Uitgebreid zoeken
Zoeken op combinatie van trefwoorden?
Toon zoeken

NIEUW: Solliciteren in 10 minuten met 6 letters

Bedrijven zoeken steeds creatievere manieren om te testen welk vlees ze in de kuip hebben. AFAS houdt het simpel: 6 letters, 10 minuten, start …

Hoe geef je een kandidaat de kans om te bewijzen wat hij waard is? Door een spervuur aan eenzijdige clichévragen waarschijnlijk niet.

Kennismakingsgesprek

Toch zijn ze ook bij AFAS nog fan van het standaard kennismakingsgesprek. Alleen leggen ze wel de nadruk op dialoog en willen ze de kandidaat leren kennen en enthousiast maken om met hen te werken. Tot zover de eerste ronde, maar daar stopt het niet ...

SIMPEL

Na het gesprek krijgen de kandidaten de opdracht om het boek Van Spaghetti naar Asperges te lezen. Herman Zondag, directeur Klantrelaties bij AFAS, legt er het SIMPEL-model uit. SIMPEL is een theorie die is opgebouwd rond de kernwaarden Snelheid, Integratie, Meerwaarde, Passie, Eenvoud en Lef.

Presentatie

Nadat de kandidaat het boek gelezen heeft, moet hij het SIMPEL-model op zichzelf toepassen. “Wat betekent Snelheid voor jou? Wat is volgens jou Meerwaarde?” vraagt Robert Koelman. De kandidaat moet zichzelf aan de hand van de 6 letters voorstellen aan een ‘jury’ bestaande uit directeur Robert Koelman, Operation Manager Machiel Den Dekker en 2 toekomstige collega’s. Weet de kandidaat de 4 juryleden te overtuigen dan krijgt hij of zij de job, stemt iemand ‘nee’ dan gaat de job naar iemand anders. De kandidaat krijgt één week om zichzelf voor te bereiden op de presentatie. “Zo weten we of hij iets kan neerzetten onder tijdsdruk,” legt Koelman uit.

Koelman zegt dat hij al erg creatieve kandidaten heeft ontmoet. Ze moeten dan ook het onderste uit de kan halen, willen ze hun 10 minuten voor de volle 100% benutten. 6 letters, 10 minuten, dat zijn de spelregels. Verder is de kandidaat qua creatieve uitwerking vrij. Sommige kiezen voor een PowerPoint of Prezi, andere gebruiken een flip chart. De creatiefste voorbeelden zijn volgens Koelman een kandidaat die zelfgemaakte croissants had meegebracht om de presentatie te illustreren. Een ander voorbeeld was een kandidaat die zichzelf voorstelde met behulp van een Maxi-Cosi met zijn kind erin.

Tijdens die presentatie weegt de jury het vlees in de kuip. Zelfvertrouwen, assertiviteit, overtuigingskracht, creativiteit … en – niet onbelangrijk – passie! “Die flikkering in hun ogen op dat moment, vertelt je meer dan honderd van die afgekauwde sollicitatievragen.”

(sjv) – Bron : Linkedin.com 

Meer info over Sollicitatiegesprek , Selectietesten , Creatief solliciteren

22/07/2015

Ontvang als eerste onze tips en wedstrijden:

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.