Mag een topverkoper meer verdienen dan zijn baas?
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Wanneer we denken aan een succesvolle verkoper, dan duikt ongetwijfeld het beeld op van de zelfverzekerde man/vrouw die vlotjes én met succes zijn verkooppraatje aan klanten overbrengt. Dit beeld blijkt echter niet 100 procent te kloppen. Een nieuw onderzoek wijst namelijk uit dat het niet de meest extraverte verkopers zijn die de meeste winst binnenhalen.
Met zijn studie, die gepubliceerd werd in het Amerikaanse vakblad Psychological Science, trachtte onderzoeker Adam Grant (The Wharton School of the University of Pennsylvania) de relatie na te gaan tussen 'sales' en de persoonlijkheidskenmerken die hiermee gepaard gaan. "Hoewel in de literatuur vaak beweerd wordt dat extraverte verkopers het best presteren, bleek het bewijs hiervoor verrassend zwak", aldus Grant.
Grant verzamelde in zijn studie de resultaten van meer dan 300 mannelijke en vrouwelijke verkopers over een periode van 3 maanden en nam eveneens bij hen een persoonlijkheidssurvey af.
Wat bleek? Mensen die gemiddeld introvert én extravert zijn, bleken de beste verkopers. Zij brachten maar liefst 24 procent meer aan inkomsten binnen dan introverte personen, en verkochten maar liefst 32 procent meer dan hun extraverte collega's. Verrassend is dat de twee uitersten van het spectrum, namelijk de extreem introverte én extreem extraverte verkopers, relatief dezelfde verkoopcijfers behaalden.
De bevindingen van de studie suggereren dat het klassieke stereotype van de extraverte verkoper niet volledig correct is. Extreem extraverte verkopers kunnen namelijk hun eigen prestaties onbewust saboteren, doordat ze onvoldoende luisteren naar hun klanten en het gesprek domineren met hun eigen perspectieven en ideeën.
Ambiverte personen hebben daarentegen een goed evenwicht gevonden tussen deze twee uiteenlopende persoonlijkheidskenmerken. "Wie ambivert is, is assertief en enthousiast genoeg om klanten te overtuigen en een verkoop te sluiten, terwijl hij/zij toch voldoende luistert naar klanten en zeker niet de indruk geeft dat hij/zij overdreven zelfzeker is", verduidelijkt Grant.
(nm) – Bron: Psychologicalscience.org
25 april 2013Wanneer we denken aan een succesvolle verkoper, dan duikt ongetwijfeld het beeld op van de zelfverzekerde man/vrouw die vlotjes én met succes zijn verkooppraatje aan klanten overbrengt. Dit beeld blijkt echter niet 100 procent te kloppen. Een nieuw onderzoek wijst namelijk uit dat het niet de meest extraverte verkopers zijn die de meeste winst binnenhalen.
Met zijn studie, die gepubliceerd werd in het Amerikaanse vakblad Psychological Science, trachtte onderzoeker Adam Grant (The Wharton School of the University of Pennsylvania) de relatie na te gaan tussen 'sales' en de persoonlijkheidskenmerken die hiermee gepaard gaan. "Hoewel in de literatuur vaak beweerd wordt dat extraverte verkopers het best presteren, bleek het bewijs hiervoor verrassend zwak", aldus Grant.
Grant verzamelde in zijn studie de resultaten van meer dan 300 mannelijke en vrouwelijke verkopers over een periode van 3 maanden en nam eveneens bij hen een persoonlijkheidssurvey af.
Wat bleek? Mensen die gemiddeld introvert én extravert zijn, bleken de beste verkopers. Zij brachten maar liefst 24 procent meer aan inkomsten binnen dan introverte personen, en verkochten maar liefst 32 procent meer dan hun extraverte collega's. Verrassend is dat de twee uitersten van het spectrum, namelijk de extreem introverte én extreem extraverte verkopers, relatief dezelfde verkoopcijfers behaalden.
De bevindingen van de studie suggereren dat het klassieke stereotype van de extraverte verkoper niet volledig correct is. Extreem extraverte verkopers kunnen namelijk hun eigen prestaties onbewust saboteren, doordat ze onvoldoende luisteren naar hun klanten en het gesprek domineren met hun eigen perspectieven en ideeën.
Ambiverte personen hebben daarentegen een goed evenwicht gevonden tussen deze twee uiteenlopende persoonlijkheidskenmerken. "Wie ambivert is, is assertief en enthousiast genoeg om klanten te overtuigen en een verkoop te sluiten, terwijl hij/zij toch voldoende luistert naar klanten en zeker niet de indruk geeft dat hij/zij overdreven zelfzeker is", verduidelijkt Grant.
(nm) – Bron: Psychologicalscience.org
25 april 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
Dat een gezonde portie humor een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven is geweten. Maar wist je ook dat het een teken is van intelligentie?
We vroegen aan Omer (59) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Thuiswerken of terug naar kantoor? Hoe vaak willen we naar bureau en welke dagen werken we liefst thuis? Rekruteringsspecialist Robert Walters onderzocht het.
Google introduceert een nieuwe zoekfunctie naar vacatures. Hiervoor werkt het bedrijf in België samen met onder meer Jobat.
Hoe werknemers hun verplaatsing van/naar het werk aanvoelen, is afhankelijk van tal van factoren. Wie ervaart het meeste stress?
Wie als student later een bovengemiddeld loon wil verdienen, kan maar beter een hoger diploma behalen. Een overzicht...
Wie professioneel wil overkomen, houdt zich aan de dresscode van z’n bedrijf. Wie succesvol wil overkomen… draagt gewoon wat hij of zij zélf wil.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Dat een gezonde portie humor een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven is geweten. Maar wist je ook dat het een teken is van intelligentie?
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
Twijfel je nog over de juiste professionele richting? Tip: deze sectoren zoeken in 2020 volop personeel!
Zorgcentralemedewerker Sofie Mattan en Virginie Mullaert van Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen vertellen hoe ze dagelijks het verschil maken.
Stel: je werkt al maanden aan een project maar geraakt maar niet vooruit. De kans op een succesvol resultaat lijkt haast onbestaande. Is doorgaan dan het beste idee?
Je werk kan soms de meest heftige emoties opwekken. Dan is de 20 minuten-regel dé oplossing. En het helpt je ook om minder te snoepen!
In plaats van een nieuwe job te zoeken blijft de Belg eerder bij dezelfde werkgever. Maar als we blijven zitten, hoe maken we dan het beste van onze loopbaan?
Ik werk 's avonds, in shifts of heb 's avonds overuren te doen; mag dat wanneer ik op mijn laatste acht weken van mijn zwangerschap ben?