Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 508

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

Wat zijn de taken van een digitale marketeer?

een jonge digitale marketeer
Online marketing is hip, maar het is voor veel mensen een mysterie. Wat houden de taken van een online marketeer precies in? Elk online marketing bureau heeft zo z’n specialiteiten, maar we zetten de belangrijkste taken even op een rijtje.

1. SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. De meest bekende toepassing hiervan zijn advertenties op Google. De online marketeer stelt die advertenties op. Maar er komt meer bij kijken dan enkel een kort tekstje schrijven. Eerst en vooral: praten met de klanten. Wie willen ze bereiken met de advertenties? Gaat het om heel België? Of willen ze enkel lokale mensen bereiken? Beiden vergen een hele andere aanpak. Ook het budget is een grote factor.

Daarna komt het zoekwoordenonderzoek: welke woorden zoekt de doelgroep? Die keywords gebruikt de online marketeer in de advertenties. En misschien het belangrijkste van allemaal: de advertenties opvolgen. SEA is een strategisch spel wat je constant in de gaten moet houden. Slaan de advertenties wel aan? Hoe kunnen de advertenties worden aangepast zodat ze beter scoren? Enzovoort...

2. SEO

Waar heel veel tijd in kruipt voor online marketeers, is SEO of zoekmachine optimalisatie. Zo’n optimalisatie gaat in verschillende stappen:

  • Eerst en vooral een zoekwoordenonderzoek: wat zoekt de doelgroep precies en welke specifieke woorden gebruiken ze ervoor? Gelukkig heeft de online marketeer daar heel wat tools voor.
  • Hoe ziet de site eruit achter de schermen? Kunnen de technische kantjes nog verbeteren om meer zichtbaar te zijn voor de zoekmachines?
  • Staat er genoeg content op de site? Weten de zoekmachines wel wat je verkoopt? Is de content aantrekkelijk voor de bezoekers?

Dan is het aan de online marketeer om in actie te schieten en een strategie uit te denken.

3. Copywriting

Eigenlijk hoort copywriting bij SEO. Om beter te scoren in de zoekmachines én bezoekers op je website te houden, zijn teksten erg belangrijk. Ook dit is een taak voor de online marketeer. De teksten moeten interessant, authentiek en waardevol zijn voor de bezoeker. Tegelijkertijd moeten ze rekening houden met de belangrijkste zoekwoorden en de richtlijnen van Google.

4. Sociale media

Sociale media is niet meer uit onze leefwereld weg te denken. Dit is dus ook een waardevolle tool voor de online marketeer. Als je sociale media op een juiste manier gebruikt, kan je heel wat mensen uit je doelgroep bereiken.

Naast sociale media, zijn ook nieuwsbrieven nog altijd een deel van online marketing. Op die manier kan je een update geven over de nieuwe blogposts of de laatste collectie showen aan de klanten, bijvoorbeeld.

5. E-commerce

E-commerce, of elektronische handel, verwijst naar transacties die uitgevoerd worden over het internet. Een gekende toepassing in een webshop. Het is essentieel dat er een doordachte online strategie wordt bepaald, rekening houdend met het assortiment, de middelen, de sector en de concurrentie.

De belangrijkste taken van de online marketeer op het gebied van e-commerce omvatten:

  1. Het bezoekersaantal van de e-commerce website verhogen;
  2. Het verhogen van de conversieratio’s;
  3. Een hechte band met de klanten scheppen;
  4. Het verbeteren van de user experience;
  5. Het lanceren van sterke campagnes op verschillende online kanalen.
Op zoek naar een job als digital marketeer? Ontdek het actuele vacatureaanbod…

Wat zijn de belangrijkste competenties voor een online marketeer?

Lijken bovenstaande taken jou een interessante job? Ontdek hieronder dan welke vaardigheden en skills echt belangrijk zijn voor een digitale marketeer...

1. Strategisch en analytisch kunnen denken

Een groot deel van online marketing is strategisch denken: wat doen de concurrenten? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat we het beter doen dan zij?

2. Nieuwsgierig zijn

De online marketing wereld is constant in verandering. Met je leergierigheid blijf je op de hoogte van de veranderende trends en nieuwe updates.

3. Creativiteit durven tonen

Durf out-of-the-box te denken en durf anders te zijn. Creatief zijn is ook belangrijk in contentmarketing. Contentmarketing moet de klanten op je website houden, dus hoe creatiever, hoe beter.

4. Flexibel opstellen

Soms komt er opeens een grote deadline bij en moet je je planning omgooien. Dan is het belangrijk om rustig te blijven en er gewoon voor te gaan.

5. Communicatief zijn

Online marketing is meer dan achter een computer zitten. Je moet praten met prospects en klanten, en je moet kunnen uitleggen wat je aan het doen bent zonder de klanten in de war te brengen met vakjargon.

Go for happy! Bekijk het jobaanbod voor digitale marketeers en vind de job van je leven!
De taken van een digitale marketeer

(sg) - Met dank aan Online Marketing Monkey

24 november 2021
Anderen bekeken ook