Opleiding: Customer Journey
- course by NCOI Learning
- Vilvoorde - Zaventem, Online
Leidinggeven en communiceren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar wat is nodig voor een ‘goede’ communicatie en in hoeverre is niet alleen de boodschap maar ook je eigen communicatiestijl bepalend voor het effect ervan op de betrokkenen en dus het succes van de samenwerking?
Deze opleiding zorgt in de eerste plaats voor bewustwording van de eigen aanpak om vervolgens de stap te zetten naar een betere en meer efficiënte communicatie waarbij ook moeilijke gesprekken niet langer uit de weg worden gegaan. Aan de hand van concrete tips & tricks en allerhande casussen en rollenspelen leren de deelnemers met meer inzicht en vertrouwen te communiceren in verschillende situaties. Daarbij wordt het nut van een helder communicatieplan onderstreept en in de praktijk gebracht.
Over de trainers
Pascale De Snijder heeft meer dan 30 jaar ervaring op de teller en ‘ademt’ dus sales. Sinds 2008 is zij merkexpert bij BOX32, een Branding Communication Agency. Combineer de juiste branding met een duidelijke boodschap en je krijgt vuurwerk. Pascale helpt je om dat verhaal goed te vertellen. Dat vergroot je invloed en geloofwaardigheid als merk en als persoon. Je verkoopt daardoor beter en sneller. En dus: meer.Sessie 1
• Het wat en waarom van (goede) communicatie
• Praktisch nut van de verschillende communicatiemodellen
• Verschillende manieren van communiceren
- De informatiebalans
- Verhouding praten – (actief) luisteren
- De kracht van de stilte
- Feiten vs. assumpties
- De kunst van de vraagstelling
- Relatief belang van verbale, niet-verbale en meta-communicatie
• Ken jezelf – herken de ander
- Modellen en tools ter bepaling van verschillende gedrags- en communicatiestijlen
- Zelfanalyse, voordelen en aandachtspunten
- Onderscheid tussen aanpak en stijl
Sessie 2
• Stijlen van coaching en leiderschap
• Constructieve feedback
• Evaluatiegesprekken
• Moeilijke gesprekken en/of moeilijke mensen?
• Omgaan met emoties en bezwaren
• Toepassingen en rollenspelen
Sessie 3
• Beïnvloeding vs. framing
• Overtuigen via argumentatie vs. via redenering
• Intuïtieve vs. rationele beslissingsprocessen
• Vergadertechnieken: tips & tricks
Sessie 4
• Het belang van een communicatieplan:
- Bepaling van doelstelling
- Identificeren van stakeholders
- Strategiebepaling
- Concrete uitwerking: opstellen – evalueren – bijsturen in functie van de verschillende betrokkenen en doelstellingen
• Praktische uitwerking en implementatie van een communicatieplan
De opleiding richt zich tot al diegenen die in een bedrijfscontext communiceren als leidinggevende en deze communicatie efficiënter en meer gestructureerd willen aanpakken.
Sabine Thielemans