Vergaderen
Vorige

1 van 145

Volgende
Volgend artikel:

Hoe maakt je Zoom-achtergrond een goede eerste indruk?

6 tips om écht indruk te maken met een online presentatie

online presentatie
Heb je wel eens stiekem een e-mail beantwoord, Whatsapp berichtjes gestuurd of je Facebook gecheckt, terwijl je naar een online presentatie "keek"? Ongetwijfeld wel. En je bent niet alleen.

Een Amerikaans onderzoek toont aan dat we bij online presentaties vaak bezig zijn met tal van andere activiteiten zoals het werk (65%), je smartphone (55%), tot zelfs online winkelen (21%).

Wanneer je online presenteert, is de grote uitdaging de aandacht van je publiek er bij te houden. Wat vaak werkt in live presentaties, vertaalt zich niet altijd naar een virtueel publiek.

Hoe krijg je meer impact en win je de strijd met deze online stoorzenders? The show must go on(line)! Hieronder 6 tips om ervoor te zorgen dat je publiek focust op jouw presentatie en niet op hun e-mail.

1. Hou het kort en krachtig

Onze aandachtsboog is online veel korter dan tijdens fysieke presentaties. Gemiddeld kunnen we ons ongeveer 10 minuten concentreren tijdens een presentatie. Dus kan je twee dingen doen: je presentatie zo beknopt mogelijk houden én je publiek verrassen door interactie in te bouwen.

Denk vooraf na over het doel van je presentatie en focus op het gewenste resultaat, niet op de details. Schrap alles wat niet van vitaal belang is en verval niet in details. Idealiter duurt je presentatie maximum een half uur. Beter een kortere presentatie die impact maakt, dan een lange aaneenschakeling van saaie slides.

2. Zorg voor interactie

Stel een vraag, laat deelnemers reageren, start een discussie, deel een opmerkelijk inzicht, maak een grapje… Omwille van de fysieke afstand tussen jou en je publiek is het veel moeilijker om te zien wat mensen van je verhaal vinden, of ze vragen hebben, of het duidelijk is. Las daarom regelmatig een moment in om je toehoorders te betrekken.

Bij Zoom en sommige andere platformen kan je bijvoorbeeld een poll lanceren. Of reacties toelaten via de chat. Activeer je publiek. Je toehoorders zullen je dankbaar zijn en zich meer betrokken voelen bij wat je te vertellen hebt.

3. Iedereen de camera’s aan

Bij een online presentatie zet je uiteraard zelf je camera aan, maar laat - indien mogelijk - je toehoorders ook hun camera aanzetten. Het is niet alleen veel aangenamer om de deelnemers effectief te zien, je kan op die manier bovendien beter inspelen op hun reacties. Het is een feit: je eigen presentatie skills verbeteren als je visueel contact kunt maken met je publiek.

Zorg ook dat je zelf optimaal in beeld komt en dat je toehoorders niet alleen je PowerPoint presentatie zien en enkel je stem horen. Switch je camera zo nu en dan naar full screen. Ook dat zorgt voor meer betrokkenheid.

Let ook op de verlichting. Ga bijvoorbeeld niet voor een raam zitten, omdat je dan volledig in het licht verdwijnt.

Lees ook: 5 cameratips voor online meetings, videocalls en webinars (+ VIDEO)

4. Maak visuele pareltjes

Het menselijk brein is vooral getriggerd door wat het ziet. Besteed dus wat extra tijd en moeite om ervoor te zorgen dat je publiek een aantrekkelijke presentatie krijgt voorgeschoteld. En dat betekent minder tekst en meer beelden. Ga voor kwalitatief beeldmateriaal dat je boodschap ondersteund en bovendien de nieuwsgierigheid prikkelt. Je presentatie wordt daardoor boeiender, en zal langer blijven hangen.

Ga zeker niet presenteren in de bewerkingsmodus, maar gebruik de presentatiemodus. Presenteren in de bewerkingsmodus is het meest amateuristische wat je kan doen. Het is gewoon slordig.

Vermijd ook complexe animaties. Wanneer de internetverbinding niet optimaal is, ziet je publiek misschien niet de vloeiende animatie waar je zo hard aan gewerkt hebt. Bespaar jezelf de moeite en hou het eenvoudig.

5. Doe aan storytelling

Mensen houden van verhalen. Zeker in deze tijden van virtuele meetings en communicatie op afstand. Het is verbindend en aangenaam om te luisteren naar iemand die met passie en enthousiasme vertelt. Verhalen werken inspirerend en zorgen voor een hogere aandacht. Storytelling is niet alleen een manier om het publiek te inspireren, het is een uitstekend hulpmiddel om je ideeën op een krachtige manier te presenteren.

Lees ook: Geen presentatie meer zonder CAST (+ VIDEO)

6. Oefen!

Het mooie van het geven van online presentaties is dat je op voorhand thuis kunt oefenen en daarbij gebruik maken van de schermopname functie. Neem dus je presentatie op video op, zodat je deze achteraf kunt doornemen en je manier van presenteren kunt bijsturen. Let vooral op je lichaamstaal, oogcontact, stemgebruik en of je binnen de tijdslimiet blijft.

(lb/kv) - Bron: Expert Academy - Meer info: Cursus Online Presenteren

2 november 2020