Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

Zo vind je de juiste job

Een goede job vinden, begint bij een goede voorbereiding. En uiteraard moet je jezelf kennen. “Ik ben een grote voorstander van het uitgebreid onderzoeken van wat je kan en wat je wil voor je überhaupt besluit te solliciteren”, aldus coach Peggy Porsius-Saman.
#

“Bij het kiezen van het juiste beroep is er een goede analyse nodig van wat je precies wil”, vertelt Peggy Porsius-Saman, een coach die professionals helpt hun natuurlijke talenten te ontdekken. “Kwaliteiten en vaardigheden zijn belangrijke pijlers, maar minstens zo belangrijk is de werkomgeving. Als je namelijk niet achter de organisatie staat waarvoor je werkt of voor wil werken, zal dit aan je gaan knagen.”

“Vaak kom ik werknemers tegen die wel voelen dat de functie bij hen past, maar zich niet langer kunnen verenigen met de cultuur of de grootte van het bedrijf. Deze werknemers besluiten dan ook regelmatig om voor zichzelf te beginnen.”

“Daarom ben ik een grote voorstander van het uitgebreid onderzoeken van wat je kan en wat je wil (wie ben ik? wat kan ik? wat wil ik?), voor je überhaupt besluit te solliciteren. Dit maakt dat je je focust en daardoor verkrijg je sneller resultaat en heb je meer kans om de juiste job te vinden.”

Zo vind je de juiste job

1. Trein, auto of fiets

Maakt het je uit of je anderhalf uur met de trein reist om op je werk te komen of stap je liever op de fiets? De een vindt het heerlijk om een tijdje te reizen en rustig een boek te lezen in de trein, en de ander wil geen tijd verspillen.

2. Snelheid

Iedereen kent het verschil tussen werken bij een overheidsinstantie en een commerciële instelling. De eerste is vaak een log apparaat met veel bureaucratie, en de deadline van de andere was gisteren. In welk tempo werk je het liefst?

3. Begeleiding

Het gaat om allerlei vormen van ondersteuning, die van belang zijn voor jou als werknemer. Zaken als opleidingsprogramma, doorgroeimogelijkheden, begripvolle collega’s en managers en een inwerkperiode vallen hieronder.

4. Loon

Heel belangrijk voor iedereen. Wat wil je eigenlijk verdienen? Door de salarisonderhandelingen in het prille begin leg je de basis voor het verdere inkomen binnen je functie. Kijk naar je opleiding, werkervaring en functie. Om je marktwaarde te bepalen, kan je rondhoren bij vrienden en (ex-)collega’s, of op het internet zoeken naar relevante informatie. Stel jezelf dus echt de vraag: ben ik met al mijn bagage dit waard? Misschien kom je hoger of juist lager uit.

5. Groot of klein bedrijf

Je kan ervoor kiezen om in een multinational te gaan werken of juist bij een klein bedrijf. Alles heeft zijn voor- en nadelen. Bij een multinational zijn er bijvoorbeeld meer doorgroeimogelijkheden dan in een kleine organisatie. Bij een klein bedrijf daarentegen kan je eerder van allerlei soorten werk proeven, wat goed is voor allrounders. Het is maar wat je aanspreekt.

6. Cultuur

In wat voor omgeving en met welk soort mensen zou je willen werken? Denk je aan een innovatieve, vooruitstrevende organisatie of juist een sociaal-maatschappelijk georiënteerd bedrijf. Of een rigide bolwerk met strakke regeltjes of een ‘vrije’ organisatie waar binnen alles mogelijk is.

7. Mensen of cijfers?

Ben jij het type dat liever alleen werkt achter een computer en cijfertjes analyseert, of doe je liever aan kennisoverdracht voor een groep mensen. Als je heel sociaal bent zal je niet echt gelukkig worden van werk waarbij je voornamelijk machines repareert. Dus stel je de vraag, waar put jij energie uit? Waar ga jij van stralen?

(mr) - Peggy Porsius-Saman helpt professionals hun natuurlijke talenten te ontdekken, zodat zij deze optimaal kunnen inzetten in hun werk, bedrijf en privé. Ze doet coachingsessies over zaken als onzekerheid, kwaliteitenanalyse, gebrek aan passie, timemanagement en van denken naar doen. 

14 november 2012
Anderen bekeken ook