Een op drie sollicitanten bereidt zich niet voor
“Ik heb zelf nog meegemaakt dat een kandidaat zegt: voor welke functie ben ik nu aan het solliciteren?” (Prof. Karel De Witte, K.U.Leuven)
Probeer zoveel mogelijk informatie in je cv te proppen. Je weet nooit of het relevant kan zijn.
Fout! Eén van de gruwelijkste sollicitatietips En dan moeten de rekruteerders dat allemaal maar lezen. Beperk je tot maximum 2 pagina’s en remember: less is more.
Schrijf over de ‘crossfunctionele facilitatie van multilevel teams’.
Fout! Zo’n opgeblazen corporate taaltje gooit geen hoge ogen maar zendt je cv meteen naar de prullenmand. Doe maar gewoon en schrijf niets dat je in het dagelijkse leven niet over je lippen zou krijgen.
Geef bovenaan je cv geen korte samenvatting, alles is immers belangrijk.
Fout! Een samenvatting vertelt de lezer dat jij weet wie je bent, wat je professioneel gepresteerd hebt en waarom het van belang is. Laat dit niet vallen, hoeveel ‘raadgevers’ je ook zeggen dat het niet belangrijk is.
Hou je telefoon altijd in de gaten, zelfs als je onder de douche staat of op het trouwfeest van je broer. Maak altijd tijd voor dat telefonisch sollicitatiegesprekje, ook als het je niet goed uitkomt.
Fout! Laat de beller weten dat je bezet bent en maak een afspraak om later terug te bellen.
Begin nooit zelf over het loon. Je wilt toch niet dat ze denken dat je alleen maar op geld belust bent?
Fout! Snij dit heikele, maar belangrijke onderwerp aan tijdens het tweede gesprek. Laat de rekruteerders je loonsverwachtingen weten. Zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
Stuur je cv en brief enkel via de geijkte kanalen. Vaak is dit het algemeen e-mailadres van het bedrijf.
Fout! Succesvolle jobjagers gebruiken vrienden, sociale netwerksites en zoveel mogelijk andere contacten om opportuniteiten op te sporen. Kan je je cv rechtstreeks bij de baas droppen, doe dat dan ook.
E-mail is sneller en directer.
Fout! De respons op een papieren cv is doorgaans groter dan op eentje per mail. Bovendien is het een persoonlijkere aanpak. Een gemaild cv heeft ook het risico om in de map ‘ongewenste e-mail’ terecht te komen.
Je hebt je cv netjes verstuurd en dan begint het wachten tot dat (hopelijk) verlossende telefoontje komt. Geduld is een schone deugd.
Fout! Zit je al dagen te wachten, bel hen dan zelf op. Je sollicitatie zit tussen honderden andere, alles wat je kan doen om bovenop de stapel te komen kan helpen.
Waarom zou je je beperken tot een cv en brief? Stuur meteen de uitslagen van alle psychotechnische tests die je ooit gedaan hebt mee. Dat geeft hen meteen een volledig beeld van jou.
Fout! Geef de rekruteerder je cv en motivatiebrief, maar wacht met bijkomend materiaal tot er in de sollicitatieprocedure naar gevraagd wordt. Ook met een referentielijst wacht je beter tot je de eerste ronde door bent.
Ben je dringend op zoek naar een job, zet dan je cv op zoveel mogelijk sites.
Fout! Dat kan de indruk geven dat je om het even welk baantje wil aannemen. Denk na over wat je precies wil doen en kien een doelgerichte zoektocht uit.
3 november 2014“Ik heb zelf nog meegemaakt dat een kandidaat zegt: voor welke functie ben ik nu aan het solliciteren?” (Prof. Karel De Witte, K.U.Leuven)
Je bent het sollicitatiegesprek zonder kleerscheuren doorstaan, maar dan duikt het onvermijdelijke ‘Zijn er nog vragen?’ op en sta ...
De uren voor je als sollicitant de deur binnengaat, kunnen van doorslaggevend belang zijn. Wij geven je vijf onverwachte tips.
Je kan het zo gek niet bedenken of een HR-manager met wat jaartjes ervaring heeft het al meegemaakt tijdens een sollicitatiegesprek.
Er zijn veel redenen waarom we met z’n allen meer carpoolen. Ook Rashid en Saad doen het.
Mobiliteit is een van de grote uitdagingen in de Vlaamse steden, ook in Antwerpen. Met het team parkeerwachters van stad Antwerpen werkt Bart dagelijks mee aan de oplossing.
Brusselse werkgevers gingen met elkaar in conversatie over carrière en jobinhoud in de bruisende stad.
We vroegen aan Karel (44) uit Lokeren hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Technostress is een absolute boosdoener op veel werkvloeren voor werkgevers en -nemers die niet weten hoe ze ermee moeten omgaan...