Wat koffie zegt over jouw bedrijf

koffie
“De koffiehoek is een plek die zeer nuttig is om de ‘gemoedstoestand’ van het bedrijf te peilen.” (Andreas Cremer, secretaris-generaal Audi)

België is, vergeleken met heel wat andere landen, bij uitstek een land waar veel koffieautomaten staan en waar die ook gretig gebruikt worden. Ook de smaak en de soort worden belangrijker. “Als hip IT-bedrijfje moet je niet meer afkomen met gewone basiskoffie met poedermelk.”

Hoeveel koffieautomaten er precies in kantoren geïnstalleerd zijn, daar heeft men zelfs bij de vakvereniging GDA (Groepering voor de Distributie door Automaten) geen idee van. Maar het zullen er zonder enige twijfel verschillende tienduizenden zijn, klinkt het daar. Een dertigtal daarvan staan in de fabriek en de vergaderzalen van Audi Brussels in Vorst.

“Momenteel hebben wij 26 koffieautomaten op onze site”, zegt secretaris-generaal Andreas Cremer van Audi. “Daarvan staat er één in een vergaderzaal en één in de showroom. Maar daarnaast zijn er nog verschillende afdelingen die op eigen initiatief en in eigen beheer koffieautomaten geïnstalleerd hebben.”

Naast koffie kunnen dorstige of hongerige werknemers bij Audi ook frisdranken of water kopen, of een versnapering: een wafel, een Mars-reep, chips, een Cha-Cha, … “Al hebben we ook automaten met vers fruit en yoghurt”, zegt Cremer.

Informele contacten

Het belang van de koffieautomaat valt niet te onderschatten, zegt Cremer. “Het klopt inderdaad dat er rond de koffieautomaat heel wat informele contacten gelegd worden wanneer medewerkers elkaar daar ontmoeten. In plaats van een formele vergadering te organiseren om een probleem op te lossen, is het soms veel handiger als je eens een kopje koffie met een collega drinkt om een thema te bespreken. Daar komen meestal ook de beste en snelste beslissingen uit.”

Samen met de ‘rokershoek’ is de koffiemachine dan ook een uitgelezen plaats om mensen te leren kennen die je anders waarschijnlijk nooit zou ontmoeten, meent Cremer. “Vandaar dat de koffiehoek vaak een plek is die zeer nuttig is om de ‘gemoedstoestand’ van het bedrijf te peilen en om de sociale contacten te onderhouden.”

Welk soort automaat waar komt, hangt af van verschillende factoren. “In de productieafdeling is het vooral belangrijk dat je snel een koffie kan nemen en geen tien minuten moet wachten”, zegt Cremer. “In de vergaderruimten gaan we niet met verse bonen werken, want dat malen maakt nogal wat lawaai. We hebben ook de vakbonden betrokken bij de keuze van de koffie, zonder al te veel rekening te houden met de prijs. Het was voor ons vooral belangrijk dat hij lekker was (lacht).”

Lees verder:

Starbucks-on-the-go 

In samenwerking met MARK Magazine
(fp) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Werkplek

04/01/2017