

Verdien jij genoeg? Vergelijk je loon met dat van anderen dankzij het Jobat Salariskompas

Wat is je grootste kost?

“Momenteel is dat de huur van mijn appartement en de verzekeringen die erbij komen. Ik betaal 706 euro aan huur. En pensioensparen: daar zet ik elke maand 100 euro voor opzij.”

Waar kan je echt geen geld aan uitgeven?

“In principe geef ik mijn geld uit aan wat ik wil, maar ik kan ook geen zotte dingen doen. Als ik op reis ga, vergelijk ik eerst alle prijzen. Ik moet altijd sparen voor ik iets uitgeef.”

Waar geef je met plezier geld aan uit?

“Voor de crisis ging ik graag eten met vrienden. Nu is dat vooral online shoppen. Ik heb toch niets anders te doen. Ik zou graag op reis gaan, maar dat kan nu even niet. Er zit niets anders op dan sparen voor volgend jaar.”

Wat zou je doen als je de lotto won?

“Dan zou ik mijn appartement zonder lening kopen en wat opzijzetten voor verre reizen. En misschien investeren in een tweede huis of appartement. Maar ik zou niet stoppen met werken. Daarvoor doe ik mijn job veel te graag.”

Extra: Blijf jij werken wanneer je de lotto hebt gewonnen?

(sdc)

Wil je zelf graag (anoniem) getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!

DISCLAIMER
Jobat is niet verantwoordelijk voor de juistheid van bovenstaande gegevens. Deze werden verkregen door middel van een persoonlijk interview, een momentopname in de tijd en het leven van de persoon in kwestie. Bovenstaande info dient m.a.w. ter indicatie van het loon in een welbepaalde job/functie, mogelijk zijn bepaalde gegevens niet langer correct en/of volledig.

17 augustus 2020
Anderen bekeken ook