De receptionist is het visitekaartje van de organisatie. Hij/zij onthaalt bezoekers op een klantvriendelijke, correcte manier en verwijst ze door. Hij/zij verstrekt informatie aan bezoekers, hotelgasten, toeristen enz, zowel rechtstreeks, via de telefoon of e-mail in verschillende talen. Hij/zij staat ook in voor de check-in en check-out van de gasten. Daarnaast behandelt hij/zij ook de inkomende telefoontjes, filtert deze en verbindt ze door met de juiste persoon. Bezoekerspasjes, badges, enz ontvangt de bezoeker ook van hem/haar. Naast onthaal en telefoon voert de receptionist ook administratieve zaken uit zoals het uitvoeren en efficiënt verwerken van reserveringen, klasseren, gegevens ingeven, schrijftelijke communicatie verzorgen, enz.
Wil je ontdekken of een job als bediende iets voor jou is? Neem dan zeker [het digitaal infopakket](https://leren.vdab.be/course/view.php?id=810) al eens door!
**Wat leer je ?**
- Algemeen hotelbeleid
- Front office
- Housekeeping
- Gastenservice
- Beheer en organisatie van het hotel
- Communicatie: klantvriendelijk onthaal en telefoneren
- Telefoneren, e-mailen, onthaal van de klanten, inlichtingen geven, klachtenbehandeling, - specifieke woordenschat in het Frans en Engels.
Tijdens de opleiding doe je ook een stage van 6 weken. Zo krijg je praktijkervaring.
**Hoelang duurt de opleiding?**
De opleiding duurt 15 weken, 6 weken stage