'Jongeren moeten zich beter informeren bij het solliciteren'

Jonge sollicitant
”Veel jongeren solliciteren bij een bedrijf omdat hun kameraden dat doen.” (Katrijn Vanhe-melrijck, recruitment officer AE)

Consultancybedrijf AE werft acht à tien pas afgestudeerden per jaar aan. Om die te vinden, voert het bedrijf sollicitatiegesprekken met 150 kandidaten. Die zijn niet altijd even goed voorbereid, merkt Katrijn Vanhemelrijck.

“We kiezen niet zomaar iemand, neen. Van starters die bij ons aan de slag gaan, willen we zo zeker mogelijk zijn dat ze bij onze bedrijfscultuur passen en dat ze op een minst een een doel voor ogen hebben om de komende jaren aan te werken”, zegt recruitment officer Katrijn Vanhemelrijck.

De pas afgestudeerden die AE zoekt, zijn vooral technische consultants en analisten: masters in de Computerwetenschappen, industrieel ingenieurs ICT en handelsingenieurs in de Beleidsinformatica.

Kritische ingesteldheid

Het eerste contact met die jonge talenten maakt AE zo informeel mogelijk, door hen in contact te brengen met werknemers die vertellen waar ze zich aan kunnen verwachten. “Interesseert het hen wat ze horen, dan verwachten we dat ze zélf verder initiatief nemen om langs te komen op sollicitatiegesprek.” Tijdens die gesprekken maakt AE kandidaten duidelijk dat niet alleen telt wat ze al kunnen, maar ook wie ze zijn.

Als recruiter verwacht Katrijn Vanhemelrijck een kritische ingesteldheid van de kandidaat die tegenover haar zit. “Ze moeten wat rond hen gebeurt in vraag durven stellen. Tegelijk moeten ze ook de sociale skills hebben om aan te voelen wanneer ze die vragen op tafel kunnen leggen. Onze werknemers zijn vaak bij klanten. Als ze voelen dat er iets minder goed loopt, moeten ze dat diplomatisch aanpakken, maar wél degelijk onder de aandacht brengen.” Nog belangrijker vindt ze dat nieuwe werknemers echte teamspelers zijn. “Met de ellebogen werken past absoluut niet bij onze bedrijfscultuur. De focus ligt op samenwerken, ook daar kijken we naar.”

Slecht geïnformeerd

Als pas afgestudeerde helpt het met andere woorden om op voorhand te weten wat een bedrijf van je zou kunnen verwachten. Daar wringt het schoentje, merkt Katrijn Vanhemelrijck. “De meeste jongeren zijn slecht geïnformeerd. Ze bereiden zich niet goed voor en verwachten dat alles duidelijk wordt tijdens de sollicitatiegesprekken.”

Dat lijkt logisch, maar in de praktijk is dat niet evident. Niet alle bedrijven voeren meerdere gesprekken voor ze een kandidaat aanwerven. Voor kandidaten is het dus belangrijk om op voorhand een lijstje te maken met wat ze willen weten over hun mogelijk toekomstige werkgever.

Wat wil ik?

“Te veel jongeren solliciteren bij een bedrijf omdat hun kameraden dat doen, of omdat ze gehoord hebben dat je er snel kan doorgroeien. Tijdens het sollicitatiegesprek zijn ze vooral met zichzelf bezig. Hoe stel ik me zo goed mogelijk voor? Over wat ze uiteindelijk zelf willen bereiken, denken ze te weinig na.”

Wat vind ik belangrijk in een bedrijf? Ga ik hier gelukkig zijn? En waarom? Dat zijn de vragen die kandidaten zich meer moeten stellen en naar moeten polsen, vindt Katrijn Vanhemel-rijck. “Vraag of je ondersteuning krijgt in je job, hoe je beoordeeld wordt, of je leidinggevende dicht bij je staat, wat voor een cultuur er heerst en hoe dat blijkt. Ben je iemand die snel carrière wil maken, dan ben je daar best van in het begin duidelijk over. Vraag naar de doorgroeimogelijkheden en naar wat je kan doen om je loopbaan te versnellen.”

Naar jezelf kijken

Snel vooruitgaan of rustig bagage opbouwen, terechtkomen in een collegiale of een competitieve omgeving… Niet elke pas afgestudeerde staat erbij stil. “Nochtans heeft dat een grote invloed op hoe jij je job zal beleven”, zegt Katrijn Vanhemelrijck. “Een goed vertrekpunt is even naar jezelf kijken. Wat voor een persoon ben jij? Hoe zit je in mekaar? Wat vind je belangrijk in het leven?”

Wat veel starters belangrijk vinden, is het loon dat bij hun eerste job hoort. Daar naar vragen tijdens een sollicitatiegesprek, kan dat, of geeft dat niet de beste indruk? “Ongeveer één op de drie stelt die vraag. We geven die informatie. Tegelijk vragen we of ze kunnen inschatten hoe hun loon zou kunnen evolueren de komende jaren. Ook dan kom je voor verrassingen te staan. Het wordt zo wel sneller duidelijk dat het startloon niet het belangrijkste is”, legt Katrijn Vanhemelrijck uit.

Ook jongeren lijken dat zo aan te voelen. “Voor de crisis liepen pas afgestudeerden de bedrijven af om te kijken waar ze het meest konden verdienen. Dat kwam soms wat pretentieus over. Nu zoeken de meesten stabiliteit en doorgroeimogelijkheden. De profielen die wij rekruteren, zijn nog altijd gegeerd en hebben nog altijd keuze, maar het is toch minder dan een paar jaar terug. Toen plukten de werkgevers ze van de schoolbanken, lang voor ze hun diploma hadden. Dat gebeurt nu veel minder.”

(wv) 

15/11/2013

  • 15 november 2013