10 jobs bij Belfius: wie doet wat?
‘Ik werk bij de bank’, kunnen de meer dan 4.100 medewerkers zeggen die het hoofdkantoor van Belfius in Brussel bevolken. Maar wat doen ze precies?
Febelfin is bij het grote publiek misschien minder bekend, maar hun campagnes zijn dat wel. Denk maar aan het filmpje over mindreader Dave, dat op YouTube intussen al 14 miljoen keer is bekeken. Hierbij kan Dave toevallige voorbijgangers foutloos vertellen hoeveel hun huis heeft gekost, hoeveel geld er op hun rekening staat of hoeveel ze vorige maand uitgaven aan kleding. De deelnemers zijn erg onder de indruk, maar Dave gebruikt alleen de informatie die de voorbijgangers zelf op publieke websites hebben achtergelaten.
Nadien volgde er vanuit Febelfin nog een filmpje over identiteitsdiefstal met als boodschap: geef nooit je bancaire codes door, niet via e-mail, noch via telefoon. “Deze campagnes hebben zeker de ogen doen opengaan”, meent Patrick Wynant, manager banking operations. Al blijft waakzaamheid geboden. Dit jaar rapporteerde Febelfin bijvoorbeeld al meer fraudegevallen dan in 2015. Deze worden steeds meer veroorzaakt via misleidende e-mails, de zogenaamde phishingmails.
Naast de bankklanten, zijn er ook de personeelsleden. “Voor hen geldt die bewustwording natuurlijk ook”, stelt Patrick Wynant. “Bedreigingen evolueren. De technieken worden steeds verfijnder, en de phishingmails komen ook steeds professioneler over”, vertelt hij. “Daarnaast is het ook belangrijk dat elke medewerker op de hoogte is. 95 procent van de cybercriminaliteit wordt veroorzaakt door menselijke onachtzaamheid. Een gezonde achterdocht is dus altijd aangewezen.”
IT-beveiliging, en de sensibilisering daarrond, blijft hoog op de agenda staan. Deze maand is het bijvoorbeeld European Cyber Security Month. En Febelfin Academy, het opleidingsinstituut van de financiële sector, ontwikkelde samen met Instruxion, op haar beurt de cursus ‘Informatiebeveiliging’ in het kader van de preventie van cybercrime. Het doel van de cursus is om werknemers bewust te maken van de manier waarop fraudeurs informatie proberen te ontfutselen. Ze leren op een interactieve manier valstrikken te herkennen en krijgen technieken om misbruiken te vermijden. “Op het einde volgt een korte kennistest. Iedereen die deze tot een goed einde brengt, krijgt een certificaat”, vertelt Ann Vanlommel, managing director van Febelfin Academy.
De cursus beoogt een brede doelgroep. “Hij is voor de financiële sector bedoeld, maar geldt ook voor andere sectoren”, stelt Ann Vanlommel. Het is de eerste keer dat Febelfin Academy, dat diverse opleidingen aanbiedt, met een dergelijke grootschalige opleiding cybersecurity voor de dag komt. “Al werd en wordt er bij de individuele banken met en voor het personeel continu aandacht besteed aan dit thema”, benadrukt ze. Zoals steeds vaker, gaat het bij de opleiding ‘Informatiebeveiliging’ om een online cursus, die zowel individueel als in bedrijfscontext kan worden gevolgd. “Zo’n online opleiding is niet plaats- of tijdgebonden. Het beantwoordt meteen aan de behoefte”, weet Vanlommel.
De manier van opleiden is de laatste jaren, ook bij Febelfin Academy, danig veranderd. “Het klassikale aspect blijft belangrijk in onze opleidingen, bijvoorbeeld voor coaching. Maar daar gaat dan bijvoorbeeld een traject aan vooraf, zoals het bekijken van een filmpje of interactieve test”, situeert Vanlommel. “Daarom spreken wij over blended learning als aangewezen aanpak. Dit type van opleidingen is bij ons intussen de norm.”
Is in de financiële sector zoveel opleiding wel nodig? Personen, die in de banksector werken, zijn namelijk al vrij hoog opgeleid. “80 procent van het personeel heeft een hogere opleiding als bachelor of master. Bij de aanwervingen is dat zelfs 90 procent”, illustreert Werner Abelshausen, director social affairs & training bij Febelfin. “Maar we zitten in een dynamische omgeving en als sector benadrukken wij het belang van levenslang leren. Dat is ook ingebouwd in onze cao’s en doorgenomen met de sociale partners”, stelt Werner Abelshausen.
Ondanks de turbulentie van de laatste weken en maanden in de financiële sector, met een aantal reorganisaties bij diverse bank- en verzekeringsgroepen, blijft opleiding hoog op de agenda staan. “Wij doen hiervoor als sector meer inspanningen dan gemiddeld. De bedrijven in België streven ernaar om gemiddeld 1,9 procent van de loonmassa te besteden aan opleidingen, wel, in de financiële sector is dat ongeveer 2,7 procent”, haalt Abelshausen aan.
