Bazen
Vorige

1 van 483

Volgende
Volgend artikel:

Een loonvoorschot of lening via je werkgever: hoe werkt dat?

Maakt jouw baas zich schuldig aan deze slechte gewoontes?

de baas
Geen nee durven zeggen. Of om de haverklap je mails checken. Iedereen heeft wel een slechte gewoonte. Zelfs je baas. Maakt jouw werkgever zich schuldig aan een van deze slechte gewoontes? Dan kun je hem misschien subtiel op de vingers tikken, want succesvolle leiders laten deze vier eigenschappen best achterwege.

1. Moeite met knopen doorhakken

Durft je baas weleens een beslissing uit de weg gaan? Het is nochtans een van de belangrijkste taken van een goede leidinggevende. Natuurlijk is het een grote verantwoordelijkheid, want een foute keuze kan zware gevolgen hebben voor het bedrijf. Maar die angst mag nooit de bovenhand nemen.

Ook bazen mogen dus eens een (kleine) fout maken. Dat geeft hen juist de kans om eruit te leren en zichzelf te verbeteren. Net zoals dat voor elke werknemers geldt. Vergeet dus af en toe niet dat hij of zij ook maar een mens is.

2. De functie onderschatten, of erger: overschatten

De twee belangrijkste eigenschappen van een goede baas: leiderschap en communicatie.

Weet je werkgever niet echt wat zijn rol precies is? Dan is hij ongetwijfeld eerder een hinderpaal dan een hulp voor het hele team. Maar dat is niet abnormaal. Veel mensen die van doener naar leider gaan, hebben het moeilijk om in het begin een groep mensen te sturen. Wat een goede leider doet met een team? De kans bieden om het beste uit zichzelf te halen, zonder alles te willen doen voor een ander. Je hebt ook leiders die zich te veel focussen op hun functie. En dan specifiek op de autoriteit van hun rol. Net dat zijn de meest inefficiënte leiders.

Niet alleen leiderschap is een noodzakelijke eigenschap, maar je baas moet ook op een goede en duidelijke manier kunnen communiceren. Kun je bij je leidinggevende terecht met al je vragen? Goed, want vragen stellen mag nooit als iets negatiefs worden beschouwd! Trouwens, de beste leiders stellen zelf ook een pak vragen.

3. Het evenwicht verliezen tussen vroeger en nu

Veel bazen maken twee fouten: ze negeren dat het werk niet van een leien dakje loopt en er dus een nieuw plan van aanpak moet komen, of ze krijgen de nieuwe structuur niet neergezet waardoor ze ook maar moeilijk met veranderingen kunnen omgaan. Het gevolg: onrealistische verwachtingen. Het team moet presteren onder de huidige baas, maar tegelijkertijd moet het aangepast worden aan de toekomst. Niet makkelijk! Daarnaast moet de nadruk meer gelegd worden op vooruitgang, en niet op specifieke taken en deadlines. Niets zo motiverend als resultaat zien!

4. Focussen op het negatieve

Zeker een niet te onderschatten eigenschap van een goede leider: krachtig taalgebruik. Sterke woorden geven vertrouwen, rust en zorgen voor geloofwaardigheid. En de focus moet vooral liggen op recente succesvolle dingen. Dat geeft immers een boost aan het hele team.

Let wel: perfectionisme is een grote valkuil. Een medewerker of klant wil zich vooral belangrijk, gewaardeerd en gesteund voelen. Doet je baas dat? Dan heeft die ongetwijfeld een krachtige en positieve impact op jou, en de rest van het team!

(dt/em) - Bron: Express 

18 juli 2016
Anderen bekeken ook