Conflicten en gelijkenissen tussen 4 generaties op de werkvloer
Er zijn vandaag 4 verschillende generaties actief op de werkvloer. Er zijn een aantal overeenkomsten, maar ook een pak verschillen tussen deze werknemers.
"Het is geen geheim dat ondernemingen en organisaties snel zullen vergrijzen", aldus Frank Vols, gedelegeerd bestuurder van Agora-HR. "In 2035 zullen er meer oudere medewerkers zijn dan jonge generaties. Niet alleen is er een groot verschil in ervaring en kennis van de jobinhoud, ook de kernwaarden liggen ver uit elkaar. Bedrijven zullen dus genoodzaakt zijn om in te spelen op die generatiediversiteit.”
“Het laten samenwerken van de diverse leeftijdsgroepen als babyboomers, generatie X, Millennials en de aankomende 'digital natives', wordt dé grote uitdaging”, weet Vols. “Wie erin slaagt om de verschillende generaties voldoende uitdaging te bieden, hen te motiveren en conflicten te vermijden, kan zorgen voor extra meerwaarde. Het gebrekkig kruisen van de leeftijdscategorieën zal daarentegen leiden tot energie- en motivatieverlies."
Een concreet generatiebeleid, gekoppeld aan een actieplan, kan ondersteuning bieden om deze uitdaging aan te gaan, denkt Vols. "Er zijn diverse parameters die daarbij in overweging moeten genomen worden. Denk maar aan de verschillen in wat iedere generatie belangrijk vindt. Zo haalt Generatie X energie uit samenwerken en resultaat behalen, terwijl Millennials gaan voor creativiteit, flexibiliteit en streven naar de perfecte balans tussen werk en privé.”
“Visies, waarden en normen moeten verzoend worden. Dat is niet eenvoudig. Het is echt op de werkvloer zelf, en niet in de directiekamer, dat hiermee aan de slag moet gegaan worden."
Agora-HR doet dit door zogenaamde soft skills te trainen bij werknemers uit de eerste lijn. "Vaktechnische opleidingen krijgen ze allemaal: jong en oud, nieuw en ervaren. Daar ligt het probleem niet. We merken wel dat meestal alleen directie- en kaderleden worden uitgenodigd als er cursussen worden opgezet rond werken in een team, leidinggeven, omgaan met stress, conflicthantering, veranderingsprocessen, enzovoort. Medewerkers op lagere echelons worden daarbij vergeten. Het gevolg is niet alleen een botsing niveaus en generaties, maar ook een hoger verloop, ziekteverzuim, absenteïsme, stress en burn out."
En dus zet Agora-HR in op training en coaching van deze eigenschappen bij bijvoorbeeld huishoudhulpen, verpleegkundigen, overheidspersoneel of arbeiders. "We zijn zeker dat hierdoor een betere sfeer en bedrijfscultuur ontstaat, waardoor de generatiekloof snel zal gedicht zijn", besluit Frank Vols.
(kme) - Foto: (sd)
1 juni 2018Er zijn vandaag 4 verschillende generaties actief op de werkvloer. Er zijn een aantal overeenkomsten, maar ook een pak verschillen tussen deze werknemers.
Vandaag zijn er 4 generaties actief op de arbeidsmarkt. Die mix van ervaring en jonge, brute kracht heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.
Voor het eerst in de geschiedenis zijn er 4 verschillende generaties op de werkvloer. Van de babyboomers tot Generatie Z, met elk hun verwachtingen.
Hoewel generatie Y 'anders' is dan voorgaande generaties, betekent dit niet dat ze minder betrokken is. Enkele verkeerde veronderstellingen rechtgezet.
Eén op de twee leden van de zogenaamde generatie Z, kortweg Gen Z, heeft plannen om ooit een eigen bedrijf te runnen, zo blijkt uit onderzoek.
Het personeelsbestand van bedrijven wordt steeds diverser. Vanaf 2016 zullen niet minder dan vier verschillende generaties met elkaar moeten samenwerken!
"Er zijn géén wezenlijke verschillen tussen generatie Y en de babyboomers." Aan het woord: Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie (UGent).
Hoe jammer ook, een burn-out kan je nog lang achtervolgen... Wat zijn de gevolgen precies?
Wat doet een business controller precies? Wat heeft de toekomst in petto? En hoeveel verdient hij/zij gemiddeld in België?