7 harde doch nuttige carrièrelessen

Jeff Haden, auteur van meer dan 30 non-fictie boeken en columnist voor het Amerikaanse ondernemersmagazine Inc., doet een aantal carrièrelessen uit de doeken waarmee hij in de loop van zijn carrière geconfronteerd werd.
#

'Kies iets waarin je gelooft en hou hieraan vast'

Denk aan een taak die je regelmatig moet uitvoeren, zoek uit wat je kan doen om deze opdracht nóg beter te kunnen afhandelen en herhaal dit iedere keer je weer dit werkje moet doen. Dit kan betekenen dat je iets verandert aan je voorbereiding, de follow-up, het controleren van je werk etc. Als je hiervan een echt 'ritueel' maakt, dan krijg je al snel meer zelfvertrouwen en zullen je prestaties verbeteren. Wat extra belangrijk is als de inzet hoog is.

'Wees altijd zo overtuigend mogelijk'

Een idee of een product verkopen is niet voor iedereen weggelegd. Vaak vinden werknemers het comfortabeler om te wachten tot hun baas op eigen houtje hun talenten ontdekt en een promotie geeft. Dat is problematisch, aangezien succes op elk gebied of bij ieder beroep op zijn minst deels afhankelijk is van iemands bekwaamheid 'om te verkopen'. Belangrijk is het vermogen en de bereidheid om bezwaren op overtuigende wijze een halt toe te roepen, oplossingen te bieden voor problemen en in iedere situatie charismatisch en overtuigend te zijn. Wees enthousiast en mensen zullen positief reageren.

'Wees jezelf in je vrije tijd'

We zijn allemaal 'dienaren' – op een goede manier – en onze klanten, collega's en bazen hebben allemaal hun wensen die gehoord moeten worden. Tegemoet komen aan hun behoeften – op hun voorwaarden – is belangrijker voor je job dan de hele tijd 'trouw' te blijven aan jezelf. Je integriteit behouden is van vitaal belang, maar om een goede werknemer te zijn, moet je nu eenmaal af en toe iets tegen je zin doen.

'Zwijg'

Wie echt zelfzeker is, heeft niet echt de behoefte om veel te praten. Vaak praten mensen enkel en alleen maar omdat ze zichzelf en wat ze vertellen interessant vinden, niet omdat anderen geïnteresseerd zijn in wat ze zeggen. Spreek nooit alleen maar om jezelf te behagen, want uiteindelijk doe je hiermee niemand een plezier.

'Kijk verder'

Het is gemakkelijk om steeds de acties van anderen te bekijken vanuit je eigen perspectief, vooral als deze acties een negatief effect op je hebben. Toch moet je er zeker van zijn dat je meeste collega's hun werk zeker niet slecht willen doen, dat de meeste klanten niet opzettelijk moeilijk zijn en dat de meeste bazen het heus niet altijd op jou gemunt hebben. Als je niet verder kan kijken dan wat iets enkel voor jou betekent, dan mis je de kans om een slechte situatie beter te maken voor iedereen.

'Ze zijn net zo bang van jou als jij van hen'

Ook al gedragen sommige werknemers zich superieur, toch zit er onder die maatpakken en praatjes vaak een man of vrouw die net zo nerveus en onzeker is als jou. Symbolen waarmee ze hun succes willen aantonen, zijn vaak slechts een masker.

'Als je kan slapen nadat je iemand hebt ontslagen, dan scheelt er iets met je'

Zelfs als je alles correct hebt gedaan en het eigenlijk meer dan terecht is, voelt het ontslagen van een werknemer verschrikkelijk aan. Je hebt hun carrière beïnvloed, hun leven, hun familie, dus je zou je best een tijdje vreselijk moeten voelen. Als dat niet het geval is, dan kan je beter uit je managementrol stappen.

(nm) – Bron: Businessinsider.com 

22 april 2013
Anderen bekeken ook