Aangeboden door De Lijn

Een job als technieker bij De Lijn? Challenge Accepted!

Cathérine en Khalid hebben helemaal geen ervaring met techniek. Toen een gevorderde bustechnicus van De Lijn hen uitdaagde om een technische storing bij een bus op te lossen, waren ze dan ook niet bepaald overtuigd van hun slaagkansen. Maar met een arsenaal aan werkmateriaal en tips van technieker Günter brachten ze de uitdaging toch tot een goed einde. Cathérine en Khalid kijken nu met een ruimere blik naar de job van technieker bij De Lijn.

Cathérine Alen startte drieënhalf jaar geleden bij De Lijn en werkt er als teamleider welzijn en diversiteit. Khalid Oulad Hadj Baraka is sinds anderhalf jaar buschauffeur en werkt in de stelplaats Kinrooi in Limburg, na een loopbaan van twaalf jaar als buschauffeur in Spanje. “Ik heb absoluut geen ervaring met techniek”, lacht Cathérine. Khalid sluit zich daarbij aan. “Het eerste wat ik dacht toen ik de uitdaging kreeg, was dan ook dat het heel moeilijk ging zijn.”

Challenge Accepted

Via het concept van ‘Challenge Accepted’ kunnen medewerkers uit diverse afdelingen van nabij kennis maken met het werk van de techniekers. Het is een manier om elkaar – en de waarde van elkaars jobs – beter te leren kennen.

De uitdager in kwestie? Dat is Günter Marcelis. Hij werkt als technieker in de stelplaats De Crutzen in Hasselt. Samen met een collega staat hij in voor de revisie en het herstel van versnellingsbakken op de afdeling TSC Groot Herstel. Liefst tweeëntwintig jaar is hij al technieker bij De Lijn. “Ik hoorde een tijdje geleden dat ik het langst op de brigade ben”, vertelt hij. “Aangesproken door de doorgroeimogelijkheden startte ik bij De Lijn in Leuven in 2001. Later kwam ik naar Hasselt. Door deel te nemen aan bevorderingsexamens kon ik doorgroeien tot Technicus Bus Gevorderd. Ik ben altijd met techniek bezig geweest, en heb altijd iets met bussen gehad. Toen ik klein was, zei ik dat ik buschauffeur wou worden. Maar dat is dus toch wat anders verlopen (lacht).”

Ga jij ook de challenge aan? Word technieker en solliciteer via delijn.be/techniek

Aan de slag

Voor de uitdaging zette Günter een bus binnen en maakte hem onklaar. Cathérine en Khalid kregen de opdracht om met alle mogelijke middelen op zoek te gaan naar wat er mis was, om dan het defect op te lossen. “Ik kende hen helemaal niet, dus ik kon niet inschatten hoe moeilijk het zou zijn voor hen”, zegt Günter. “Maar zoiets oplossen zonder enige technische kennis, ligt echt niet voor de hand, dus gaf ik hints.”

Cathérine en Khalid gingen elk afzonderlijk aan de slag. “Ik vond op het dashboard een foutmelding”, vertelt Cathérine. “We gebruikten een diagnosecomputer om te weten te komen wat er precies mis was. Het bleek om een defecte sensor in de versnellingsbak te gaan. Dan moesten we uitvissen waar die sensor zich bevond.” Cathérine wist dat de versnellingsbak onderaan de bus zat, maar niet exact waar of hoe die eruitzag. Met behulp van een lift lieten Cathérine en Khalid de bus omhoog tillen en konden ze de toerentalsensor vervangen. Sleutelen aan de bus bleek voor Khalid een fluitje van een cent!

Meer dan alleen onderhoudswerken

“Ik was erg onder de indruk van al het werkmateriaal dat een technieker bij De Lijn heeft”, aldus Cathérine. “Van de diagnosecomputer en de hefbrug tot de gereedschapskoffer en de beschermende kledij. Dat arsenaal is best indrukwekkend. Zelf heb ik alleen een laptop en een gsm! (lacht) Mijn beeld van wat een technieker doet, was voor deze uitdaging ook eerder stereotiep. Eigenlijk had ik alleen een vaag idee van wat ze doen in het onderhoudscentrum, maar de taken van een technicus zijn veel complexer dan onderhoudswerken alleen. Dat opsporen en herstellen van fouten maakt hun job veel uitdagender dan ik had gedacht.”

“Ik heb veel respect gekregen voor mijn collega’s van de technische dienst”, benadrukt Khalid. “Hun werk is echt niet makkelijk, en bovendien heel waardevol. Echt chapeau voor hen! Voor deze uitdaging wist ik niet hoeveel vakkennis er nodig is om storingen bij bussen op te lossen.” Günter legt uit dat bussen heel anders zijn dan auto’s, omdat er bijvoorbeeld ook persluchtsystemen bij komen kijken. “De Lijn werkt ook nog eens met verschillende merken. Het werk is dan ook heel gevarieerd. En de diagnosecomputer doet lang niet altijd al het denkwerk. Bovendien zijn we volop bezig met nieuwe uitdagingen rond onze hybride en meer recent onze volledig elektrische voertuigen.”

“Je leert het vak pas echt in de garage”

Het was de eerste keer dat Günter mensen hielp die geen technische kennis hebben, maar daarnaast staat hij natuurlijk wel vaak collega-techniekers bij. “Een nieuwe technieker krijgt bij De Lijn altijd een peter. Dat ervaren techniekers hun kennis doorgeven, is heel belangrijk. Veel nieuwe techniekers hebben wel kennis van auto’s, maar bussen zijn toch wel iets helemaal anders. Hoewel ze dus de basis- en systeemkennis wel meekrijgen op school, leren ze het vak pas echt in de garage, waar we alle voertuigkennis in huis hebben. De variatie en het continue bijleren vormen de uitdaging die hier werken zo leuk maakt.”

Ben jij werkzoekend en heb je interesse in een job als hulptechnieker bus bij De Lijn? We leiden je op i.s.m. VDAB. De opleiding is gratis, beter nog, je ontvangt een IBO premie bovenop je werkloosheidsuitkering!

Interesse? Schrijf je in voor een infosessie in het VDAB opleidingscentrum te Vilvoorde op 7 november of 7 december 2023.

Schrijf je nu in!

De Lijn: 29 jobs
Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'De Lijn' jobs meteen in je mailbox.