Mag een topverkoper meer verdienen dan zijn baas?
Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Wanneer we denken aan een succesvolle verkoper, dan duikt ongetwijfeld het beeld op van de zelfverzekerde man/vrouw die vlotjes én met succes zijn verkooppraatje aan klanten overbrengt. Dit beeld blijkt echter niet 100 procent te kloppen. Een nieuw onderzoek wijst namelijk uit dat het niet de meest extraverte verkopers zijn die de meeste winst binnenhalen.
Met zijn studie, die gepubliceerd werd in het Amerikaanse vakblad Psychological Science, trachtte onderzoeker Adam Grant (The Wharton School of the University of Pennsylvania) de relatie na te gaan tussen 'sales' en de persoonlijkheidskenmerken die hiermee gepaard gaan. "Hoewel in de literatuur vaak beweerd wordt dat extraverte verkopers het best presteren, bleek het bewijs hiervoor verrassend zwak", aldus Grant.
Grant verzamelde in zijn studie de resultaten van meer dan 300 mannelijke en vrouwelijke verkopers over een periode van 3 maanden en nam eveneens bij hen een persoonlijkheidssurvey af.
Wat bleek? Mensen die gemiddeld introvert én extravert zijn, bleken de beste verkopers. Zij brachten maar liefst 24 procent meer aan inkomsten binnen dan introverte personen, en verkochten maar liefst 32 procent meer dan hun extraverte collega's. Verrassend is dat de twee uitersten van het spectrum, namelijk de extreem introverte én extreem extraverte verkopers, relatief dezelfde verkoopcijfers behaalden.
De bevindingen van de studie suggereren dat het klassieke stereotype van de extraverte verkoper niet volledig correct is. Extreem extraverte verkopers kunnen namelijk hun eigen prestaties onbewust saboteren, doordat ze onvoldoende luisteren naar hun klanten en het gesprek domineren met hun eigen perspectieven en ideeën.
Ambiverte personen hebben daarentegen een goed evenwicht gevonden tussen deze twee uiteenlopende persoonlijkheidskenmerken. "Wie ambivert is, is assertief en enthousiast genoeg om klanten te overtuigen en een verkoop te sluiten, terwijl hij/zij toch voldoende luistert naar klanten en zeker niet de indruk geeft dat hij/zij overdreven zelfzeker is", verduidelijkt Grant.
(nm) – Bron: Psychologicalscience.org
25 april 2013Een van de opvallende resultaten van de Engagement Study is dat er bij zes op tien werknemers voor het eerst sprake is van een voorkeur voor een vorm van prestatiebeloning.
Niet alleen intelligentie is een belangrijke factor tot succes. Hoe succesvol je bent, hangt vooral af je motivatie en doorzettingsvermogen.
Dat een gezonde portie humor een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven is geweten. Maar wist je ook dat het een teken is van intelligentie?
“Sorry, we geven de voorkeur aan kandidaten met meer ervaring.” Maar geen zorgen, hier zijn enkele tips om tóch die baan binnen te halen.
Uit een recent onderzoek van Goldman Sachs blijkt dat artificiële intelligentie (AI) de banenmarkt aanzienlijk kan verstoren.
Een werkuur is het duurst in de elektriciteits- en gassector en het goedkoopst in de horeca. Arbeidskosten liggen ook hoger in grote bedrijven.
Vele Vlaamse bedrijven bewijzen dat het mogelijk is om medewerkers met autisme te introduceren op de werkvloer. En dat heeft voordelen!
Volgens de OESO is de belasting op arbeid zelfs nergens zo hoog als in België. Toch blijkt dat we op Europees vlak nog relatief goed verdienen…
Ook jongeren kunnen tegenwoordig een goede leider zijn. Meer nog: uit onderzoek blijkt dat de ideale leidinggevende jonger is dan 35 jaar…