Trucker Daisy als enige vrouw genomineerd voor Love2Truck

Al tien jaar is Daisy Coudeville uit Aartrijke bij Zedelgem truckchauffeur. Ze zit bij de laatste vijf kandidaten van de truckerscampagne Love2Truck. Als enige uit West-Vlaanderen én als enige vrouw. Met de vrachtwagen rijden is Daisy’s roeping. Ze doet het dolgraag en wil niks anders. Al is ze ook eerlijk over de minpunten. “Onze job is intens en niet gemakkelijk.”

11 mei 2018

Delen

“Ik merk dat meer en meer dames de weg naar het stuur vinden. Al is het niet makkelijk te combineren als je kinderen hebt.” (Daisy Coudeville, vrouwelijke trucker)

Daisy werkt al vijf jaar bij transportfirma Transport De Rese uit Brugge. Daarvoor werkte ze vijf jaar bij een andere transportfirma. ”Ik kreeg de smaak te pakken toen ik in een eerdere job in mijn privétijd af en toe mocht meerijden met een vrachtwagen. Zo kwam ik met het beroep in contact”, vertelt ze.

Week van huis weg

Vandaag is ze doorgaans een volledige week van huis weg en ze slaapt dan ook vaak in haar cabine. “Ik zit in de chemicaliën en rij met containers”, vertelt ze. Ze rijdt meestal in België, Duitsland en Frankrijk. “Vroeger was ik wat verder van huis. Maar de transportsector is, in die tien jaar dat ik erin werk, behoorlijk geëvolueerd. Internationaal vervoer gaat vandaag vaak via trein en boot. Met als gevolg dat wij als chauffeurs over kortere afstanden rijden. Soms ga ik nog wel eens verder, zoals naar Oost-Duitsland. Voor mij is het eigenlijk: hoe verder, hoe liever.”

Het is de vrijheid die voor haar van truckchauffeur de job van haar leven maakt. “Het moment dat je in je truck van een schitterend uitzicht kan genieten, of van een unieke zonsopgang of zonsondergang, is prachtig”, klinkt het. “Ik heb veel vrijheid in mijn job. Ik krijg mijn planning en omdat ik rechtstreeks werk, vul ik die zelf in. Eigenlijk word ik gewoon geacht om met mijn vrachtwagen op bepaalde momenten ergens te zijn. Ik ben baas in mijn eigen wagen.”

Nog vrouwen?

Daisy zit als enige vrouw bij de laatste vijf kandidaten van de wedstrijd van het truckersplatform Love2Truck. En inderdaad: soms kijken klanten nog raar op als er een vrouw aankomt met haar vrachtwagen. “Er zijn er nog altijd die met argusogen kijken of ik even goed kan manoeuvreren als mijn mannelijke collega’s. Het is dan altijd leuk om vlot te kunnen parkeren, zodat ze kunnen zien dat vrouwen ook kunnen rijden.”

Als vrouw is ze gelukkig geen alleenstaand geval meer. “Ik merk dat meer en meer dames de weg naar het stuur hebben gevonden. Dat is goed. Anderzijds is het niet makkelijk te combineren als je kinderen hebt”, zegt Daisy, die zelf intussen zwanger is en in september haar eerste kindje verwacht. “Maar ik ga blijven rijden. Mijn vriend zal in de week voor het kindje zorgen. Ik ben er dan in het weekend”, vertelt ze.

Minpunten

Ondanks haar droomjob is ze niet blind voor de minpunten. “We kloppen veel uren, en dat aan een relatief laag loon. Je hebt natuurlijk ook de risico’s van het verkeer. En de boetes zijn voor eigen rekening”, stelt ze. Bovendien is het een pak drukker geworden op de weg. “De wegen slibben dicht, dat kan je niet ontkennen. Ik sta nu veel meer in de file dan twee of drie jaar geleden. Hier in West-Vlaanderen zelfs, wat vroeger nauwelijks het geval was. Er is ook gewoon meer transport op de weg.”

Van de vaak geciteerde concurrentie van Oost-Europese truckers heeft Daisy naar eigen zeggen geen last. “Dat is ook omdat mijn huidige werkgever ervoor kiest om met Belgische chauffeurs te rijden. Er zijn wel Oost-Europeanen bij ons aan de slag, maar die krijgen een Belgisch contract en rijden dus aan Belgische voorwaarden.”

Toch heeft ze het ook anders gezien. Mijn vorige werkgever heeft indertijd op een bepaald moment beslist om uit te zwerven naar Oost-Europa. Ze hebben daar een feitelijk bedrijf opgericht dat enkel met lokale mensen werkte. Wij zijn toen met tientallen Belgische chauffeurs aan de kant geschoven”, herinnert ze zich.

Tekort

Maar nu is het tij gekeerd. Daisy voelt zich goed bij haar werkgever. Haar beroep is intussen zowat een knelpuntberoep. “Er is een duidelijk tekort aan chauffeurs. Sommige transportbedrijven, waaronder mijn vorige werkgever, die toen vooral voor Oost-Europese chauffeurs kozen, zitten met de handen in het haar. Ook zij hebben vandaag moeite om de juiste mensen te vinden.”

Trucker Daisy aan het werk 

Gezocht: meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur

Daisy Coudeville zit bij de laatste vijf genomineerden voor de titel van ‘meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van België’ in het kader van de campagne ‘Love2Truck’.

De eerste fase van de campagne ‘Love2Truck’ leverde 83 kandidaten op. Na de eerste stemronde via internet behaalden vier mannen en Daisy de top vijf. Opvallend is dat Daisy de enige genomineerde is uit West-Vlaanderen. De vier anderen komen uit Oost-Vlaanderen.

In de volgende ronde zal de wedstrijdjury elke finalist beoordelen, maar ook in deze ronde kan iedereen online zijn voorkeur duidelijk te maken. De punten van de eerste en tweede ronde worden samengeteld en leiden tot het eindresultaat. Op zaterdag 2 juni om 14u maakt Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, de meest gepassioneerde vrachtwagenchauffeur van België bekend tijdens de allereerste editie van het We Are Transport evenement in Brussel.

(wv) - Meer info: www.love2truck.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.