E-mail
Vorige

1 van 90

Volgende
Volgend artikel:

E-mail als een baas: 10 tips

81% checkt werkmails ook in het weekend

Een nieuwe studie naar e-mailgewoontes van werknemers toont aan dat maar liefst 81 procent de werkmailbox raadpleegt in het weekend. Meer dan de helft (55 procent) van de werknemers checkt zelfs na 11 uur 's avonds nog zijn professionele e-mails.
#

Dankzij het toenemende gebruik van smartphones en tablets blijkt e-mail toegankelijker dan ooit en onlosmakelijk verbonden met het dagelijkse werkleven alsook het persoonlijke leven van de meeste werknemers.

Werk vs. privé?

Een survey, in opdracht van softwareontwikkelaar GFI Software bij 503 werknemers uit Amerikaanse kmo's, bevestigt de vervaging van de grens tussen werk- en privéleven. Zo geeft 81 procent van de bevraagde respondenten aan zijn werkmails te bekijken in het weekend, 55 procent checkt deze zelfs na 11 uur 's avonds en 59 procent controleert de werkmailbox tijdens vakanties. Daarnaast bekijkt meer dan zes op de tien (64 procent) buiten de normale werkuren zijn e-mails minstens één keer per dag.

Ook tijdens belangrijke gebeurtenissen blijken e-mails af en toe voorrang te krijgen. Eén op de tien geeft namelijk toe zijn e-mails te checken tijdens een schoolevenement van de kinderen, 9 procent tijdens een trouw en 6 procent tijdens een begrafenis.

Belangrijkste communicatiemiddel

Meer dan driekwart (76 procent) van de respondenten zegt tijdens de werkuren binnen het uur te antwoorden op mails, bijna een derde (32 procent) beantwoordt ze zelfs binnen de 15 minuten.

Hoe groter het bedrijf, hoe groter de kans dat een werknemer zijn e-mails checkt buiten de kantooruren. 'Slechts' 66 procent van de respondenten werkzaam in bedrijven met minder dan 10 werknemers checkt zijn mails buiten de werkuren, terwijl dit bij 75 procent van de werknemers bij grote bedrijven het geval is.

Uit de studie blijkt dan ook dat e-mail voor velen nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel is op kantoor:

  • 44 procent van de respondenten gebruikt e-mail meer dan welk ander communicatiemiddel
  • 28 procent vertrouwt voornamelijk op de telefoon
  • 22 procent heeft een voorkeur voor face-to-face communicatie
  • 6 procent verkiest instant messaging

(nm) – Bron: Gfi.com 

26 juni 2013
Anderen bekeken ook