Zoektocht Vorige

1 van 130

Volgende

Zó is het om te werken als uitzendconsulent

Elk jaar starten tientallen jonge mensen in hun eerste job als consulent in een uitzendkantoor. Vaak zwermen ze uit later uit naar andere functies. Toch drukt die eerste periode een stempel op de rest van hun professionele loopbaan. Een fantastische leerschool waar ze gelouterd uit komen.

21 oktober 2019

Delen

Sarah Van Nijlen uit Ternat en Leen Bilsen uit Tielt-Winge hadden bij hun diploma uitreiking niet het vaste voornemen om in een uitzendkantoor te werken. “Het was geen bewuste keuze om bij Randstad terecht te komen”, erkent Sarah. “Op jonge leeftijd droomden we om leerkracht, dierenarts of zangeres te worden.” Maar toch staat er vandaag uitzendconsulent op haar cv. “Als ik mijn loopbaan opnieuw zou ontwerpen, ik maakte meteen dezelfde carrièrekeuze. Het gaf me de kans me te ontwikkelen tot de persoon die ik vandaag ben.”

Leen Bilsen startte als bij toeval haar loopbaan bij Konvert Interim. “Ik zocht via het kanaal van de interim sector naar een tijdelijke job. Maar in het uitzendkantoor boden ze me aan bij hen te komen werken”, lacht ze. Het bleek een ideale periode om van op de eerste rij de arbeidsmarkt te leren kennen, de mythes over lonen te doorprikken en andere nationaliteiten te appreciëren.

Sfeer op kantoor

In een uitzendkantoor streven de collega’s een gezamenlijk doel na. “Ik had een uitstekende band met de collega’s, de sfeer was prima. Wanneer het kantoor open is, vliegt de tijd voorbij. ’s Middags waren we gesloten, en in dat ene uur kom je als groep echt dichter bij elkaar”, mijmert Leen. Die familiale sfeer herinnert Sarah zich ook. “Met mijn collega’s zat ik volledig mee in de dynamiek van het werk, het is plezant maar er is ook ruimte om frustratie te uiten”, vertelt ze. Commercieel zijn is in de sector immers het codewoord. Je moet omzet draaien in een echte people business.

Sarah Van Nijlen

“Het ging er soms zelfs chaotisch aan toe”, spreekt Sarah uit ervaring. “Er is geen vaststaande agenda. Wanneer een klant belt met een onverwachte vraag, is het alle hens aan dek om daaraan te beantwoorden. Op vrijdag weet je niet wanneer je werkdag eindigt. Uitzendkrachten wandelen binnen, de telefoon rinkelt en je moet soms tot 150 arbeidscontracten opmaken voor de start van de nieuwe werkweek.”

Doorgroeipaden

Sarah groeide binnen de Randstad groep door tot Accountmanager bij Ausy. Sommige van haar ex-collega’s werken vandaag nog steeds als uitzendconsulent, anderen gingen aan de slag als recruiter of office manager in een selectiekantoor. Een aantal voormalige collega’s zijn tegenwoordig HR Business Partner in grote organisaties.

Leen Bilsen ziet een gelijkaardig patroon. Na twee jaar als uitzendconsulent stapte ze over naar de energiesector. Ze werkt er vandaag nog steeds, bij Fluvius als payroll administrator. Haar zus rolde even onverwacht als Leen de interim sector in: eerst als jobstudent, daarna vast in een uitzendkantoor, en sinds kort als mobiele payroll consulent in een sociaal secretariaat.

Het verschil maken

Startende uitzendconsultenten hebben dikwijls een studieachtergrond in een sociale of mensgerichte richting. “Onderschat het commerciële karakter niet van de job”, adviseert Leen. “Ik geloof dat daarom sommigen de job na een tijdje verlaten.” Toch maak je als uitzendconsulent af en toe echt het verschil. “Onlangs liep ik een interim kracht na vijf jaar opnieuw tegen het lijf”, vertelt Sarah. “Destijds ongeschoold, een spraakgebrek maar met een prima werkattitude. Ik gaf hem een kans bij een klant. Vandaag schopt hij het daar tot teamleader. Hij bedankte me uitgebreid voor het geloof dat ik in hem stelde. Het is niet altijd een succesverhaal maar zo’n moment geeft je veel voldoening.”

Leen Bilsen

Vijf talenten die je ontwikkelt als uitzendconsultent:

1. Hard werken.

Je werkt in een commerciële omgeving waar het de bedoeling is méér uitzendkrachten aan het werk te zetten. Dat vergt inzet, engagement en veerkracht om onder druk te presteren. Je moet tegelijk veel informatie onthouden en toepassen.

2. Multitasken.

Je bent soms met vijf taken tegelijk bezig en toch moet je focussen. Het is schakelen tussen cv’s, arbeidscontracten, uitzendkrachten, klanten en collega’s. Geen enkele dag is dezelfde. Je onderhandelt tarieven, neemt deel aan een event of je neemt interviews af.

3. Mensen goed inschatten

Je moet van alle markten thuis zijn: het ene moment bel je met een HR manager bij de klant, daarna overtuig je een arbeider om de volgende maandag zijn wekker op tijd te zetten. Actief luisteren is essentieel.

4. Lef

Je moet durven de telefoon nemen en bedrijven contacteren om te peilen naar hun arbeidsnoden. Lukt het niet de eerste keer, dan wel een volgende maal.

5. Met deadlines flirten

Klanten hebben vaak de volgende dag een werkkracht nodig die jij probeert te vinden. Tegelijk moeten arbeidscontracten tijdig klaar zijn om de interim medewerker wettelijk aan het werk te zetten.

(Gert Verlinden) - Foto: Bregt

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?