Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen biedt enkel nog bediendecontracten aan
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
“We zijn begonnen met een vijfhonderdtal boxen en nu zitten we aan vierduizend, op goede weken zijn die allemaal in gebruik”, vertelt Simon De Schryver. “We draaien aan een duizendtal boxen per week, waarbij er per verhuis doorgaans een goeie vijftig gebruikt worden. 60 procent van onze klanten zijn particulieren, 40 procent bedrijven, waarvan een stevig aandeel kleine kmo’s of zelfs eenmanszaken. De meeste klanten komen rechtstreeks, sommige via een verhuisfirma. Want let wel, wij doen zelf geen verhuizingen, we leveren enkel de boxen. Verhuisfirma’s werken graag met ons samen omdat hun klanten dan gegarandeerd stevige, goed stapelbare dozen gebruiken.”
Kodibox laat de boxen leveren door een Franse producent. Iets duurder dan Chinees fabricaat dat via de groothandel te krijgen is, maar De Schryver vond dichtbij inkopen duurzamer. De Franse exemplaren zijn ook steviger, want de eerste reeks uit een goedkopere batch ging al snel een beetje bol staan, terwijl ze toch een vijfhonderdtal keer hergebruikt moeten worden.
“Ik ben twee jaar geleden alleen begonnen, op basis van een businessmodel uit de VS dat me erg aansprak.”, vertelt De Schryver. “Sinds kort heb ik een vennoot. Verder werken we met een twaalftal studenten als chauffeur en om de boxen schoon te maken en te stapelen. Ze komen op tijdstippen die henzelf het beste uitkomen: we vragen hen alleen ervoor te zorgen dat de stock altijd klaarstaat. We betalen iets meer dan het wettelijke barema, mét een bonus voor het verzette werkvolume. Als start-up beleven we nu een kantelmoment waarbij de loonkost van al die studenten begint door te wegen, dus overwegen we om iemand vast in dienst te nemen. Natuurlijk is het nadeel dat je die moet doorbetalen in luwere periodes. Maar tijdens examenperiodes en schoolvakanties is het alle hens aan dek om genoeg volk te vinden. Dan zitten we zelf aan het stuur om bestellingen te bezorgen."
"Schoonmaken hoort er dan ook bij. We hebben machinaal schoonmaken getest, maar dat is duur en niet altijd effectief. Onze boxen moeten brandschoon zijn. De meeste van onze klanten komen maar één keer. We moeten het dus hebben van mond-tot-mondreclame en een service die 120 procent in orde is. Dit jaar mikken we op duizend particuliere verhuizen: dan hebben we een marktaandeel van 0,4 procent, want elk jaar verhuizen 280.000 gezinnen in België. Tegen 2019 willen we graag 2,5 procent halen. Dan hebben we een zestal vaste chauffeurs nodig. Volgens de VDAB niet zo’n eenvoudige profielen, want je zoekt eigenlijk iets hoger opgeleide mensen die ook het visitekaartje zijn van je bedrijf. Mij of mijn vennoot krijgen ze nooit te zien, dus onze chauffeurs moeten al even klantvriendelijk, communicatief en betrokken zijn als wij (lacht).”
(wv)
9 januari 2015Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
Goed doordacht een eigen zaak opstarten, loont. Bijna 70% van de starters in ons land overleeft de eerste 5 jaar, zelfs zonder gat in de markt!
Flexibele uren, telewerken en een goed uitgebouwd openbaar vervoer: daarom kiezen deze jongeren voor een Brusselse werkgever.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Lien is ruim een jaar winkelmanager van de Okay in Rotselaar
Eens je de juiste plek gevonden hebt, valt die puzzel op z’n plaats. Dat was zeker het geval voor Jana, Matthias en Paulien toen ze begonnen bij de Vlaamse overheid.
Corona heeft bedrijven doen nadenken over hun kantoorgebouw. Die zijn vaak hipper of luxueuzer dan ooit tevoren.
Waarom Ethan en Jimmy kiezen voor Lidl? Door de variatie, goede werksfeer en doorgroeimogelijkheden!
AI is de techniek van de toekomst en zal heel wat veranderingen teweegbrengen in onze samenleving. Welk effect heeft dat op je job en werkomgeving?