Copywriter + SEO
- opleiding door NHA Afstandsonderwijs
- Online
Omgaan met verschillende culturen en nationaliteiten is een van de grootste uitdagingen voor internationale bedrijven. Bedrijven krijgen meer en meer te maken met teams samengesteld uit verschillende nationaliteiten, achtergronden en culturen. Dit leidt vaak tot spanning, misverstanden en conflicten. Het ontwikkelen van interculturele communicatievaardigheden is daarom een belangrijke competentie en een vereiste voor elke succesvolle medewerker of manager in een internationale omgeving.
Deze Interculturele Communicatie en Samenwerking training biedt medewerkers (en managers) de tools en inzichten om de complexe interculturele werksituatie effectief te managen en reikt strategieën aan, om productief om te gaan met culturele verschillen en zo de efficiëntie van internationale teams te vergroten. Het einddoel is betere en efficiëntere samenwerking.
Voor leidinggevenden brengt intercultureel samenwerken extra uitdagingen met zich mee. Denk aan het motiveren van diverse teams, omgaan met verschillende communicatiestijlen en het vermijden van misverstanden of spanningen. Wanneer we een aparte groep van teamleaders en leidinggevenden kunnen vormen, krijgen zij praktische tools om cultuurverschillen bewust en strategisch te managen – en zo een inclusieve, productieve teamdynamiek te creëren.

Deze Interculturele Communicatie en Management training omvat de volgende onderwerpen:
Deze training Interculturele Communicatie brengt een evenwicht tussen gestructureerde input en bespreking van case studies en scenario's die relevant zijn voor je eigen specifieke context.
Naast de algemene communicatiemodellen (toegepast op een multiculturele context), gaan we aan de slag met het 3-staps learning proces (geïnspireerd op David Pinto) en het 4-kwadranten positioneringsonderzoek. Vertrekkend van de onderzoeken van Simon Sinek en Jitske Kramer, werkte expert Jan Buermans een eigen model uit.
De workshops zijn interactief en omvatten ook simulaties, zodat de deelnemers culturele verschillen 'ervaren' en 'begrijpen', effectief kunnen omgaan met verschillende culturele dimensies en de aangeleerde vaardigheden meteen in de praktijk kunnen toepassen.
Deze praktijkgerichte training zal je helpen om de nodige interculturele communicatie vaardigheden te ontwikkelen door:
Deze training biedt je de inzichten en tools om:
Deze Interculturele Communicatie Training is bedoeld voor medewerkers (en managers) die geconfronteerd worden met culturele verschillen in hun professionele omgeving. Meer specifiek is deze opleiding geschikt voor: Internationale teams met medewerkers van verschillende culturele achtergronden Medewerkers die geregeld naar het buitenland reizen Medewerkers die verantwoordelijk zijn voor (strategische) buitenlandse activiteiten Medewerkers die moeilijkheden ervaren bij het werken in een interculturele context We kunnen, uiteraard ook een aparte opleiding (met aparte oefeningen) voorzien voor managers die leidinggeven over een cultureel divers team. Deze training is dan eerder bedoeld voor leidinggevenden die werken met cultureel diverse teams of internationale stakeholders. Interculturele gevoeligheid en communicatiestijl zijn cruciale leiderschapsvaardigheden in een mondiale werkomgeving.
Jim Nkolo
Deelnamecertificaat.