In 1990 had twee op de drie personeelsleden geen diploma hoger onderwijs, maar nu ziet de situatie er helemaal anders uit. Bijna 80 procent van het bankpersoneel heeft een diploma hoger onderwijs (universitair/master of hoger niet-universitair/bachelor). Medewerkers met alleen maar een diploma lager middelbaar vormen intussen een kleine minderheid.
Evolutie van het opleidingsniveau van het bankpersoneel
1990 | 2010 | 2016 | |
---|---|---|---|
Master (universitair) | 13% | 28% | 34% |
Bachelor (hoger niet-universitair) | 20% | 41% | 46% |
Hoger middelbaar | 44% | 27% | 19% |
Lager middelbaar | 19% | 3% | 1% |
Bron: Febelfin
(wv) – Meer info: www.safeinternetbanking.be / www.safeonweb.be
Febelfin is bij het grote publiek misschien minder bekend, maar hun campagnes zijn dat wel. Denk maar aan het filmpje over mindreader Dave, dat op YouTube intussen al 14 miljoen keer is bekeken. Hierbij kan Dave toevallige voorbijgangers foutloos vertellen hoeveel hun huis heeft gekost, hoeveel geld er op hun rekening staat of hoeveel ze vorige maand uitgaven aan kleding. De deelnemers zijn erg onder de indruk, maar Dave gebruikt alleen de informatie die de voorbijgangers zelf op publieke websites hebben achtergelaten.
Nadien volgde er vanuit Febelfin nog een filmpje over identiteitsdiefstal met als boodschap: geef nooit je bancaire codes door, niet via e-mail, noch via telefoon. “Deze campagnes hebben zeker de ogen doen opengaan”, meent Patrick Wynant, manager banking operations. Al blijft waakzaamheid geboden. Dit jaar rapporteerde Febelfin bijvoorbeeld al meer fraudegevallen dan in 2015. Deze worden steeds meer veroorzaakt via misleidende e-mails, de zogenaamde phishingmails.
Naast de bankklanten, zijn er ook de personeelsleden. “Voor hen geldt die bewustwording natuurlijk ook”, stelt Patrick Wynant. “Bedreigingen evolueren. De technieken worden steeds verfijnder, en de phishingmails komen ook steeds professioneler over”, vertelt hij. “Daarnaast is het ook belangrijk dat elke medewerker op de hoogte is. 95 procent van de cybercriminaliteit wordt veroorzaakt door menselijke onachtzaamheid. Een gezonde achterdocht is dus altijd aangewezen.”
IT-beveiliging, en de sensibilisering daarrond, blijft hoog op de agenda staan. Deze maand is het bijvoorbeeld European Cyber Security Month. En Febelfin Academy, het opleidingsinstituut van de financiële sector, ontwikkelde samen met Instruxion, op haar beurt de cursus ‘Informatiebeveiliging’ in het kader van de preventie van cybercrime. Het doel van de cursus is om werknemers bewust te maken van de manier waarop fraudeurs informatie proberen te ontfutselen. Ze leren op een interactieve manier valstrikken te herkennen en krijgen technieken om misbruiken te vermijden. “Op het einde volgt een korte kennistest. Iedereen die deze tot een goed einde brengt, krijgt een certificaat”, vertelt Ann Vanlommel, managing director van Febelfin Academy.
De cursus beoogt een brede doelgroep. “Hij is voor de financiële sector bedoeld, maar geldt ook voor andere sectoren”, stelt Ann Vanlommel. Het is de eerste keer dat Febelfin Academy, dat diverse opleidingen aanbiedt, met een dergelijke grootschalige opleiding cybersecurity voor de dag komt. “Al werd en wordt er bij de individuele banken met en voor het personeel continu aandacht besteed aan dit thema”, benadrukt ze. Zoals steeds vaker, gaat het bij de opleiding ‘Informatiebeveiliging’ om een online cursus, die zowel individueel als in bedrijfscontext kan worden gevolgd. “Zo’n online opleiding is niet plaats- of tijdgebonden. Het beantwoordt meteen aan de behoefte”, weet Vanlommel.
De manier van opleiden is de laatste jaren, ook bij Febelfin Academy, danig veranderd. “Het klassikale aspect blijft belangrijk in onze opleidingen, bijvoorbeeld voor coaching. Maar daar gaat dan bijvoorbeeld een traject aan vooraf, zoals het bekijken van een filmpje of interactieve test”, situeert Vanlommel. “Daarom spreken wij over blended learning als aangewezen aanpak. Dit type van opleidingen is bij ons intussen de norm.”
