Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

Carrièreswitch: van kaderlid naar uitbater spellenwinkel

"In veel bordspellen leer je hoe je moet onderhandelen.” (Robin Jehaes, zaakvoerder Demo-Spel)
Robin Jehaes had tot vorig jaar een kaderfunctie bij Telenet. Tegenwoordig staat hij achter de toonbank van Demo-Spel, een winkel in Leuven met meer dan tweeduizend bordspellen in voorraad. Wat bezielt iemand om zo'n carrièreswitch te maken? En kun je van bordspellen ook iets leren?
"In veel bordspellen leer je hoe je moet onderhandelen.” (Robin Jehaes, zaakvoerder Demo-Spel)

Robin was als kind al gefascineerd door computers. Het lag dan ook voor de hand dat hij informatica zou studeren. Hij werkte eerst voor verschillende IT-bedrijven. In 2012 werd hij service manager bij Telenet, waar hij verantwoordelijk was voor een tiental grote professionele klanten. "Als er bij zo'n klant iets mis was, schoot ik meteen in actie. Een bedrijf als ING, met achthonderd kantoren, wil je niet verliezen als klant. Ik ging dan op zoek naar structurele oplossingen voor hun probleem."

Via andere informatici kwam hij in contact met de wereld van bordspellen en van role-playing games – dat zijn spellen waarbij de spelers in de huid van fictieve personages kruipen. Het werd zijn grote passie en hij bouwde een mooie verzameling van ruim 150 bordspellen uit. Stilaan groeide het idee er meer mee te doen. "Mijn schoonzus deed Tupperware-avondjes, en een paar vrienden zeiden al lachend dat ik iets vergelijkbaars zou moeten beginnen voor bordspellen." Robin schreef zich in als zelfstandige in bijberoep, en begon met wat hij boardgame-homeparty's noemde. "Boardgames zijn de laatste jaren enorm populair geworden. Maar de meeste mensen kennen alleen de klassiekers als Monopoly of misschien Kolonisten van Catan, en lopen daarna verloren in het enorme aanbod. Ik maakte hen daarin wegwijs." Het concept van de homeparty was erg eenvoudig: uit een catalogus van een honderdtal spellen bracht Robin een paar tientallen titels aan huis. Zo konden de deelnemers verschillende spelen uitproberen en, als ze in de smaak vielen, aankopen.

Vorig jaar vernam Robin dat er in Leuven een spellenwinkel over te nemen was. Lang moest hij niet nadenken. "Ik had bij Telenet een mooie job die ik heel graag deed. Maar als je van je passie je beroep kunt maken, is dat toch nog altijd iets extra." De overname van een bestaande winkel met een gekend klantenbestand vond Robin een berekend risico. "Iets compleet nieuws opstarten is een sprong in het duister. Bij een overname kun je je baseren op reële cijfers. Dat maakt het minder nattevingerwerk." In juli 2014 was de overname een feit. Robins echtgenote Els werd medezaakvoerder; zij houdt zich vooral bezig met het administratieve werk.

Onvoorspelbaar

Robin stelde al gauw vast dat hij als zaakvoerder meer uren klopte dan in zijn kantoorjob. "De winkel is tegenwoordig zes dagen per week open, met drie avondopeningen tot elf uur. En dan is er nog werk achter de schermen. Maar ik klaag niet; je bent met je hobby bezig en dat maakt het leuk." Recent nam Robin zijn eerste personeelslid in dienst. "Zo kunnen we ook op zondag opendoen. Op die dag verkopen we niet zoveel extra, maar het geeft mensen die zich tijdens de week of op zaterdag niet kunnen vrijmaken de kans om te komen spelen. Mensen die meer spelen, zullen ook wel meer spellen kopen."

In een winkel gebeuren ook dingen die je niet kunt voorzien. "Een paar weken terug werd een jongetje ziek in de winkel. Dan zit er niets anders op dan dweil en emmer boven te halen om alles op te kuisen. Daaraan denk je niet als je een winkel overneemt, maar het hoort er ook bij."

Het grootste verschil met kantoorwerk vindt Robin de diversiteit van mensen die je ontmoet. "In een kantooromgeving werk je met mensen met vergelijkbare achtergrond en opleiding, en heeft iedereen respect voor elkaar. Hier kom je wel eens iemand tegen die zijn emoties minder onder controle houdt – bijvoorbeeld een slechte verliezer die een grote mond opzet. Zeker in het begin dagen sommige klanten je uit om te zien hoe ver ze kunnen gaan, dan moet je op je strepen staan."

Leerrijk

Bord- en andere spellen zijn meer dan ontspanning, vindt Robin. Je kunt er ook competenties uit leren die in het beroepsleven nuttig zijn. "In veel bordspellen leer je hoe je moet onderhandelen. Je leert je medespelers inschatten, om te zien hoe ver zij willen gaan. Ook je strategisch inzicht en logisch denkvermogen worden ontwikkeld. Dat zijn vaardigheden die je tijdens het spelen onbewust opdoet, maar die je ook in het echte leven nodig hebt."

De zogeheten betere boardgames, waarin dat soort vaardigheden beproefd worden, bestaan al sinds de jaren 60. Het aanbod is sindsdien alleen maar blijven groeien. Tegenwoordig komen er elk jaar tussen de 800 en 1.000 nieuwe titels op de markt. Robin kan die stijgende populariteit verklaren. "Vroeger was de trend om heel ingewikkelde spellen te bedenken, waarvoor je eerst dikke handleidingen moest doorworstelen. Die waren bedoeld voor de harde kern van fanatieke spelers. Vandaag zijn er veel eenvoudiger spellen waarmee je veel sneller weg bent, maar die evenveel diepgang bieden. Ook de spelduur wordt korter: van twee tot drie uur naar een half uur tot een uur."

Johan beschouwt computergames of spelconsoles niet als een bedreiging. "Voor een deel is er een overlap: fervente pc-gamers spelen vaak ook boardgames. En daarnaast is er in veel families een trend om de smartphone of tablet opzij te leggen en weer samen rond de tafel te zitten voor een bordspel. Je merkt dat ook aan het succes van de 'coöperatieve' spellen waar spelers moeten samenwerken om het spel zelf te verslaan. In zo'n spel is geen winnaar of verliezer meer."

(wv)

8 januari 2015
Anderen bekeken ook