356 opleidingen: Marketing & communicatie

NCOI Learning

Marketing | basisopleiding

  • door NCOI Learning
Leuven, Vilvoorde - Zaventem en 2 andere

Marketing is onderhevig is aan vele factoren waaronder communicatie, technologie en psychologie. Door - hoofdzakelijk - technologische ontwikkelingen is marketing sterk gediversifieerd. Maar dat wat aan de grondslag van marketing ligt, is hetzelfde gebleven. 

Of je nu samenwerkt met de marketingafdeling of (beginnend) marketeer bent, je wil de marketingprincipes die overal aan de grondslag liggen, helder hebben.

Tijdens deze 2-daagse opleiding word je ondergedompeld in een brede waaier aan basisconcepten van marketing, levendig geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit de praktijk.


Stapsgewijs leer je waaruit een marketingplan bestaat, hoe je een marktanalyse uitvoert en waaruit een goede marketingmix bestaat. Je krijgt een compleet overzicht van alle actuele en relevante marketingtermen en -technieken. Theorie wordt afgewisseld met oefeningen en cases uit de praktijk, zodat je je kennis meteen kan toepassen.

Dag 1

1. Marketing: de obligatoire inleiding

  • Wat is marketing?
  • Marketing in de bedrijfsfasen
  • Marketing in de value chain (Porter)
  • Marketing in b2b en b2c
  • De 5 marktbenaderingen, het marketingconcept en het maatschappelijk marketingconcept
  • Het verschil tussen het marketingconcept en het salesconcept
  • Marketing in de praktijk

2. De marketingmix met 4 p’s of met 7 p’s?

  • Product, prijs, promotie, en plaats. Maar ook personeel, proces en ‘physical evidence’
  • De 7 p’s in je businessmodel en strategische innovatie

3. De kern van marketing: creatie van differentiatie

  • Bepalen en creëren van ‘distinctive competence: 12-cell matrix'
  • Het consistent afstemmen van de 7 p’s in de waardestrategie en differentiatie
    • Operational excellence
    • Customer intimacy
    • Productleiderschap

4. De klant op zijn markt is het einddoel

  • De 5 fundamentele concurrentiekrachten in een markt (Porter)
  • DEPEST-analyse: het landschap van de onderneming in kaart brengen
  • Verschillende soorten segmentaties
  • Klanten als strategie: marktoriëntatie
  • Klanten als bron van groei: CRM-strategie
  • Klanten en innovatie:
    • Adoptiecurve van Rogers 
    • Vijf cocreatietechnieken en focusgroepen 
  • Klanten als sales strategie:
    • De DMU
    • Verschillende aankoopsituaties
  • Klanten als communicatie: me selling proposition en superpromotoren

5. Groeipotentieel behouden door productmanagement

  • 3 portfolioanalyses: financiële waarde van je portfolio, de waarde op de markt en de waarde tegenover concurrenten
  • Wat is een gezonde portfolio?
  • Product life cycle
  • Portfolio’s versterken door innovatie: business roadmapping

 

Dag 2

6. Prijszetting: rendabiliteit is noodzaak

  • Prijsstrategieën
  • De customer value map
  • Prijszetting binnen de waardestrategie

7. Channelstrategie: van bedrijf naar klant

  • Salesstrategieën bij directe verkoop
  • Distributiestrategieën
  • Distributiestrategieën in internationale markten
  • Single channel, multichannel, omnichannel strategie
  • E-commercestrategieën en de hybride toekomst

8. Merk- en communicatiestrategie: voorkeur en trouw realiseren

  • Merkstrategie
    • Imago
    • Positionering
    • Contentstrategie
  • Merkarchitectuur
  • Mediastrategie
    • Merkwaarde: brand equity profielen
    • Paid, owned en earned media
    • Communicatie in de keten: push en pull
    • Fysieke en digitale touchpoints
    • Communicatieplanning op basis van je brand equity profiel

9. Personeel als differentiatie: de medewerker centraal als groeistrategie

  • De servicewinstketen
  • De vijf KPI’s van servicebedrijven
  • CSR en maatschappelijk engagement

10. Managen van klantgedreven processen

  • De klantbeleving van de transactie en relatie: customer journey
  • Digitalisering van de klantprocessen
  • Klanttevredenheid en NPS

11. ‘Physical evidence’

  • Tastbaar maken van je waardecreatie

12. Marketingplanning en groeistrategie

  • Het planningproces en het marketingplan
  • SWOT-analyse en confrontatiematrix: als conclusie, niet als strategische planning
  • Het strategisch kader: waarden, missie en visie
  • Generieke organische groeistrategie
  • Groeistrategie met het Ansoff-model
  • CODE-strategie: contractieve, offensieve, defensieve en experimentele strategieën
  • Concrete planning van marketingacties en KPI’s
  • Niet-organisch groeien: fusies en overnames

Leuven Meer info
Vilvoorde - Zaventem Meer info
Antwerpen & Haven Meer info
Gent Meer info

Docenten

Geert Vanhees

Deze opleiding komt in aanmerking voor

KMO portefeuille