331 courses: Marketing & communication

The course you wanted to view is no longer available. Therefore we show you some similar courses.

Podcasting

  • course by KdG Academy
  • Online
NCOI Learning

Opleiding | Interne communicatie

  • by NCOI Learning
Ghent and Vilvoorde - Zaventem

Wat maakt een organisatie succesvol vandaag en morgen? Niet alleen een topproduct, een uitgekiende marktstrategie of ervaren medewerkers ... Meer en meer groeit het besef dat het welzijn van medewerkers hier voor een groot stuk toe bijdraagt. En dat is nét het domein waar impactvolle interne communicatie op inspeelt. Zo is goed doordachte interne communicatie een waardemeter voor de betrokkenheid van medewerkers in het bedrijf. Mensen worden immers gemotiveerd door wat ze horen of lezen, ze raken geïnspireerd door hun managers of collega’s, ze hebben een vertrouwensband. Communicatie is bovendien de belangrijkste voedingsbodem voor elke bedrijfscultuur. Wie veranderingen wil doorvoeren, doktert het best van tevoren een doordachte communicatiestrategie uit. Hoe, dat ontdek je in deze opleiding.


In deze opleiding gaat er aandacht naar de speerpunten van interne communicatie:

  • Welke factoren en communicatiemiddelen zijn vandaag de dag bepalend voor een succesvol intern communicatiebeleid en hoe beïnvloed je ze?
  • Welke organisatiestructuren zijn van belang: van inventarisatie van de diverse activiteiten en competenties tot een sterk strategisch plan
  • Hoe ondersteunt en begeleidt interne communicatie veranderingsprocessen (reorganisaties, overnames, internationalisering ...)?
  • Hoe geef je als leidinggevende het goede voorbeeld met je communicatie?

Kortom, je leert de situatie in je bedrijf in te schatten en krijgt concrete tips om het beleid en je interne communicatieplan bij te sturen.

Dag 1

A. Toegevoegde waarde van interne communicatie: waar maak je het verschil?

  • Het speelveld van interne communciatie 
  • Onze toegevoegde waarde: benchmark data 

B. Communicatieactiviteiten en -competenties: vermijd te veel aandacht voor de 'dagelijkse routine'

  • De veranderende rol van de communicatieverantwoordelijke
  • Van operationeel naar adviserend
  • Communicatiecompetenties

C. Een efficiëntere interne communicatie met tools en applicaties

  • Nieuwe communciatietrends
  • Bepalen van de middelenmix en contentstrategie
  • Apps, online en offline tools
  • Aandacht voor engagement en interactie op de verschillende platforms

 

Dag 2

A. Hoe laat je visie en waarden leven? De impact van IC op bedrijfscultuur

  • Uitdragen van visie/missie/waarden
  • Verschillende bedrijfsculturen (Hofstede)
  • De impact van een drastische cultuurwijziging
  • Casestudy: cultuurwijziging bij Cytec

 B. Strategisch communicatieplan: het waarom en hoe

  • Strategisch plan
  • Do's-and-dont's
  • Casestudy: interne communicatiestrategie

C. Hoe overwinnen we weerstand tegen verandering? Aandacht voor curves en hoekstenen

  • Over verandering en gedrag van medewerkers
  • Verschillende stadia van de communicatiecurve
  • Handige tools en middelen en voorbeelden

D. Waarom is meten zo belangrijk? Meten is weten

  • Hoe meten we de toegevoegde waarde van communicatie?
  • Belang van communicatie-KPI‘s

E. Overtuigen en beïnvloeden

  • Hoe verkoop je jouw plan en prioriteiten

Ghent More info
Vilvoorde - Zaventem More info

Teachers

Jeroen Naudts

This course is eligible for

KMO portefeuille (Flanders)