Doe jij ook aan workplace cheating?
Al ooit van workplace cheating gehoord? Het zijn handige shortcuts in je werkdag. Iets vroeger uitklokken op je werk, AI gebruiken om een rapport uit te schrijven of zelfs dutjes doen tijdens de werkuren voor wat extra energie. Vooral jongere werknemers lijken het fenomeen niet zo erg te vinden en maken er zich soms schuldig aan. Maar waarom doen ze dat nu net?
Doen alsof je online bent via Teams of een ander communicatieprogramma, terwijl je eigenlijk de kinderen naar school brengt. Software van je bedrijf in je vrije tijd gebruiken, denk aan ChatGPT of Canva. Of vroeger stoppen om nog net die sportles van vijf uur te halen. Het zijn allemaal voorbeelden van kleine, verborgen acties die je bombarderen tot een workplace cheater.
Je maakt op een oneerlijke manier gebruik van zaken op en rond je job. Al tilt niet iedereen zo zwaar aan die acties. Vooral werknemers tussen 18 en 34 jaar zouden hier het minst moeite mee hebben.
Lees ook: 10 dingen die je beter niet doet op je werk
Mentale gezondheid
Waarom maken mensen zich nu precies schuldig aan dit fenomeen? Uit onderzoek blijkt dat verschillende werknemers al eens een paar uurtjes voor zichzelf namen zonder het te melden, om hun mentale gezondheid te boosten. Die niet-goedgekeurde vrije tijd zou hun productiviteit ten goede komen.
Dat ligt in lijn met de nood aan een betere work-life balance, zeker bij jongere werknemers. Denk aan gen Z of millennials. Zij zijn daarbij zo vertrouwd met digitaal werken op afstand, dat ze vaak geen graten zien in dat uurtje tijd voor zichzelf. Al zullen ook verschillende oudere werknemers hier af en toe gebruik van maken.
Meer mentale veerkracht op de werkvloer: 5 tips
Stille vakantienemers
Een onderdeel van workplace cheating is quiet vacationing: op vakantie vertrekken terwijl je eigenlijk aan het werk zou moeten zijn. Veel werknemers werken dan effectief wel wat, maar brengen hun leidinggevende niet op de hoogte van hun reisplannen.
Vooral in beroepen waar veel thuiswerk de norm is, komt deze vorm van cheating regelmatig voor. Al nemen de meeste mensen niet ‘zomaar’ wat vrije tijd, maar zorgen ze bijvoorbeeld voor de kinderen of voor hun ouders. Een nobel doel, maar als je werkgever of je collega’s erachter komen, kan het hele verhaal al snel een vervelend staartje krijgen.
Quiet quitting: is gewoon je werk doen goed genoeg?
Extra redenen en gevolgen
Waarom voelt iemand dan de nood om aan workplace cheating te doen in plaats van er gewoon over te babbelen met een leidinggevende? De kans is groot dat je na een goed gesprek gewoon een uurtje later mag beginnen of tijdens de dag een uur voor jezelf kan nemen.
De redenen zijn divers. Neem bijvoorbeeld de grote druk die er heerst. Of het gebrek aan toezicht: als niemand kijkt, dan weet toch ook niemand dat je eigenlijk achter je laptop in Spanje zit in plaats van thuis in België? De gevolgen van het fenomeen vallen daarbij niet te onderschatten. Zodra ze je doorhebben kan het een enorm slechte werksfeer opleveren onder de collega’s. Wantrouwen, jaloezie, ...
Je loopt daarbij ook het risico op reputatieschade. Al heeft het niet alleen effect op jou: collega’s die wél eerlijk zijn, kunnen opstappen omdat ze het oneerlijk vinden of omdat ze niet achter je manier van werken staan. Je merkt het, de gevolgen reiken wellicht verder dan je zou denken.
Werkgevers krijgen de keuze: hybride werken of 'quiet quitting'
(ZINNIG) – Bron: Kron4 / Fortune / Yahoo!life