Werkplek
Vorige

1 van 585

Volgende

Is een hamburgerjob echt een hamburgerjob?

Hamburger_job
Net als Schoenen Torfs nam restaurantketen McDonald’s deze keer niet deel aan de verkiezing van de Best Workplaces. Enkele jaren geleden stond McDonald’s nochtans helemaal bovenaan als winnaar bij de grote bedrijven.

Net als Schoenen Torfs nam restaurantketen McDonald’s deze keer niet deel aan de verkiezing van de Best Workplaces. Enkele jaren geleden stond McDonald’s nochtans helemaal bovenaan als winnaar bij de grote bedrijven.

Zo’n resultaat lijkt verrassend, want wordt McDonald’s, dat in ons land 95 franchiserestaurants telt, door velen niet geassocieerd met minderwaardige hamburgerjobs? Medewerkers zien dat alvast anders. “88 procent van onze medewerkers beveelt McDonald’s aan als werkgever”, zegt Sabine Gekiere, verantwoordelijk voor de HR- en trainingsafdeling bij McDonald’s België. “Onze missie is dan ook: tevreden medewerkers maakt tevreden klanten”, stelt ze. Tegelijk wijst dit op een perceptiekloof, vermits vanuit de buitenwereld (slechts) 28 procent McDonald’s als een aan te bevelen werkgever ziet. Ook al zijn de eigen mensen grotendeels overtuigd, de buitenwereld is dat blijkbaar nog niet.

Authentieke glimlach

De HR-aanpak bij McDonald’s steunt op drie pijlers: aanwervingen, training en engagement. “In functie van de aanwervingen zetten wij resoluut in op de zogenaamde authentieke glimlach. Wij zijn echt op zoek naar sociaal geëngageerde mensen en iedereen is welkom bij ons, ook al heb je geen ervaring of diploma”, stelt ze. “Veel medewerkers worden ook aangetrokken door vrienden en familie die bij ons werken of gewerkt hebben. Ze leren veel on the floor.”

Daarnaast is er de tweede pijler rond training en ontwikkeling. “Hire for attitude, train for skills, is onze leuze”, stelt Gekiere. “Vorig jaar hebben wij 108.000 opleidingsuren voorzien”, vertelt ze. Die waren er voor de zogenaamde crew (voor operationele en sociale skills), maar onder meer ook voor crewtrainers en zogenaamde guest experiende leaders. De derde pijler is alles wat met motivatie en engagement te maken heeft: van coaching en samenwerking tot personeelsactiviteiten en -kortingen.

Niet allemaal jongeren

Voorts zijn de medewerkers heel divers, met een 50 procentverdeling tussen mannen en vrouwen en 42 procent medewerkers van allochtone origine. 45 procent is tussen 26 en 40 jaar oud en 41 procent is jonger dan 25.

Ten slotte is er het zogenaamde carrièrepad: voor 43 procent van de medewerkers is hun job bij McDonald’s ook hun eerste job. Bovendien is 93 procent van de managers zelf ook gestart als crew. In de keuken of aan de kassa dus.

E-gids: Klaar voor je eerste job!

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

3 mei 2021
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook