Coworking spaces: werken op café, zonder schuldgevoel

Koen Peeters van Flanders DC
"Mensen komen naar hier om te werken, niet om heel de dag te socializen" (Koen Peeters, Flanders DC)

Is het een café? Is het een kantoor? Nee, dat is het niet. Het is Bar d’Office: een plek – mét wifi, printer en vergaderruimte – waar iedereen naar believen kan binnenspringen, maar waar je niet om de haverklap door ongeduldig personeel wordt aangemaand om nog een consumptie te bestellen.

Aan de overkant van de Atlantische Oceaan zijn de zogenaamde ‘coworking spaces’ al een jaar of vijf ingeburgerd. Ze kregen er namen mee als New Work City, In Good Company, Green Space Manhattan en Cubes & Crayons.

Bar d’Office

Ook Europese wereldsteden als Londen en Berlijn gingen voor de bijl. Vlaanderen kon niet achterblijven, en dus opende het Antwerpse designcenter De Winkelhaak afgelopen najaar een van de eerste coworking spaces in Antwerpen onder de naam Bar d’Office. Een plek waar je niet alleen kan eten en drinken, maar ook gewoon kan werken. Op enkele maanden tijd groeide het ledenaantal aan tot bijna negentig.

‘Vijf jaar geleden hoorde ik voor het eerst over coworking spaces’, vertelt Koen Peeters, communicatiemanager bij de Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemerscreativiteit. ‘Daniel Pink voorspelde in zijn boek Free Agent Nation hoe in de toekomst iederéén zelfstandige zou worden en hoe onze economie zou evolueren tot een netwerkeconomie. Dat was een vrij drastische visie, maar het klopt wel dat veel mensen zich tegenwoordig aangetrokken voelen tot een dergelijk statuut. Het biedt hen meer vrijheid en ze kunnen hun leven meer invullen zoals ze dat zelf willen. Daar staat tegenover dat startende ondernemers niet altijd de middelen hebben om meteen hun eigen kantoor te huren.’

Geen horecazaak

De oplossing ligt voor de hand: geef freelancers en zelfstandige ondernemers de mogelijkheid om samen van een ruimte en de nodige infrastructuur gebruik te maken. Flanders DC zag wel heil in die formule en zette haar schouders mee onder het project. Door Vlaamse coworking spaces met elkaar in contact te brengen, wil de organisatie een netwerk uitbouwen van werk- en ontmoetingsplaatsen voor creatieve en ondernemende geesten.

Na Antwerpen opende afgelopen maand Bar d’Office Leuven bij Flanders DC. ‘We gingen hier een nieuw kantoor betrekken’, vertelt Peeters. ‘Dat leek ons meteen een goede gelegenheid om een deel van de ruimte in te richten als coworking space, zodat we plaats konden bieden aan creatieve geesten en freelancers in Leuven.’

Bar d'Office in Leuven

Matchmaker legt contacten

In tegenstelling tot de Antwerpse vestiging is de Leuvense Bar d’Office geen horecazaak. ‘We hebben er bewust voor gekozen om hier geen catering te doen. Dat zou te veel plaats in beslag nemen.’ Voor één euro kan je wel een koffie krijgen. ‘Goeie koffie, hoor,’ lacht Peeters, ‘Nespresso.’

Bar d’Office werkt met een abonnementsysteem. Voor 30 euro per maand kan je twintig uur lang gebruik maken van alle faciliteiten. Betaal je 150 euro per maand, mag je voltijds in de Bar d’Office vertoeven. Wie een abonnement heeft, kan terecht in al de vestigingen van Bar d’Office in Vlaanderen. Een mooi bijkomend voordeel, vindt Peeters. ‘Mensen die op verschillende plaatsen moeten komen, kunnen altijd ergens terecht. Wanneer ze bijvoorbeeld te vroeg aankomen voor een afspraak, hebben ze de mogelijkheid om nog snel hun mail te checken in Antwerpen of iets af te printen in Hasselt.’

Ook voor studenten

Voor studenten geldt er een voordeliger tarief: zij betalen 30 euro per maand voor een halftijds abonnement. Peeters: ‘Leuven zit met een groot studentenpubliek. Ook voor hen kan een coworking space interessant zijn. Laatstejaarsstudenten krijgen bijvoorbeeld de kans om al eens in contact te komen met mensen die professioneel en creatief bezig zijn en zo aan hun netwerk te bouwen.’

Het profiel van de coworkers kan verschillen, geeft Peeters aan, maar de meeste leden zijn actief in veeleer creatieve beroepen. ‘We hebben hier bijvoorbeeld een webdesigner die een muzieklabel aan het opstarten is, en een projectmanager uit de IT-wereld. Veel van onze abonnees zijn freelanceconsultant of -designer.’

De matchmaker

In een Bar d’Office kunnen deze mensen elkaar ontmoeten en zelfs de handen in elkaar slaan om nieuwe projecten op poten te zetten. Op iedere locatie is een zogenaamde matchmaker actief die de leden aan elkaar voorstelt en de interactie bevordert. Op de website van Bar d’Office kan je nagaan wie de andere leden zijn, wat ze doen en of ze al dan niet in het werkcafé aanwezig zijn.

‘Onze matchmaker zorgt er voor dat je je welkom voelt bij Bar d’Office. Als mensen vragen hebben, kunnen ze ook bij haar terecht’, verduidelijkt Peeters. ‘Op die manier zorgen we dat er toch een collegiale sfeer hangt, ondanks het feit dat de meeste mensen hier niet elke dag zitten. Nu, mensen komen ook naar hier om te werken, niet om heel de dag te socializen.’

Bar d'Office in Leuven Bar d'Office in Leuven

Klanten in de keuken

Bar d’Office staat niet enkel open voor haar leden, maar ook voor hun klanten en relaties. Thuiswerkers die liever geen klanten in de eigen keuken ontvangen, kunnen tegen een voordeeltarief terecht in de verschillende vergaderruimtes van Bar d’Office. ‘We verhuren die meeting rooms ook aan externe organisaties die hier willen brainstormen’, vertelt Peeters. Kostprijs: tussen 350 en 550 euro voor een dag.

In de centrale ruimte van het gebouw zijn smartboards aanwezig die het brainstormen moeten ondersteunen. Het helgroene grastapijt waarmee de vloer is bedekt, moet de creativiteit stimuleren.

Antwerpen - Leuven - Hasselt

De coworking-trend lijkt ondertussen dus ook bij ons aan te slaan: na Antwerpen en Leuven opende deze week ook Hasselt een eigen Bar d’Office. In de nabije toekomst zouden Kortrijk, Genk en Turnhout zich eveneens bij het netwerk willen aansluiten. Wie de coworking spaces eens wil uitproberen, kan gratis een testaccount openen in een van de vestigingen van Bar d’Office. Die account blijft acht uur geldig.

(mo) – Foto's: (kb) 

Meer info over Werkplek

22/04/2011