Welke dingen mag je NOOIT doen op je werk?

Je gedrag op kantoor wordt meer in de gaten gehouden door je collega's of baas dan je denkt. Wees er maar zeker van dat je doen en laten nauwlettend wordt gevolgd. Welke zaken doe je daarom beter niet op je werk, zodat je baas of collega's geen verkeerd beeld van jou krijgen?
#

Ruzie maken met je partner

Discussies met je partner of familie, ze worden goed gesmaakt door anderen. Het levert je echter niet echt een professioneel beeld op als je persoonlijke ruzies bespreekt op kantoor. Vermijd daarom telefoongesprekken waar je de persoon aan de andere lijn luidkeels uitmaakt voor niet al te fraaie dingen.

Je bureau nooit opruimen

Een bureau overladen vol met slordige dossiers én oude etensresten? Zolang jij er maar mee kan leven, kan dit toch helemaal geen kwaad? Fout. Je zou ervan versteld staan hoeveel collega's zich ergeren aan jouw onordelijk bureau. Ruim deze bijgevolg op tijd op, voor de situatie weer uit de hand dreigt te lopen. Een bureau dat er netjes bijligt, toont ook wel jouw respect tegenover je baas en collega's.

Een afspraak met de dokter, tandarts, dermatoloog, … regelen

We beweren niet dat je helemaal geen persoonlijke zaken mag regelen op je werk, soms moet je nu eenmaal tijdens de kantooruren bellen. Maar doe dit liever niet in het bijzijn van andere medewerkers. Zet je apart of ga naar een lege kamer om dringende afspraken met de dokter of tandarts vast te leggen. Het wordt namelijk niet geapprecieerd als je voor het hele kantoor zit te vertellen dat je al een tijdje sukkelt met een ingegroeide teennagel of een andere hygiënekwestie.

'Stiekem' meekijken op het computerscherm van je collega

Checken of je collega's op Facebook zitten door over hun schouders mee te gluren? Het maakt je zeker niet de populairste werknemer van de vloer. Andere medewerkers controleren hoort – tenzij je de baas bent – nu eenmaal niet tot je takenpakket. Kortom, hoe hard je ook wil weten waar die ene 'luie collega' mee bezig is, het is verstandig om je enkel met je eigen opdrachten bezig te houden.

Rondlopen alsof je de baas bent

Zelfverzekerd zijn is een goede eigenschap, maar pas op dat je bij anderen niet overkomt als die vervelende collega die denkt dat hij (of zij) de baas is. Laat betweterig gedrag zo veel mogelijk achterwege.

Zaken lenen (en niet teruggeven) of stelen

Wie steeds geld leent bij collega's voor de snoepautomaat, maar dit geld nooit teruggeeft, heeft ongetwijfeld ook geen goede naam op het werk. Zorg er daarom voor dat je er geen gewoonte van maakt om altijd bij anderen te gaan bedelen om geld. Daarnaast ben je gewoonweg aan het stelen wanneer je zaken, zoals bureaumateriaal, 'tijdelijk' leent, maar nooit meer terugbrengt. En stelen kan wel eens een aanleiding zijn voor ontslag.

Luid telefoneren

Wie heeft zichzelf nog niet betrapt op luid telefoneren? Zonder het te beseffen durven we nu eenmaal ons stemvolume wel eens de hoogte te laten ingaan wanneer we een telefonisch gesprek voeren. Hou er toch een beetje rekening mee dat collega's wel degelijk gestoord worden door een luid telefonerende werknemer, zeker als men werkt op een open werkvloer. Niet iedereen moet jouw gesprek kunnen meevolgen.

Liegen of anderen de schuld geven

In moeilijke situaties durven we wel eens een leugentje om bestwil te vertellen, of anderen de schuld te geven voor bepaalde problemen. Als je dit doet, zet je niet alleen je reputatie op het spel, maar ook je job. Niemand houdt immers van een werknemer die de schuld van zich probeert af te schuiven iedere keer het wat moeilijker wordt. Wees altijd zo eerlijk mogelijk.

Persoonlijke hygiëne verzorgen

Nagels knippen, flossen … Persoonlijke hygiëne is belangrijk, maar het hoeft niet gezegd te worden dat je dit soort zaken beter thuis doet.

Porno kijken

Lijkt ons logisch!

(nm) 

7 november 2012
Anderen bekeken ook