Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 889

Volgende
Volgend artikel:

Onze talenkennis gaat sterk achteruit

Creëer je eigen toekomst in 4 stappen

Om succesvol te zijn op het werk, is het belangrijk om te bepalen wat je wil bereiken. Waarop word je aan het einde van het jaar afgerekend? Wat wil de organisatie allemaal bereiken, en hoe ga jij daaraan bijdragen? Hoe concreter, hoe beter: onderschat nooit de kracht van ‘intentie’.
#

Door deze stappen te doorlopen, kan je je eigen toekomst creëren. Zo wordt succes een keuze.

1. Bepaal wat je wilt bereiken

Wat is jouw ‘intentie’? Als je weet wat jij en je bedrijf belangrijk vinden, kun je een toekomstvisie opstellen.

Die visie kan een vlekkeloze samenwerking met de belangrijkste klanten inhouden, of een foutloze productie, of klanten die al hun vrienden vertellen over hoe geweldig jullie product of dienst is. Laat je niet beperken door wat je denkt dat mogelijk is en bepaal jouw visie van hoe de ideale situatie er in de toekomst uit kan zien.

2. Benoem je doelen

Wanneer je weet wat je wilt bereiken, kan je gaan brainstormen over welke stappen nodig zijn om daar te komen. Wees creatief en open, en je zult zien dat meer wegen naar Rome leiden.

Je kunt erna bijvoorbeeld een mindmap tekenen om alle relevante aspecten te benoemen die in je projectplan thuishoren. Zo weet je welke stappen je moet en kan ondernemen om je ideeën te realiseren.

3. Bepaal je taken

Wanneer je alle doelen benoemd hebt (wat wil je bereiken, en wanneer) kan je concrete taken beginnen opstellen. Simpel gezegd houdt dit in dat je voor ieder subproject de volgende stap uitstippelt.

Het principe van ‘de volgende stap’ is erg krachtig en wordt onder andere door David Allen aangeraden in zijn boek Getting Things Done. Het nut van het uitschrijven van die stappen is dat je een wens omzet in een concrete actie. En een actie kan door iedereen uitgevoerd worden!

4. Ga aan de slag

Nu weet je wat je wilt bereiken, wanneer je het wilt bereiken en welke acties ervoor nodig zijn. Dan rest er niets anders meer dan het simpelweg te doen. Begin bij het begin, en zet alle acties in gang.

Als je regelmatig (bijvoorbeeld wekelijks) je projectplan bekijkt, kun je nagaan of je nieuwe volgende acties kunt identificeren. Zo blijf je stapje voor stapje in de gewenste richting bewegen: op weg om jouw plannen waar te maken!

(ak) 

Leiden e-mails je vaak af van belangrijke zaken? Alexander Keehnen biedt een gratis rapport aan over omgaan met e-mails. Wanneer je e-mails effectief verwerkt, blijft er tijd over voor de écht belangrijke zaken: het waarmaken van jouw visie! Vraag het gratis rapport op via www.emailopkantoor.nl. 

Alexander Keehnen is operationeel manager bij een start-up onderneming en geeft workshops over zelfmanagement. Meer tips over stressvrij werken op kantoor zijn te lezen in zijn boek ‘Weg met Stress op Kantoor’. 

13 februari 2015

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook