Facebook geeft verkeerd beeld van sollicitanten

facebook checken

Sollicitanten mogen er terecht van uitgaan dat hun profielen op sociale media gecheckt worden door rekruteerders. Hiermee vormen HR-professionals zich een eerste indruk, maar die blijkt echter vaak foutief te zijn.

Een studie van de North Carolina State University toont aan dat rekruteerders de berichten die kandidaten op sociale media plaatsen vaak veel te letterlijk interpreteren. Ze blijken bovendien veel minder af te weten van de typische gebruiken op deze online netwerken dan de jongeren die hiermee zijn opgegroeid. Hierdoor krijgen kandidaten die erg actief zijn op social media dikwijls minder kansen en hebben minder geschikte sollicitanten die dat niet zijn een streepje voor.

Persoonlijkheidskenmerken

In het onderzoek brachten verschillende wetenschappers bij 175 proefpersonen persoonlijkheidskenmerken zoals 'plichtsgetrouw', 'plezierig in de omgang' en 'extravert' in kaart. Vervolgens maakten ze een analyse van het Facebook-profiel van de respondenten en probeerden ze hun gedrag op de bekende sociale netwerksite te linken aan de vastgestelde persoonlijkheidskenmerken. Hiermee trachtten ze te achterhalen of online profielen een inzicht kunnen geven in verschillende persoonlijke eigenschappen.

Wat blijkt? Rekruteerden scannen de profielen van kandidaten op uitlatingen over drank en drugs vanuit het idee dat kandidaten die hierover berichten ook wel zelf drank of drugs zullen gebruiken. Ze gaan er vervolgens ten onrechte van uit dat zulke kandidaten niet toegewijd en plichtsgetrouw kunnen zijn, of zichzelf niet in de hand hebben. De onderzoekers vonden echter geen enkel bewijs dat wie positieve zaken over drugs en drank op Facebook meldt, ook minder plichtsgetrouw zou zijn.

Sales & Marketing

Daarnaast blijkt zelfs dat individuen die positief berichten over drugs en drank op sociale media, de geknipte kandidaten zijn voor sales- en marketingfuncties. Deze personen halen in de studie immers een hoge score op sociaal contact en extravert gedrag, wat eigenschappen zijn die vaak gevraagd worden bij marketings- en salesfunctie.

Tot slot zagen de wetenschappers ook een concrete relatie tussen persoonlijkheidskenmerken en profielen op Facebook. Zo blijkt dat wie plichtgetrouw en plezierig is in de omgang, zich heel netjes gedraagt op Facebook en nooit anderen op deze sociale netwerksite beledigt of aanvalt.

HR-professionals doen er volgens de onderzoekers bijgevolg goed aan om de profielen te scannen op beledigingen, beschuldigingen en onterechte kritiek op anderen, in plaats van op positieve uitlatingen over drank en drugs.

(nm) – Bron: Hrsquare.be 

Meer info over Waarom vind ik moeilijk een job? , Sociale media

16/06/2014