Waarom vind ik moeilijk een job?
Vorige

1 van 204

Volgende
Volgend artikel:

Werk zoeken even beu? 6 productieve tips

5 tips om het vinden van een job te vereenvoudigen

Solliciteren kan chaotisch zijn. Om de chaos in je hoofd te stoppen, kan je je maar beter goed organiseren. Zo kan je meer en sneller resultaat boeken. Jezelf organiseren hoeft niet ingewikkeld te zijn…
#

5 simpele manieren om jezelf beter te organiseren en zo sneller een job te vinden. 

1. Kalender en planning

Je dagdagelijkse to do’s, komende jobinterviews, geplande opvolgsessies en andere afspraken kan je het best bijhouden in één kalender. De kalender van je telefoon synchroniseren met die van je PC is het allermakkelijkst. Bovendien bevatten elektronische agenda’s een notificatiesysteem waardoor je een bepaalde periode op voorhand verwittigd wordt van het komende event. Zo ben je gegarandeerd op tijd en kan je vroeg genoeg beginnen met je voorbereiding.

Maar een papieren agenda kan ook werken. Gebruik maar waar jij je het makkelijkst bij voelt. Wat je ook kiest: een kalender en planning zorgen er in ieder geval voor dat je niets uit het oog verliest.

2. Contactpersonen bijhouden

Tijdens het zoeken naar een job ontmoet je veel mensen en doe je veel opzoekingswerk.

Een lijst van contactpersonen bijhouden, is dan zeker geen overbodige luxe. Om voordeel te halen uit je netwerk kan je dan ook beter een lijst aanmaken van alle personen die je al gesproken hebt tijdens je jobzoektocht: de recruiters, tussenpersonen, referenties, ... Het kan zelfs linken opleveren tussen mensen of vacatures die je anders niet zou zien.

Om ervoor te zorgen dat je je ook maanden later nog herinnert wie deze persoon is, kan je er best bij noteren waar je hem of haar ontmoet hebt, wie jullie eventueel aan elkaar heeft voorgesteld, de contactinformatie, voor welk bedrijf ze werken, welke functie ze daar uitoefenen, en ook welke bijdrage ze hebben geleverd aan je zoektocht. Vergeet niet om deze personen later zeker ook een bedankje te sturen, dat wordt altijd geapprecieerd. Afhankelijk van de methode die je verkiest, kan je gewoon een papieren systeem gebruiken, een Excel-lijst, adresboek of zelfs een gewoon notieboekje.

3. Snel overzicht sollicitaties

Het is cruciaal om snel een overzicht te hebben voor welke functies je gesolliciteerd hebt. Dat kan al in een eenvoudig Word- of Excelbestand. Niets zo gênant als opgebeld worden en niet meer weten dat je voor die functie gesolliciteerd hebt.

Het zorgt ook voor tijdswinst in je voorbereiding als je moet gaan solliciteren.

Vergeet in dat document zeker ook niet elke keer de link naar de online vacature toe te voegen, de datum van het doorzenden van je CV, de datum van je eerste gesprek, de opvolgmomenten en reacties, de contactpersonen die je kent binnen het bedrijf waar je solliciteert etc. Het voorkomt niet alleen dat je twee keer voor dezelfde job solliciteert, het bespaart je ook tijd door alle info over een bepaalde openstaande vacature op één plaats te bewaren. Je zal dus geen tijd verliezen doordat je moet gaan zoeken op welke site je de vacature gevonden hebt, wanneer je die mail met je CV verstuurde, of wie je contactpersoon bij dat bedrijf is. Het neemt enkel wat tijd in beslag om bij te houden, maar het levert je uiteindelijk meer tijd op.

4. Bestands- en e-mailbeheer

Nadat je voor een aantal vacatures gesolliciteerd hebt, zal je vanzelf een aantal versies van je CV en motivatiebrief op je computer hebben staan. Om zicht te blijven hebben op al die bestanden kan je er best voor zorgen dat je al je sollicitatiemateriaal in specifieke aparte folders bewaart. Daarnaast maak je best een strategie op voor de naamgeving van je documenten, zodat je makkelijk de juiste bestanden kan terugvinden.

E-mail-beheer is op dat vlak ook een meerwaarde. Bewaar alle mails die te maken hebben met je zoektocht naar een nieuwe job in een specifieke folder en maak eventueel een folder per vacature aan. Dit kan je zowel in je mailprogramma zelf doen, of je kan je mails kopiëren naar een map op je pc. Op deze manier voorkom je dat je waardevolle informatie over een vacature verliest, of dat je niet meer weet welke vaardigheden of hobby’s je op dat specifiek CV hebt gezet.

5. Vraag raad aan een ervaren professional

Iedereen heeft ooit minstens eenmaal moeten solliciteren, en bij iedereen ging het trager dan verwacht. Waarom dan geen raad vragen aan iemand die al wat sollicitatiewatertjes heeft doorzwommen? Denk bijvoorbeeld aan neven of nichten, of aan ex-medestudenten. Hoe hebben zij hun job gevonden, en hoe hebben ze zich georganiseerd?

De VDAB heeft een zeer handige app om ervaringsdeskundigen te vinden die je nog niet kent. De VDAB is ervan overtuigd dat er heel wat geëngageerde professionals zijn die jongeren op weg willen helpen, coachen en gidsen bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Met de handige app ‘Mentor’ worden ze met elkaar in contact gebracht.

Hoe werkt het? Iedere mentor vult zijn expertise in. Jongeren zoeken vervolgens op hun interesses en dan kan het swipen beginnen. De jongere bekijkt eerst of hij een voorgestelde mentor interessant vindt. Die ziet vervolgens welke jongere met hem of haar in zee wil gaan en beslist met wie hij in contact wil treden. Dat gebeurt via chat. Heel eenvoudig, zonder zware formats.

Er is een versie van de app voor Android en iOS .

(mr) – Met dank voor de tips aan de VDAB en loopbaancoach Annelies Quaegebeur.  

19 augustus 2015
Anderen bekeken ook