Successen op het werk moet je vieren
Twee op de drie werknemers vinden het vieren van successen op kantoor een belangrijke gewoonte. Dat blijkt uit onderzoek van Unique.
Onderzoekers Michael J. Tews (Penn State), John Michel (Loyola University of Maryland) en Kathryn Stafford (Ohio State University) bevroegen 195 Amerikaanse werknemers werkzaam in de horeca. Er werd onder meer nagegaan hoeveel plezier de ondervraagden hebben op het werk en of de eigen manager zo'n aangename, plezierige werkomgeving ondersteunt. Nadien vergeleken de onderzoekers de antwoorden met de algemene prestaties en het personeelsverloop.
Het onderzoek leverde drie belangrijke bevindingen op:
"Voor jonge werknemers is een manager die pret op het werk ondersteunt, belangrijk omdat plezier leidt tot het ontstaan van vriendschappen. Naarmate men ouder en volwassener wordt, verliezen vriendschappen op het werk aan belang, onder meer omdat familie een steeds groter rol zal beginnen spelen."
"Op een werkplek waar de manager plezier aanmoedigt én amusante activiteiten worden georganiseerd, wordt de daling in productiviteit door de manager tenietgedaan dankzij de stijging in productiviteit door de leuke activiteiten. In dit scenario zal je dan ook het minste personeelsverloop terugvinden", besluit Tews.
"Plezier kan werken, maar het is geen wondermiddel. Werkgevers moeten echt nadenken wat ze hiermee willen bereiken en moeten ook stilstaan of het past bij de eigenschappen van hun werknemers."
(nm) – Bron: News.psu.ed
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Twee op de drie werknemers vinden het vieren van successen op kantoor een belangrijke gewoonte. Dat blijkt uit onderzoek van Unique.
Goed kunnen samenwerken met je collega’s is een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je met plezier gaat werken. 8 tips voor een betere samenwerking
Wanneer werknemers mogen kiezen met wie ze samenwerken, geven ze steevast de voorkeur aan 'de sympathieke ster' of 'sympathieke dwaas' onder hun collega's.
We moeten met z’n allen langer werken. Maar hoe doen we dat, zonder op ons 45ste al reikhalzend uit te kijken naar ons pensioen?
Een recordaantal van 45 bedrijven mogen zich ‘geweldige werkgever’ of ‘great place to work’ noemen. Start People en EASI werden uitgeroepen tot winnaars.
Je komt thuis van een echte rotdag op het werk en het is sterker dan jezelf: je laat je volledig gaan op de sociale media. Welke gevolgen kan het hebben?
In de zorgsector zijn er altijd handen te kort. Maar vertaalt de hoge vraag naar verpleeg- en zorgkundigen zich ook in een hoog loon? Jobat.be ging op verkenning.
We vroegen Sarah Trybou (35) uit Nieuwpoort naar haar job en hoeveel zij daar maandelijks mee verdient...
Wordt winkelen zonder kassa de toekomst? Tal van retailers zijn alvast aan het experimenteren...