Werkplek
Vorige

1 van 637

Volgende
Volgend artikel:

Hoe maak jij je onvervangbaar in het AI-tijdperk?

Is jouw werkgever wel mee?

Vandaag de dag draait alles om mobiele apparatuur, kunstmatige intelligentie en block-chain. Het is dus belangrijk jezelf af te vragen of je klaar bent voor deze vierde revolutie? Is je organisatie er klaar voor? Kunnen je collega’s en jij nog steeds productief werken?

Bijblijven is de boodschap

Alles verandert zo snel dat het voor bedrijven moeilijk is om bij te blijven. Vooral grote organisaties lijken hier moeite mee te hebben, omdat zij minder wendbaar zijn. Dit gaat uiteraard vaak ten koste van de productiviteit. Deze ‘nieuwe’ manier van werken heeft een andere aanpak nodig. Daarbij is de slimme inzet van nieuwe communicatiemiddelen en samenwerkingstools cruciaal.

Wellicht zal ook de rol van een HR-afdeling grondig wijzigen. Omdat we vaker van baan wisselen, krijgt HR meer sollicitaties te verwerken. Het is belangrijk dat een HR-afdeling een grote stroom sollicitanten efficiënt kan afhandelen, zodat er voldoende ruimte is om de huidige collega’s goed te begeleiden. Geen enkele andere afdeling is beter geschikt om ervoor te zorgen dat medewerkers optimaal productief kunnen zijn. Zij zijn het dus die het bedrijf moeten voorbereiden op deze moderne ontwikkelingen op technologisch gebied.

Productiviteitskloof

Volgens Deloitte Human Capital Trends kampen we momenteel met een heuse productiviteitskloof. In een wereld waar de technologische vooruitgang exponentieel groeit, blijft de bedrijfsproductiviteit fors achter. Hoe komt dit? Blijkbaar kunnen wij ons als individu veel sneller aanpassen aan technologische vernieuwingen. Door Facebook, YouTube en Twitter hebben we ons gedrag aangepast met een snelheid die niemand voor mogelijk hield. Een appartement in Barcelona boek je via Airbnb, de taxi heet tegenwoordig Uber en de reisgids bestellen we via Bol.com.

De consument past zich dus veel sneller aan dan organisaties dat kunnen. Zeker grote bedrijven hebben het niet gemakkelijk om hun organisatieontwerp, taakverdeling of prestatiebeoordelingen snel aan te passen aan de nieuwe realiteit. De manier van werken loopt vaak via héél diep ingesleten paden. De vraag is of organisaties nu al klaar zijn om met artificiële intelligentie, chatbots en andere technologieën om te gaan. Het antwoord blijkt vaak ontkennend te zijn.

Pioniers

Nochtans leek er de laatste decennia een nieuwe wind te waaien. De Nederlander Erik Veldhoen is al sinds de jaren tachtig de pionier van Het Nieuwe Werken. Al in 1996 besliste de Nederlandse verzekeraar Interpolis het roer om te gooien: “Niemand kreeg de beschikking over een eigen werkplek, ook het management niet. Er waren 950 werkplekken voor 1500 personen. De werkplekken waren zeer gevarieerd en toegesneden op de activiteiten die de medewerkers verrichtten. Iedereen kon gaan zitten waar en wanneer hij wilde.”

In 2009 besloot IT-dienstverlener Oracle Nederland nog een stap verder te gaan en te verhuizen naar een nieuw hoofdkantoor in Utrecht. Het concept kreeg de naam No Limits, wat betekent dat de Oracle-werknemers 24/7 terechtkunnen op kantoor. Het belangrijkste resultaat van dat project was een gevoelige stijging van de werknemerstevredenheid. De grote lijnen die jaren geleden werden uitgestippeld functioneren volgens de directie nog steeds.

Koudwatervrees?

Is er misschien sprake van digitale koudwatervrees bij bepaalde organisaties? Bedrijven geven als belangrijkste redenen om geen e-toepassingen te starten dat de rendabiliteit tegenvalt en het gebruik te complex is. Toch beseffen steeds meer werkgevers dat digitalisering van tijdrovende processen niet alleen tot een hogere efficiëntie, maar ook tot een betere service aan de medewerkers kan leiden.

Omdat werknemers steeds flexibeler willen werken en de juiste tools daarvoor beschikbaar moeten zijn, is een verdere digitalisering van de werkomgeving onontbeerlijk.

Digitale fitness is noodzakelijk

Misschien is een digitale fitnessruimte een goede start. Je moet je werkplek vergelijken met een sportschool waar je alle apparatuur vindt die je thuis nooit zou kunnen installeren. Organisaties die zich nu al voorbereiden op deze nieuwe situatie zullen in de toekomst ongetwijfeld een competitief voordeel hebben.

In die optiek is het zeker raadzaam om medewerkers vandaag al kennis te laten maken met nieuwe applicaties. Zo zouden ze aan familie en vrienden moeten kunnen zeggen dat hun werkgever ‘mee is’ en zouden ze daar trots op moeten kunnen zijn. Vandaag is eerder het omgekeerde het geval.

Het spreekt voor zich dat men de rendabiliteit in het oog moet houden. Nieuwe technologie kan duur uitvallen, dus moet goed bekeken worden wat voor jouw organisatie interessant kan zijn.

(tc/kv)

Tim Christiaens is de oprichter van Time Management Company dat organisaties in binnen- en buitenland inspireert om productiever te werken. Hij is een veelgevraagd expert in de media. In 2019 kwam zijn tweede boek ‘Dive at Work’ uit bij LannooCampus.

Lezers van Jobat ontvangen een korting van 10% voor de open opleiding van Time Management Company.

27 september 2019
Anderen bekeken ook