Beroepenfiches
Vorige

1 van 157

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

Wat doet een crisis manager precies?

Marguerite Taillieu
“Ook post-Corona zal een crisis manager ervoor zorgen dat er een duidelijk plan op tafel ligt om de operationele efficiëntie en continuïteit te garanderen.” (Marguerite Taillieu, Principal bij Robert Walters)
“De Corona-pandemie heeft een grote invloed gehad op onze economie, en heel wat sectoren zijn flink geraakt. De horeca heeft een tijd stilgelegen en tal van sectoren kregen het moeilijk”, weet Marguerite Taillieu, Principal in de interim management divisie bij Robert Walters. Zij licht toe wat de toegevoegde waarde van een (interim) crisis manager kan betekenen, ook in post-Corona tijden.

“Landsgrenzen waren gesloten, producties werden teruggeschroefd of stilgelegd waardoor de supply chain bij heel wat organisaties in problemen kwam”, gaat ze verder. “Onderdelen of grondstoffen werden te laat geleverd, hetgeen een negatieve invloed had op het productieproces. Ook de export van goederen kwam vaak in het gedrang.”

“Wanneer het land in dergelijke crisis terecht komt, is het voor organisaties een top prioriteit om te gaan zien ‘waar het bloedt’ intern en hoe ze dit zo snel mogelijk kunnen oplossen. Op dat moment doen heel wat organisaties een beroep op een ervaren (interim) crisis manager.”

Wat doet een Crisis Manager dan precies?

“In tijden van crisis wordt in eerste instantie gekeken naar de operationele kant: samen met het finance management kijkt de crisis manager hoe uitstaande betalingen van klanten zo snel mogelijk kunnen geïnd worden om financieel verlies te vermijden en worden kredietafspraken met de banken gemaakt”, legt Marguerite uit.

“Vervolgens gaat de crisis manager in samenwerking met het finance team de structurele zaken bekijken en wordt de hele organisatie doorgelicht. Zijn er activiteiten of locaties die bijvoorbeeld verlieslatend zijn? En wat is de impact hiervan op de algemene bedrijfsresultaten? Wanneer blijkt dat een bepaalde productielijn, winkel of filiaal niet de gehoopte resultaten oplevert, zal de crisis manager aanbevelen om deze verder onder de loep te nemen en de nodige aanpassingen door te voeren. Dat kan er dus toe leiden dat een productielijn wordt stopgezet of een aantal winkels of filialen gesloten worden.”

Wat is de toegevoegde waarde van een Crisis Manager bij zo’n herstructurering?

“Wanneer een organisatie dergelijke herstructurering of sanering doorvoert, is het belangrijk dat de crisis manager nauw gaat samenwerken met de financiële en algemene directie. Hij zal hierin voornamelijk een ondersteunende en adviserende rol spelen. De Corona-pandemie is nieuw voor iedereen, maar interim crisis managers beschikken over de nodige ervaring in het begeleiden van organisaties die eerder al een herstructurering of sanering doorvoerden.”

“Organisaties die deze crisisperiode succesvol willen doorkomen, hebben er dus alle baat bij om een beroep te doen op een crisis manager die z’n expertise volledig ten dienste zal stellen om het bedrijf opnieuw gezond te maken en klaar te stomen voor de toekomst en een gefocaliseerde groei”, aldus Marguerite.

Is een Crisis Manager ook nuttig post-Corona?

“Zeker! Wanneer de organisatie beslist om bepaalde activiteiten te stoppen of winkels te sluiten bijvoorbeeld, moet er ook nagedacht worden over de risico’s en de gevolgen die deze beslissing met zich meebrengt. Ook hier zal de crisis manager een adviserende rol spelen, in overleg met de financiële directie”, besluit Marguerite. “Zodra dit alles in kaart is gebracht, wordt een toekomstplan uitgestippeld: hoe maken we onze productie zo rendabel mogelijk? Hoe gaan we onze klanten bedienen nadat we bepaalde winkels gesloten hebben? Kunnen we onze productielijn aanpassen om in te spelen op de noden die ontstaan zijn tijdens deze pandemie?”

“Denk bijvoorbeeld aan de luierfabrikant Ontex, die recent beslist heeft om massaal chirurgische mondmaskers te gaan produceren en daarvoor aangepaste machines heeft aangekocht. Hier werd grondig nagedacht over de manier waarop en welke locatie optimaal was om deze productie te starten, met het oog op een succesvolle nieuwe activiteit met groeipotentieel.”

“Ook post-Corona zal een crisis manager of interim operations manager ervoor zorgen dat er een duidelijk plan op tafel ligt om de operationele efficiëntie en continuïteit te garanderen. Dankzij hun advies en begeleiding bij het doorlichten van alle bedrijfsactiviteiten en het doorvoeren van de nodige verbeteringsprocessen, kan de organisatie op een gezonde manier, met vernieuwde krachten en vol moed de toekomst tegemoet.”

Een job voor jou?

Lijkt de job van interim crisis manager op jouw lijf geschreven? Deze bedrijven zijn alvast op zoek...

(ss/kv) - Bron: Robert Walters

27 juli 2020
Anderen bekeken ook