Eandis wil extern imago versterken

”Onze medewerkers zullen hun verhaal ook via de sociale media vertellen “ (Christine Smet, HR Eandis)
Als jonge speler op de energiemarkt bouwt Eandis sinds 2006 aan zijn imago op de arbeidsmarkt. Er zijn flinke stappen gezet, maar het hele plaatje heeft het publiek nog niet. De sociale media gaan een handje toesteken.
”Onze medewerkers zullen hun verhaal ook via de sociale media vertellen “ (Christine Smet, HR Eandis)

Bij de start profileerde Eandis zich vooral als een technische speler. Dat merkte je aan de beelden die het energiebedrijf gebruikte om zich voor te stellen aan de buitenwereld: technische competenties stonden centraal.

“Via heel gerichte campagnes zijn we ons op nicheprofielen gaan richten”, legt woordvoerder Simon Van Wijmeersch uit. “Vooral op die profielen waar we nood aan hadden: IT’ers, technici en ingenieurs.”

Nu wil Eandis vooral gekend zijn als een bedrijf van maatschappelijk nut dat verbonden is met alle lagen van de bevolking. De familiebeelden (moeder-ingenieur, vader-technicus en hun kinderen, red.) die de laatste employer branding-campagne een gezicht geven, zijn daar een illustratie van. “We profileren ons als een menselijk bedrijf dat klaar is voor de energie-uitdagingen van morgen”, zegt Simon Van Wijmeersch.

Ambassadeurs

Aandachtspunt voor Eandis is dat het interne en externe beeld van het energiebedrijf als werkgever overeen moeten stemmen. Uit het employer branding-onderzoek van Randstad (Randstad Award 2012, red.) bleek dat Eandis niet als de meest aantrekkelijke werkgever binnen de energiesector gezien wordt. “De buitenwereld kent ons merk zeer goed, maar heeft een te beperkt zicht onze interne carrièremogelijkheden”, legt Simon Van Wijmeersch uit.

In 2013 zal Eandis zijn bedrijfsimago ook uitdragen via de sociale media. “We hebben medewerkers die als ambassadeur getuigen over hun werkervaringen bij Eandis. Tot nu toe vertelden ze hun verhaal vooral via de bedrijfswebsite. Het komende jaar zullen ze dat ook via de sociale media doen”, legt Christine Smet van HR uit.

Authentiek

Eandis sleutelt nog aan de precieze vorm van dit social media-offensief. De verhalen zullen onder andere gepost worden op Eandis’ Facebookpagina. “Maar dat weerhoudt niemand ervan om ook via persoonlijke accounts over zijn werk hier te communiceren”, zegt Christine Smet. “Dat gebeurt nu ook al.”

In de nieuwe online communicatie zal Eandis bewust rekening houden met de lacunes in zijn imago. “We zullen onze ambassadeurs vragen om te vertellen over de carrièremogelijkheden binnen ons bedrijf en over waar Eandis voor staat. Zo hopen we het interne en externe beeld dat mensen van ons hebben op één lijn te krijgen. Het zijn de verhalen van onze medewerkers maar die moeten natuurlijk wel authentiek blijven, anders werkt het niet”, merkt Christine Smet op.

(wv) 

7 februari 2013
Anderen bekeken ook