Steeds meer bedrijven engageren zich voor een goed doel

“We geven we de voorkeur aan projecten die een onmiddellijke impact hebben op onze gemeenschap.” (Jean-Pierre de Chestret, verantwoordelijke Corporate Social Responsibility bij Marsh)
Bedrijven willen iets terugdoen voor de samenleving. Het is niet alleen een manier om zich te integreren in de maatschappij, maar het werkt ook inspirerend en zorgt voor onderlinge verbondenheid. Maar welk goed doel moet jij voor je bedrijf kiezen? Want er is keuze te over.
“We geven we de voorkeur aan projecten die een onmiddellijke impact hebben op onze gemeenschap.” (Jean-Pierre de Chestret, verantwoordelijke Corporate Social Responsibility bij Marsh)

Zijn bedrijven bewust bezig met goede doelen? Sommige alvast wel. “Als grootste risicoadviseur en verzekeringsmakelaar van België vinden we de ondersteuning van goede doelen een vanzelfsprekend engagement. Als onderneming willen we in contact staan met de gemeenschap en zo kunnen de lokale communities leren van onze onderneming. Die interactie is belangrijk en we proberen dat op verschillende manieren te realiseren,” vertelt Henri Steyaert, ceo Marsh Belgium & Luxembourg, met hoofdvestiging in Brussel.

De inzet voor goede doelen komt best zoveel mogelijk van de werkvloer. Het brengt werknemers samen, zo benadrukt Steyaert. “Wij stellen vast dat maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid hen sterk aanspreekt. Onze medewerkers hechten belang aan de waarden van het bedrijf maar ook aan hun persoonlijke waarden. Met onze CSR - Corporate Social Responsibility – activiteiten komen we tegemoet aan hun verwachtingen want zij willen zich ook op dat vlak ontwikkelen”, aldus de ceo. “Naast hun passie voor hun vakgebied willen ze zich eveneens inzetten voor andere doelen: van joggen tot recycleren, tot het steunen van moeders in nood. Dat geldt trouwens ook voor de klanten en partners in onze business. We vinden het evident om al die mensen samen te brengen voor een gemeenschappelijk doel en op die manier onze gemeenschap en business te ondersteunen.”

Poortwachter voor ideeën

Als verantwoordelijke voor de CRS is Jean-Pierre de Chestret een beetje de ‘poortwachter’ voor alle ideeën en voorstellen van de collega’s. “Eerst kijken we naar de financiële haalbaarheid van een project maar ook naar de tijdsinvestering. Op basis daarvan maken we een rangschikking. Het is nu eenmaal onmogelijk om alle goede doelen te steunen. Daarom geven we de voorkeur aan projecten die een onmiddellijke impact hebben op onze gemeenschap. We meten de projecten ook af op partnerships op lange termijn, zoals onze samenwerking met United for Belgium en de Special Olympics.”

Zijn collega Hicham Ouachi organiseert sinds twee jaar bijvoorbeeld de deelname aan de Brusselse Ekiden, een marathon in estafettevorm. “Ik ben één van de collega’s die verantwoordelijk is voor dergelijke initiatieven. Ik vind het een absolute meerwaarde voor werknemers dat Marsh zit inzet voor goede doelen en zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en rol echt ter harte neemt. De voorbije jaren hebben wij op aangeven van de collega’s al tien gelijkaardige projecten ondersteund.”

Marsh betrekt ook andere ondernemingen bij het sponsoren van goede doelen. Ze werken daarvoor onder meer samen met de zusterbedrijven Mercer, Guy Carpenter en Oliver Wyman. Daarnaast wisselen ze ook ‘best practices’ uit met sectorgenoten en andere consultancybedrijven.

Special Olympics

“We steunen sinds 4 jaar het United Fund for Belgium, een Belgische vzw die hulp biedt aan mensen in nood via de financiering van sociale projecten van charitatieve verenigingen in België,” zegt CSR-verantwoordelijke Henri Steyaert. “In 2013 zijn daar de Special Olympics bijgekomen. Naast de Brusselse Ekiden, hebben de collega’s ook andere initiatieven opgezet, zoals de steun aan Moeders voor Moeders in Antwerpen, maar ook boekenbeurzen en donatieprojecten voor scholen en andere maatschappelijke organisaties in Brussel en Antwerpen.”

Marketing of verantwoord ondernemen

Zowel voor grote als kleine bedrijven zijn er mogelijkheden om goede doelen als marketinginstrument in te zetten. Een bedrijf dat aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) doet, krijgt voor zijn klanten en toeleveranciers vaak ‘meer inhoud’. Er zijn ook steeds meer ondernemingen die ‘iets’ met MVO willen doen. De vraag van klanten naar bedrijven die maatschappelijk verantwoord bezig zijn, groeit nog steeds. Samenwerken met goede doelen lijkt een prima manier om invulling te geven aan MVO. Al komt het bij sommige buitenstaanders toch misschien over als een heimelijke marketingactie.

“Bij ons is de steun aan goede doelen een oprecht commitment,” weerlegt Henri Steyaert van Marsh. “Sponsoring van goede doelen is dikwijls een initiatief van het management, maar ook steeds vaker nemen medewerkers het voortouw. De Oxfam-lunch is een typisch voorbeeld van een project dat de werknemers van Marsh zelf hebben aangebracht”, benadrukt Steyaert. De lunch wordt een paar keer per jaar georganiseerd. Aan de Oxfam- lunch begin februari 2016 namen, volgens hem, 72 van de 150 medewerkers deel. “Een andere succesvolle activiteit was de deelname aan de Special Olympics 2014, waarvoor maar liefst 1 op de 5 medewerkers wereldwijd tijdens de week van het event samenkwamen.”

(bv)

17 februari 2016

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook