Complimentjes geven aan collega’s: zo moet het NIET
Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimentjes te geven op kantoor!
"Voor het brein is het ontvangen van een compliment een even goede beloning als geld. We hebben wetenschappelijk bewijs gevonden dat een persoon beter presteert wanneer hij een sociale beloning heeft gekregen na een bepaalde opdracht", aldus onderzoeksleider en professor Norihiro Sadato van het Japanse National Institute for Physiological Sciences.
Norihiro Sadato en zijn team gaven voor hun onderzoek aan 48 volwassenen de opdracht om een bepaalde eenvoudige taak in te oefenen, zodat ze deze zo goed mogelijk zouden kunnen uitvoeren. Wanneer de participanten de taak onder de knie hadden, werden ze in drie groepen verdeeld.
In de ene groep kreeg iedere deelnemer een compliment over zijn prestaties, in een andere groep konden deelnemers enkel toekijken hoe iemand anders een schouderklopje voor zijn werk ontving en in een derde groep moesten individuen hun prestaties zelf beoordelen. Wanneer de participanten de taak de volgende dag opnieuw moesten uitvoeren, bleek dat de participanten uit de eerste groep, die rechtstreeks een compliment hadden gekregen, het beter deden dan de participanten van alle andere groepen.
Norihiro Sadato concludeert aan de hand van zijn bevindingen dat complimentjes onder meer de schoolprestaties zouden kunnen verbeteren. "Af en toe anderen complimenteren voor goed werk kan een eenvoudige en effectieve strategie zijn om in de klas te gebruiken."
(nm) – Bron: Dailymail.co.uk
16 november 2012Veel mensen zijn ongelukkig op het werk omdat ze geen erkenning krijgen voor wat ze doen. Daarom een pleidooi om meer complimentjes te geven op kantoor!
Geen betere waardering voor perfect uitgevoerd werk dan een complimentje. Maar toch worden complimenten niet altijd op de juiste manier geuit.
Werknemers leggen de lat voor zichzelf hoger als zij regelmatig een complimentje krijgen van hun baas. Toch laat deze dit vaak na ...
Twee Amerikaanse wetenschappers geven in een recente paper enkele tips om jezelf onopvallend omhoog te slijmen.
Vijf Mechelse en Kempense bedrijven zitten samen over topics zoals: mobiliteit, war for talent en waar zitten de knelpuntberoepen?
Het aantal leerlingen die een opleiding volgen in het voltijds derdegraads bouwonderwijs daalt. Terwijl er jaarlijks 20.000 extra mensen nodig zijn...
Dank je. Die twee woorden - of een variant erop - blijkt de nummer 1-zin in succesvolle relaties...
“Wij willen een positieve impact creëren, bij zoveel mogelijk bedrijven, ook kmo'.”
Werken bij het Service Center van CM Gezondheidsfonds: “Wat je doet heeft een impact. Je maakt een verschil”