Is in de financiële sector zoveel opleiding wel nodig? Personen, die in de banksector werken, zijn namelijk al vrij hoog opgeleid. “80 procent van het personeel heeft een hogere opleiding als bachelor of master. Bij de aanwervingen is dat zelfs 90 procent”, illustreert Werner Abelshausen, director social affairs & training bij Febelfin. “Maar we zitten in een dynamische omgeving en als sector benadrukken wij het belang van levenslang leren. Dat is ook ingebouwd in onze cao’s en doorgenomen met de sociale partners”, stelt Werner Abelshausen.
Ondanks de turbulentie van de laatste weken en maanden in de financiële sector, met een aantal reorganisaties bij diverse bank- en verzekeringsgroepen, blijft opleiding hoog op de agenda staan. “Wij doen hiervoor als sector meer inspanningen dan gemiddeld. De bedrijven in België streven ernaar om gemiddeld 1,9 procent van de loonmassa te besteden aan opleidingen, wel, in de financiële sector is dat ongeveer 2,7 procent”, haalt Abelshausen aan.
In 1990 had twee op de drie personeelsleden geen diploma hoger onderwijs, maar nu ziet de situatie er helemaal anders uit. Bijna 80 procent van het bankpersoneel heeft een diploma hoger onderwijs (universitair/master of hoger niet-universitair/bachelor). Medewerkers met alleen maar een diploma lager middelbaar vormen intussen een kleine minderheid.
Evolutie van het opleidingsniveau van het bankpersoneel
1990 | 2010 | 2016 | |
---|---|---|---|
Master (universitair) | 13% | 28% | 34% |
Bachelor (hoger niet-universitair) | 20% | 41% | 46% |
Hoger middelbaar | 44% | 27% | 19% |
Lager middelbaar | 19% | 3% | 1% |
Bron: Febelfin
(wv) – Meer info: www.safeinternetbanking.be / www.safeonweb.be
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
‘Ik werk bij de bank’, kunnen de meer dan 4.100 medewerkers zeggen die het hoofdkantoor van Belfius in Brussel bevolken. Maar wat doen ze precies?
De volgende zeven tips kunnen je helpen om van die vervelende internetverslaving af te geraken … Hoog tijd voor een digitale detox!
Van job veranderen is niet evident, van sector nog minder. Johan Aerts (53) zette de stap van de bankwereld naar het autocircuit en doet zijn verhaal.
De voorbije zeven jaar is het aantal jobs bij banken in ons land met zo’n 2 procent per jaar afgenomen. Toch zoeken banken nog steeds nieuw talent.
Videocalls zijn een handig alternatief voor face-to-face vergaderingen. Daarom is het belangrijk om er zo professioneel mogelijk uit te zien.
Eat, sleep, work, repeat. Geleefd worden, verre van aangenaam, maar voor velen heel herkenbaar. Hoe komt dat? En belangrijker: hoe geraak je dat gevoel kwijt?
Volgens Iris Tolpe van Securex is het antwoord op deze vraag verschillend naargelang de werknemer al dan niet moet werken op de feestdag.
Ondanks pogingen om het bestaan van typische vrouwen- en mannenberoepen te doorbreken, blijven er opmerkelijke verschillen bestaan...
Lijken het altijd dezelfde mensen die succes hebben, terwijl jij blijft aanmodderen? Maak vanaf nu zelf het verschil tussen miserie en succes.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De voorbije zeven jaar is het aantal jobs bij banken in ons land met zo’n 2 procent per jaar afgenomen. Toch zoeken banken nog steeds nieuw talent.
De volgende zeven tips kunnen je helpen om van die vervelende internetverslaving af te geraken … Hoog tijd voor een digitale detox!
Van job veranderen is niet evident, van sector nog minder. Johan Aerts (53) zette de stap van de bankwereld naar het autocircuit en doet zijn verhaal.
‘Ik werk bij de bank’, kunnen de meer dan 4.100 medewerkers zeggen die het hoofdkantoor van Belfius in Brussel bevolken. Maar wat doen ze precies?
Ondanks pogingen om het bestaan van typische vrouwen- en mannenberoepen te doorbreken, blijven er opmerkelijke verschillen bestaan...
Werkgever en werknemer maken meestal duidelijke afspraken over het gebruik van de wagen tijdens de arbeidsovereenkomst. Maar wat na ontslag?
Ver weg of dichtbij, een goed boek doet het altijd. We zetten enkele tips op een rijtje.
De wereld van de hogere studies is heel boeiend, maar een beslissing nemen is niet altijd makkelijk. Om je zoektocht wat makkelijker te maken: 5 tips!
Breng je werkgever minstens twee en hoogstens drie maanden vooraf op de hoogte van je ouderschapsverlof. In principe doe je dat met een aangetekend schrijven.