Beroepenfiches
Vorige

1 van 157

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

De job én het loon van een Tax Specialist

"De functie van Fiscalist of Tax Specialist biedt een waaier aan verantwoordelijkheden en dus veel verschillende taken. Het is een functie waar je gerust 10 jaar actief kan in blijven zonder je een seconde te vervelen." (Christophe Paquay, Senior Consultant bij Robert Walters)
De functie van Tax Specialist is sterk bevraagd, de kandidaten zijn schaars. "En dat is verwonderlijk, want de functie van Tax Specialist biedt net de kans om voortdurend bij te leren en door te groeien in de organisatie", weet Christophe Paquay, Senior Consultant bij Robert Walters. Tijd dus om even onze schijnwerpers te richten op deze beloftevolle functie.

Wat is de rol van een Tax Specialist precies?

Naast het handhaven van een strikte controle op de IFRS-belastingsituatie en het beheren van BTW kwesties, omvat de taak van een Fiscalist of Tax Specialist onder andere het assisteren bij belastingcontroles en het waarborgen van de naleving van de vennootschapsbelasting.

“Dit omvat onder andere het opstellen van belastingaangiften, het aanvragen van verlengingen en schattingen van belastingaangiften in overeenstemming met de belastingwetgeving en het verlenen van assistentie bij audits aan de belastingadviseur van de groep”, beschrijft Christophe.

Welke vaardigheden en opleiding zijn nodig om een succesvolle Tax Specialist te worden?

"Een master in fiscaal recht of een master in economie met een specialisatie in fiscaal recht is toch wel essentieel”, vertelt Christophe. “Daarnaast is een eerste ervaring binnen consultancy met een internationale uitstraling een enorm pluspunt. Een Tax Specialist moet leergierig en gemotiveerd zijn. Niemand beschikt over een perfecte kennis in alle vereiste gebieden, dus het is belangrijk om proactief en geïnteresseerd te zijn in alles wat je kan leren.”

Een open geest, teamplay en goede communicatieve vaardigheden zijn skills die belangrijk zijn om met de verschillende financiële afdelingen vlot en aangenaam te kunnen samenwerken. Omdat heel wat organisaties internationaal actief zijn is het daarnaast ook van groot belang om over een goed niveau van Engels te beschikken.

Hoeveel verdient een Tax Specialist gemiddeld?

"Voor een Tax Specialist met drie jaar ervaring ligt het bruto jaarsalaris tussen 50.000 en 70.000 euro. Extra legale voordelen zijn uiteraard ook inbegrepen, zoals een bedrijfswagen, laptop, gsm, verzekeringspakket.”

“Groei je na nog een aantal jaren door naar een Tax Manager/Director functie met meer dan 15 jaar management ervaring, dan kan dat salaris zelfs oplopen tot 170.000 euro/jaar.”

Verdien jij zoals het hoort? Vergelijk je loon met dat van anderen dankzij ons Jobat Salariskompas...

Waarom zou iemand een carrière als Tax Specialist moeten overwegen?

"De functie van Fiscalist of Tax Specialist biedt een waaier aan verantwoordelijkheden en dus veel verschillende taken. Het is een functie waar je gerust 10 jaar actief kan in blijven zonder je een seconde te vervelen. Geen dag is hetzelfde en doordat de tax wereld voortdurend in verandering is, leer je non-stop bij.”

“In tegenstelling tot een functie als taks consultant, waar je van opdracht naar opdracht werkt, biedt de functie van Tax Specialist de kans om te groeien binnen eenzelfde organisatie”, besluit Christophe. “En de kansen zijn enorm: training, specialisatie… of je er nu voor kiest om een team uit te bouwen en te gaan leiden of je net te gaan specialiseren in een specifiek domein: alles kan!”

Ben jij een geboren Tax Specialist? Bekijk dan zeker de volgende vacatures…

(ab/kv) - Bron: Robert Walters

18 maart 2020
  • Jobs voor Tax Specialist
Anderen bekeken ook