146 opleidingen: Horeca, toerisme, onderhoud

Bartender

  • opleiding door NHA Afstandsonderwijs
  • Online

Hulpkok

  • opleiding door VDAB
  • Oostende

Algemeen schoonmaken

  • opleiding door VDAB
  • Mechelen, Gent, Sint-Niklaas, Vilvoorde - Zaventem, Brugge, Leuven, Kortrijk, Oostende, Hasselt, Turnhout, Lommel, Aalst, Roeselare

Friturist

  • opleiding door Syntra West
  • Kortrijk
VDAB

Hotelonthaal - algemeen hotelbeleid

  • door VDAB
Brugge

De receptionist is het visitekaartje van de organisatie. Hij/zij onthaalt bezoekers op een klantvriendelijke, correcte manier en verwijst ze door. Hij/zij verstrekt informatie aan bezoekers, hotelgasten, toeristen enz, zowel rechtstreeks, via de telefoon of e-mail in verschillende talen. Hij/zij staat ook in voor de check-in en check-out van de gasten. Daarnaast behandelt hij/zij ook de inkomende telefoontjes, filtert deze en verbindt ze door met de juiste persoon. Bezoekerspasjes, badges, enz ontvangt de bezoeker ook van hem/haar. Naast onthaal en telefoon voert de receptionist ook administratieve zaken uit zoals het uitvoeren en efficiënt verwerken van reserveringen, klasseren, gegevens ingeven, schrijftelijke communicatie verzorgen, enz.

Wil je ontdekken of een job als bediende iets voor jou is? Neem dan zeker [het digitaal infopakket](https://leren.vdab.be/course/view.php?id=810) al eens door!


**Wat leer je ?**

- Algemeen hotelbeleid
- Front office
- Housekeeping
- Gastenservice
- Beheer en organisatie van het hotel
- Communicatie: klantvriendelijk onthaal en telefoneren
- Telefoneren, e-mailen, onthaal van de klanten, inlichtingen geven, klachtenbehandeling, - specifieke woordenschat in het Frans en Engels.

Tijdens de opleiding doe je ook een stage van 6 weken. Zo krijg je praktijkervaring.


**Hoelang duurt de opleiding?**

De opleiding duurt 15 weken, 6 weken stage

Start op maandag 05 januari 2026 en eindigt op 1 april 2026. Eventueel gevolgd door een stage.

Lesdagen zijn van maandag t.e.m. vrijdag van 8u30 - 16u00.
De lessen vinden plaats bij CVO Miras (Nieuwstraat 5 te Brugge).

De opleiding bestaat uit verschillende modules:
- Algemeen hotelbeleid (o.a. kenmerken Belgische hotelsector, marketing en beleid van
een hotel¿)
- Front office (o.a. reserveringen, check-in en check-out, software,¿)
- Gastenservice (o.a. onderscheiden gastenkenmerken, etiquette, klachten
behandelen¿)
- Housekeeping (o.a. organiseren housekeeping, beheersen principes poetsen
kamers,¿)
- Hotelonthaal Frans-Engels
- Hotelonthaal ICT
- Vervolgmodule Beheer en organisatie hotel

Herken je je in volgende omschrijving?
Werkzoekende
Goede kennis van Nederlands/Frans/Engels en eventueel een andere vreemde taal.
Sterk communicatief
Je durft vreemde talen te spreken.
Een verzorgd voorkomen
Correct in de omgang
Zelfstandige werker
Omgaan met mensen is je ding.
Sterke motivatie.
Je kan werken op feestdagen, in de weekends en in shiften .
Je bent bereid om eventueel in het toeristische Brugge te komen werken indien je geen job dichter bij huis kan vinden.

Dan ben jij je onze ideale kandidaat !

Denk je over de nodige voorkennis, bagage en motivatie te beschikken, schrijf je snel in voor deze opleiding. Tijdens een info krijg je alle nodige info. Daarna volgt een screening en motivatiegesprek om na te gaan als je over de nodige voorkennis en bagage beschikt.

Heb je nog twijfels bekijk even dit beroepenfilmpje https://youtu.be/Y-fhl_FDwbM of lees de info na op https://www.vdab.be/beroepen/hotelreceptionist.shtml



Op de website van CVO Miras vind je alle praktische informatie over de bereikbaarheid van de campus in de Nieuwstraat 5 in Brugge:
https://www.miras.be/over/bereikbaarheid-campussen