Boost je energie, zonder cafeïne: 10 tips!

Energie te kort? Begin je werkdag niet met een dipje, maar ga er enthousiast tegenaan. Met deze 10 tips, waar geen cafeïne aan te pas komt, geef je jouw energie de nodige boost!

15 mei 2014

Delen

appelsienen

1. Sporten

Regelmatig sporten geeft je meer energie. Hoewel het vaak moeilijk is om eraan te beginnen, voel je je na het sporten vaak als herboren. En dat gevoel kan lange tijd aanhouden.

2. Fruit

Het hoeft niet gezegd dat voldoende fruit eten bevorderlijk is voor je energieniveau. Vijf stukken fruit of groenten per dag is ideaal, maar als je hier niet aan geraakt, probeer dan toch dagelijks een minimum van drie stuks vol te houden. Ook voor je gezondheid is dit een must!

3. Een goede nachtrust

Een goede nachtrust is cruciaal om de volgende dag energiek te kunnen beginnen. Vermijd daarom bepaalde afleidingen in bed, zoals het checken van je e-mails op je smartphone, of televisie kijken op je iPad. Hoeveel slaap iemand nodig heeft, hangt af van persoon tot persoon. Of dit nu vijf uur per nacht is of minimum acht uur, probeer het aantal uren slaap te bereiken dat voor jou ideaal is om de volgende dag goed te functioneren.

4. Een koude douche

Een verkwikkende douche maakt je onmiddellijk alert en zorgt ervoor dat die slaapkop plaats moet maken voor een uitgerust en wakker lichaam. Hoewel een warme douche erg ontspannend kan werken, valt het dus aan te raden om eerder een koude douche te nemen wanneer je een energietekort hebt.

5. Een massage

Massages doen wonderen voor wie zich moe en uitgeblust voelt. Pijnlijke spieren worden losgemaakt en je bloedcirculatie wordt gestimuleerd. Maar ook je geest krijgt er meer energie van, doordat je tijdens een massage je verstand even helemaal op nul kan zetten.

6. Kleinere maaltijden

Kleinere porties en regelmatiger eten is de sleutel tot meer energie. Grote maaltijden verorberen, maakt je slaperig, dus opteer voor meer bescheiden porties. Wie langer dan vier uur niets eet krijgt bovendien steevast last van een energiedip. Dit valt te vermijden door tussen ontbijt en lunch én lunch en avondeten stukken fruit of andere gezonde tussendoortjes te eten.

7. Een babbel

Je alertheid wordt bevorderd door sociale interactie. Wie geïsoleerd leeft of werkt, krijgt te maken met negatieve gedachten en een lage productiviteit, terwijl sociaal contact - zoals praten, roddelen of telefoneren - je nieuwsgierigheid opwekt.

8. Een wandeling

Om meer energie te krijgen, valt het aan te raden om af en toe de benen te strekken. Wandelen houdt je scherp en is een gemakkelijke oplossing om komaf te maken met een slecht humeur.

9. Meditatie

Negatieve gedachten zijn nefast voor je energieniveau. Even mediteren kan je helpen om je focus los te maken van alle negatieve zaken in je leven en gewoon even aan helemaal niets te denken … En dat doet meer goed dan je denkt!

10. Vitamine B

Het gevoel maar weinig energie te hebben, kan een teken zijn van een tekort aan vitamine B. Wie niet voldoende vitamine B uit zijn voeding haalt, kan voor supplementen kiezen, die je in apotheken kan verkrijgen en best 's ochtends inneemt bij het ontbijt.

(nm) – Bron: Express.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.