Stress
Vorige

1 van 503

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

5 manieren om een uur per dag te winnen

Een uur sneller thuis zijn van je werk of een uur vroeger op café kunnen gaan. Wie wilt dat niet? Met deze 5 tips werk je efficiënter en spaar je dagelijks al snel een uur uit.
#

1. Vroeger aankomen op je werk

Ochtendhumeur of niet. In alle vroegte kan je je dossiers geconcentreerder afwerken. Geen kakelende collega’s of om de vijf minuten telefoongerinkel. Als je vroeger toekomt dan je collega’s, kan je ook sneller weer naar huis. Plus je hebt minder files. Eén uur werken ’s morgens in plaats van twee ’s avonds, daar tekent toch iedereen – of zeker de ochtendmensen onder ons - voor?

2. Nee leren zeggen

Een collega komt je hulp vragen terwijl je een strikte planning hebt opgemaakt? Natuurlijk zeg je ja, want je helpt toch een collega in nood? Maar als je 2 of 3 keer toestemt, gaat er veel kostbare tijd verloren. Af en toe nee zeggen kan geen kwaad, zeker niet tegen wie je dagelijks komt storen. Daarom kan je de contacten met die collega’s beter formaliseren. Stel voor om samen even een koffie te gaan drinken. Of zeg hen diplomatisch dat je liever per mail gecontacteerd wordt, zo kan je antwoorden wanneer het je het best past.

3. Plan je pauzes

Je kan tijd winnen door er te verliezen. Klinkt vreemd? Om efficiënter te werken en even je hoofd leeg te maken, kunnen 10 minuten pauze wonderen doen. Zeker tussen twee zware opdrachten door. Werken in blokken van 90 minuten kan daarvoor een handig hulpmiddel zijn. Een wandelingetje door de gangen of even naar de printer lopen, kan soms al genoeg zijn als onderbreking.

4. Profiteer van je energieke uurtjes

Sommige mensen werken het best ’s morgens, anderen ’s avonds. Hou hiermee rekening als je je werk plant. In het algemeen zijn de beste momenten om je te concentreren van 10 tot 12 uur of van 16 tot 18 uur. Zorg dat je dan de moeilijkste werkjes doet en je wint tijd.

5. Niet switchen van dossier naar dossier

Elke keer je van onderwerp verandert, verlies je tijd en energie. Hoe goed je je dossiers ook kent. Elke dag een uur op een dossier werken, is geen goed idee. Het is beter om je zo lang mogelijk op één dossier te concentreren en zo ver mogelijk op te schieten. Plan je dag met een to do-lijst, met eventueel de uren erbij. Zo blijf je geconcentreerd op de belangrijkste taken, en je zal zien dat je al snel een uur per dag uitspaart …

(mr) – Bron: www.journaldunet.com

24 september 2010
Anderen bekeken ook