Een grotere betrokkenheid dankzij talentmanagement
In de zorgsector sijpelen steeds meer hr-inzichten uit de privésector door, zoals talentmanagement of een waarderende benadering van de medewerkers.
Dit gebeurt onder meer via Transformatie Bouw Limburg, een pakket aan initiatieven om, naast innovatieve technieken, ook sociale vernieuwing door te voeren. Gedelegeerd bestuurder Chris Slaets legt uit: “Werknemers de goesting geven om elke dag te laten komen werken. Daar draait het bij sociaal innoveren om: het beste uit jezelf, je collega’s en je werk halen. Dit betekent echter dat je als bedrijf de juiste omgeving moet scheppen om samen te werken aan de bedrijfsdoelstellingen. De structuur, de processen, de systemen en de cultuur moeten goed zitten. Geef mensen groeikansen, maak hen meer betrokken en geef hen meer regelvermogen. Dan krijgen ze automatisch meer goesting en creëer je meer actieve jobs.”
De focus leggen op sociale innovatie binnen het bedrijf leidt volgens de Confederatie Bouw tot win-winsituaties. “Voor de werknemers geen burn- of bore-outs meer, enkel gelukkige werknemers die graag komen werken en fier zijn op hun toegevoegde waarde in het bedrijf”, aldus Slaets. “Voor de werkgevers betekent dit een flexibele, slagkrachtige organisatie met vertrouwen in hun teams. En de klanten krijgen hierdoor een toegevoegde waarde, want zij staan centraal.”
Diverse bouwbedrijven hebben via Confederatie Bouw Limburg een opleiding in sociaal innoveren gevolgd, zoals Nicolas en Tom Smet van CVR, een funderings- en bouwputexpert uit Beringen. “We zagen al snel dat we erg bekwame medewerkers in huis hadden, maar hun neuzen stonden niet in dezelfde richting”, geeft Nicolas Smet aan. “Daar zouden we verandering in brengen.” Tom voegt toe: “Het schema van de opleiding sociaal innoveren hangt hier nog altijd in mijn bureau. Op basis daarvan hebben we het hele bedrijf geherstructureerd. We hebben eerst de missie en visie herbekeken en van daaruit de medewerkers de waarden laten benoemen. We hebben samen de processen tegen het licht gehouden en vervolgens nieuwe systemen en een nieuwe structuur bedacht.”
“Doelstelling was om een bepaalde cultuur te creëren door goede afspraken te maken met de teams: Wat verwacht iedereen van elkaar? Wat mogen ze van ons verwachten? Op die manier hebben wij de werking binnen CVR vereenvoudigd en verbeterd. We werken veel efficiënter en bovenal is de betrokkenheid van onze medewerkers vergroot. Met kleine stapjes op vlak van sociale innovaties kan je al heel wat successen boeken.” (kme)
(os) – Foto: (dh) - Meer info: www.confederatiebouw.be/limburg of www.transformatiebouw.be
9 december 2016In de zorgsector sijpelen steeds meer hr-inzichten uit de privésector door, zoals talentmanagement of een waarderende benadering van de medewerkers.
Er wordt al eens gezegd dat kmo’s niet bezig zijn met personeelsbeleid. Nochtans zijn er ook voorbeelden van kmo’s die wél op een structurele manier werken!
We vroegen aan de 68-jarige Emma uit Oedelem naar haar vroegere job als verkoopster en naar de grootte van haar huidige pensioen...
« Mon burn-out est, au final, un cadeau » explique Ellen Bral, Sales and Operations Manager chez Bright Plus.
Jonathan werkt als burgerlijk ingenieur bij Sibelga: “Samenwerken voor onze en de volgende generaties Brusselaars, dat is wat ons verbindt”
Mike en Frederik werken bij ExxonMobil. Ze zijn vol lof over de boeiende werkomgeving, open cultuur, doorgroeikansen en locatie van het bedrijf. “Het werk is hier nooit eentonig.”
Dit zijn de 10 grootste afleidingen op het werk en zo pak je ze aan...
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Je hebt een student in de familie, je wilt zelf een studentenjob óf een student aanwerven? Wij overlopen vier kwesties rond wat mag en kan.