Wat doet corona met je hoofd?
“Mede door corona beseffen we meer dan ooit hoe kwetsbaar we zijn. Bedrijven zien in dat ze met gezonde medewerkers sterker uit zo’n crisis kunnen komen. Want het zal niet de laatste crisis zijn die we meemaken”, oppert Ann De Bisschop, auteur van het boek ‘Wellbeing = winst’.
Welzijn is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen werkgever en -werknemer. “Een werkgever kan meer groenten en fruit aanbieden, maar het is de medewerker zelf die kiest om meer groenten en fruit te eten”, stelt De Bisschop.
Psychosociale welzijn
De voorbije maanden lag de focus uiteraard vaak op het fysieke welzijn en op het beschermen tegen het coronavirus. Maar ook de invloed op het psychosociale welzijn van medewerkers valt niet onderschatten. “Als je thuiswerkt, gebeurt dat ook niet altijd onder de beste omstandigheden”, beaamt ze. Zo zien medewerkers het feit dat ze te weinig contact hebben met collega’s en dat ze minder betrokken zijn met hun organisatie als nadelen.
Stresssignalen tijdig detecteren en extra ondersteuning van de leidinggevenden is bijvoorbeeld een must, benadrukt Mirabel Hoys, directeur HR-consulting bij Attentia. “Vanop afstand een team managen, vraagt om specifieke skills”, stelt ze. “Kortom, als een bedrijf de aandacht voor het welzijn van de medewerkers vooropstelt, dan hoort het mentale welzijn daar zeker ook bij.”
7 checks rond well-being
Niet de cijfers, maar gezonde en gelukkige medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal voor een organisatie, oppert Ann De Bisschop. Dit zijn zeven pijlers voor een proactief well-beingbeleid.
1. Cultuur en waarden
Mensen kiezen hun werkgever op basis van wat diens missie en waarden voor hen kunnen betekenen.
2. ABC: autonomie, betrokkenheid en competentie
Autonomie is het gevoel van zelfbeschikking. Bij betrokkenheid gaat het om ergens deel van uit te maken. Bij competentie om zelf iets succesvols te kunnen verwezenlijken.
3. Groeikansen
Welke groei- en opleidingskansen biedt jouw werkgever je?
4. Mentale balans
Van (tele)werkplek en privé-werkbalans tot dosering in vergaderingen.
5. Fysieke gezondheid
Werkgevers werken gestructureerd aan de fit- en gezondheid van hun mensen. Van pauzes tot (lease)fietsen.
6. Sociaal contact
Het gevoel van ergens bij te horen, is een belangrijke smaakmaker van werk.
7. De juiste leiders
Leiders die mensen aligneren, motiveren en inspireren.
Lees ook: 4 mooie gevolgen van werken tijdens corona
(William Visterin) - Bron: MARK Magazine