Hoe kalm blijven tijdens een conflict op kantoor?

Doorheen je carrière zal je op zijn minst één maal in een conflict verzeild geraken. In sommige conflicten kunnen de emoties zo hoog oplaaien dat dit verregaande negatieve gevolgen kan hebben. Hoe blijf je kalm in dergelijke situaties?
#

Wees to the point

Wanneer mensen ruzie maken, gebruiken ze dikwijls woorden zoals ‘altijd’ en ‘nooit’. Het gebeurt ook regelmatig dat er op de man (of de vrouw) wordt gespeeld. En in sommige gevallen worden er zelfs dreigementen geuit. Laat het duidelijk zijn: hiermee bereik je niets. Je deelt de ander het best concreet mee wat je van hem of haar verwacht. Dat maakt de beste vrienden.

Durf ‘nee’ te zeggen en te onderhandelen

Een conflict voelt vaak aan als een bedreiging, omdat jouw eigen belangen en verlangens niet worden ingewilligd. Tracht te voorkomen dat je in een slachtofferrol belandt. Als je het over iets niet eens bent, is dat je goede recht. Je bent immers vrij om je eigen beslissingen te nemen. Zorg er dus voor dat je over een oplossing kan onderhandelen. Je kan ook eenvoudigweg ‘nee’ zeggen.

Wees empathisch

Iedereen heeft een verschillende mening en gedraagt zich anders. Het probleem is dat we ons hiervan bewust zijn, maar dat we er in een conflict geen, of onvoldoende rekening mee houden. Als je op een conflict afstevent, bekijk het dan eens van een andere kant. Het conflict kan al meteen een stuk minder erg worden.

Communiceer niet agressief

Wanneer iemand een opmerking maakt, kan die hard aankomen. Een goede raad: probeer jezelf zo weinig mogelijk agressief op te stellen wanneer je iemand op zijn beurt van antwoord dient. Wanneer je niet agressief communiceert, ga je er automatisch van uit dat de andere niet de intentie heeft om jou persoonlijk aan te vallen. De opmerking gaat daarentegen over je gedrag. Blijf dus rustig en antwoord niet agressief. Dan maak je al een grote stap in de richting van het oplossen van het conflict.

(jn)

22 november 2011
Anderen bekeken ook