Nooit meer tijd verliezen: 7 tips

Wachten aan de kassa, een project dat meer tijd in beslag neemt dan werd verwacht, een deadline niet gehaald, file, niet kunnen slapen … Allemaal verloren tijd die beter en nuttiger besteed had kunnen worden.

Het is belangrijk om onze tijd goed te besteden. Tijd is geld. Maar in deze economie van schaarste is tijd - spijtig genoeg – ook een schaars goed geworden.

Wil je geen tijd meer verliezen? Enkele tips!

1. Kies ervoor om tijdsverlies toch te benutten

Tijd verliezen is iets dat voornamelijk in je hoofd gebeurt. Je versterkt het negatieve gevoel dat met tijdsverlies gepaard gaat door je erin op te winden. In plaats van je te ergeren, kan je ervoor kiezen om deze momenten alsnog te benutten.

Je kan bijvoorbeeld de file gebruiken om een creatieve oplossing te bedenken voor een probleem of te luisteren naar inspirerende muziek. Raak je niet in slaap? Gebruik die tijd dan om ontspanningsoefeningen te doen, wat op te ruimen of te lezen.

Door ‘tijdsverlies’ alsnog nuttig in te vullen, verspil je eigenlijk niets, ook al had je deze momenten misschien voor iets anders gereserveerd.

2. Kies voor positieve gedachten

Ban bewust negatieve gedachten en kies voor positieve gevoelens. Merk je dat er negatieve gedachten in je opkomen, grijp dan dat moment om actief te bedenken wie je wil zijn, wat je wil hebben, waar je tevreden over wil zijn. Doe dan alsof het er al is! Gebruik je verbeelding.

Uit het onderzoek naar ‘Neuroplasticiteit’ weten we dat je jezelf kan veranderen. Door je verbeelding te gebruiken, maak je andere routepaden aan in je hersenen.

3. Zet kleine doelen

Leef bewust en bepaal dagelijks je doelen. Begin klein en ga er na verloop van tijd naar leven. Beslis bijvoorbeeld om een maaltijd zonder suiker te bereiden, geniet bewust van een sigaretloos moment, leer assertief zijn ...

Een hele dag nieuw gedrag oefenen, maakt je een ander mens op het einde van die dag!

4. (Her)evalueer problemen

Neem tijd om een eerlijke (her)evaluatie te doen van problemen. Zijn ze wel zo onmogelijk als je eerst dacht, of heb je ze in een moeilijk moment uitvergroot? Neem even afstand en benader het probleem met een frisse blik. Na een tijdje zie je misschien mogelijkheden en opties die je eerder niet bedacht had.

5. Beoefen de ‘geniet’-houding

Verander je houding. Leer te genieten van alles wat je doet.

6. Schrap die vervelende klusjes

Een vervelende, alledaagse klus in het vooruitzicht die daarbij ook nog eens onbelangrijk is? Laat los! Vasthouden aan dingen die geen meerwaarde hebben en je dus niets opleveren, zijn ook een vorm van tijdverlies. Maak meer tijd in je leven voor plezier en functionele activiteiten.

7. Cultiveer goed voelen over je zelf

Verdoe je tijd niet met zelfkritiek. Vaak zit die negativiteit in je hoofd en ben je dus onnodig hard voor jezelf.

Is er wel iets dat je kan of wil veranderen, benut je tijd dan op een praktische manier en probeer jezelf te verbeteren. Gewoon slecht over jezelf denken is onproductief en vreet je kostbare tijd weg, dat is nergens goed voor. Niet voor je zelfvertrouwen en niet voor je tijd.

(ik/sjv)

Inge Ketels is Zelfvertrouwencoach. Ze helpt uit jezelf te halen wat er in zit en maximaal te leven vanuit innerlijk leiderschap en flow. Kennismaken? Schrijf je in voor inspirerende artikels en ontvang het gratis e-book ‘test je innerlijk leiderschap’ in je mailbox! Vul je naam en e-mail in op www.bureaustroom.be (homepage rechtsboven, artikels-inschrijven)

Het traject Innerlijk Leiderschap biedt je tools om anders te leren denken, om zo een positieve mindset te bouwen. Dit ondersteunt je om creatiever in je leven te staan en minder tijd te verliezen.
De workshop ‘Boost je goed voelen met hartcoherentie’ is één element uit het traject en helpt je om anders om te gaan met stress én om je hartintelligentie aan te spreken, zodat je andere keuzes kunt maken. Zodat je (weer) optimaal in je werk/leven kan staan.
Ben je als organisatie op zoek naar een vernieuwende training? Een aanpak die werkt? Trainingen worden op maat uitgewerkt voor je organisatie.

Meer info over Stress , Workaholics , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Gezondheid , In de file

19/01/2015