Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 508

Volgende
Volgend artikel:

Buschauffeur en teamcoach bij De Lijn: veel afwisseling en altijd onder de mensen

Mede mogelijk gemaakt door: Unilin

Begin altijd met het waarom

Purpose_Unilin
Bernard Thiers, CEO van Unilin: “Winst is geen purpose, maar een resultaat".
Weet jij niet waar je werkgever voor staat? Of het bedrijf waar jij (binnenkort) solliciteert? Nochtans maakt het een wezenlijk verschil om het verhaal achter een bedrijf te kennen. Of beter: het waarom.

Unilin, het bedrijf achter de bekende Quick-Step-vloeren dat ook isolatiemateriaal en interieurpanelen maakt, hecht veel belang aan zijn DNA. De vier waarden waarop het bedrijf gestoeld is – respect, passie, excellence en ondernemerschap – liggen al jaren vast. Recent kreeg hun bijhorende purpose de nodige aandacht.

“Die purpose is onze reason to be. Het is de reden waarom we elke werkdag opstaan om naar het werk te trekken”, vertelt Unilin CEO Bernard Thiers als we hem in zijn kantoor ernaar vragen. “Winst is geen purpose, het is een resultaat. Een purpose is de reden waarom we datgene doen wat winst oplevert.

Hadden ze bij Unilin dan al geen purpose? Jawel, maar nu werd die pas echt expliciet gemaakt. “Als je een klein bedrijf bent, wordt alles van persoon tot persoon automatisch doorgegeven en -verteld. Maar als je groter wordt, gaat dat moeilijker. Dan kun je het alleen doorgeven en laten leven door het goed te definiëren en te noteren. We hebben onze bestaande spirit in woorden gevat.”

CHECK: Vind jouw missie... en een job die écht bij je past

Gouden cirkel

Om die purpose vast te leggen, keek Unilin naar de bekende managementauteur Simon Sinek, meer bepaald naar zijn bekend filmpje over de zogenaamde Golden Circle. Daarin legt Sinek op drie niveaus vast wat een onderneming drijft. Helemaal in het midden: het waarom, vervolgens het hoe en het wat. Vandaar de oneliner die dankzij Sinek heel vaak opduikt: start with the why.

De waarom-vraag staat centraal, ook bij Unilin. “We hebben eerst een workshop gedaan met ons directiecomité. We keken hierbij eerst naar het waarom: naar de verhalen die ons typeren, die ons drijven en blij maken. En wat daarin de rode draad is. Zo hebben we onze purpose vormgegeven. Daarna hebben we die via werkgroepen met medewerkers gecheckt en gefinetuned.”

Lees ook: Bij Unilin Group zit de werksfeer helemaal goed

Kompas

Uiteindelijk kwam Unilin tot deze purpose: We push boundaries to improve people’s quality of life by creating better spaces. “Het waarom, hoe en wat zitten hierin vervat”, legt Thiers uit. “De why zit in het verbeteren van de levenskwaliteit, de how in steeds de grenzen willen verleggen en de what in de betere spaces.”

Zo’n purpose is niet alleen voor intern gebruik. “Ze is bedoeld voor zowel onze interne medewerkers als de buitenwereld”, vertelt Thiers. Het is een duidelijke boodschap naar kandidaten zodat zij zich kunnen vinden in de waarden en drive van Unilin.

Overigens is het DNA met waarden en purpose een actief verhaal. Zo hield Thiers een tour waarbij hij in diverse afdelingen de purpose toelicht. Ook bij de zogenaamde DNA-workshops in het bedrijf komt het onderwerp aan bod. En om de vier à vijf maanden zit de CEO samen met nieuwe medewerkers. Een soort van vragenuurtje waar natuurlijk ook het DNA ter sprake komt. Of hoe het best een fundamenteel verhaal is.

Onze purpose is ons kompas. Alles wat onze mensen doen, toetsen ze af met onze purpose.”

Extra: Welke bedrijfscultuur past bij jou?

William Visterin - Bron: Go for happy Magazine

12 juni 2023
Anderen bekeken ook